10 Kasım 1906 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1906 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

Askeri doktorlarından Mülazım İnglof'un rızasıyla mumaileyhin bağırsaklarındaa icra-yı ameliyat eden arkadaşlarının maharetsizliği semeresi olarak, gayet genc olan bu doktor müteessiren vefat eylemiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Prens hazretlerine yeni ministır tarafından teşekküri havi bir telgraf gönderilerek memuriyet-i cedidesinin rıza-yı Prens dairesinde ifasına say' ve gayret ideceği bildirilmiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Prens hazretleri sabık minıstırlardan (Bormof)un vefatı hasebiyle ailesine ta'ziyeti havi bir telgraf göndermiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ HAVADİS-i HARİCİYE Japonya Erkan-ı Harbiye zabitlerinden bir yüzbaşının Filib Adaları'nda tutulduğu ve bunun bir casus olmak şübhesiyle tevkif olunduğu rivayeti Avrupa gazetelerinde velvelesaz olmakdadır. Zaten Moskof hiçbir vakit bir millet ve kıt'anın kendi menafine mugayir olarak mevcud ve baki kalmasını arzu itmediğinden buna behemahal bir bela ve entrika hazırlar. Japonya'nın başına bir Amerikan belası çıkarmak içün çabalıyor. Evvelce Amerika'ya bir İspanyol muharebesi açdırdı. Şimdi Japonyalılara da bir Amerika muharebesi çıkarmağa cehd idiyor. Halbuki Japonyalılar Mançurya ve Kore meseleleri sebebiyle zuhur eden muharebede o kadar masraf ve telefata duçar oldukları halde halde, Moskofa beş on sene sonra tekrar muharebe açarak Sibirya'da zaten memur ve asker ve mahbus olarak cem'an yarım milyondan ziyade ahaliye malik olmayan Moskofu Asya'dan çıkarmağla telafi-i mafata çalışmak teşebbüsünde bulunacakları muhtemeldir. İşte bu ihtimale karşu Moskof Japonya'yı başka bir millet ve muharebe ile işgal etmeke çalışıyor. Belki de muvaffak olur. Çünkü Avrupalılar Hristiyan olmayan devlet ve hükumetlerden ma'ada bir devletin bahusus asker ve ahlakı mükemmel olan Japonya'nın tekmil ve teşkilini menfa'at-i mahsusalarına muvafık bulmadıklarından, ta'assublarını katmerli göstermekten ictinab itmiyorlar. Japonya'ya imtisalen Çin'in uyanacağını dört yüz milyonluk bir milletin artık Avrupa entrikacılarının ceblerinin tecavüzatına ve muhtekirlerinin soygunculuğuna meydan bırakmayacaklarını bir hesab-ı müşterek düsturu teşkil idiyor. Moskof casusları Acem ve Tatarlara karşu plan çeverirken, hiç me'mul itmediği Japonya külahını yere düşürdü. Siyaseten mağlub bir hükumetin kalb politikası artuk para itmez. Avrupa gargaraları yakında Rusya'ya üşürler. Emareler görünmeğe zaten başladı. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Avrupa gazeteleri Tanca'da (Elresul) nam şakinin askerinin resimlerini derc ve bu namdar haydudun tekmil kuyu ve pınarları zabt ve işgal ile su içenlerden para almadan su vermediğini nakl ve rivayet idiyor. Halbuki Fransızlar bu kıt'ayı işgal ve istila iderlerse birçok şeyler resmi tamga ile suların imtiyazlarını bile satacağından bu haydudun muvakkat gasbı, daimi bir kaparozculuğa tahvil ideceğinden daha berbaddır. Hak kuvvetlinin, kabahat zaifindir! Hırsız da tamgalı olmalı vesselam. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Asir taraflarında şiddetli ihtilaller zuhur etmiş ve asakir-i Osmaniyenin o taraflara sevki icab eylemiş olduğundan Seraskerlikçe tedabir-i lazımeye teşebbüs edilmiştir.