14 Kasım 1906 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

14 Kasım 1906 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

etmiş ise de merkumun defa'atle siyaset-i Osmaniye hakkında fena sövüldigi(?) beyanıyla, Türkiya red etmiştir. Mamafih Türkiya-Bulgarya politikası ekseriya birilerine muhalif göründügünden buna masdar diplomatın kabahati var mı? Her nedense adem-i kabul ile Bab-ı Hali bu müşkil mevkii temdid etti. Bütün bu haller bir sıkındılı hal tevlid etti. Ceneral (Petrof) bundan yorularak çekilmek zamanı olduğuna zahib oldu. Herhalde Nezaretin, Millet Meclisi'nde Mevkii oldukça metin olmağla, Mösyö (Petkof)un pervası degildir. Yalnız İstombolovistlerin (Stefan Stambolov tarafdarları) 43 re'ye karşı 129 re'yleri vardır. Fazla olarak ekseriyetle 17 Radostlavist (Vasil Radoslavov yanlıları) İstombolovistlere re'y vermekdedir. Giçen sene (Tan) muhabirinin neşr ettiği bir mülakatda Mösyö Petkof'un "Bizim mevkiimiz emindir. 1905 senesi Ağusustos'unda icra olunan tebeddülat-ı cüz'iyye işi biraz işgal ettigi halde, Sobranya bize daima itimat göstermiştir. Nageh-zuhur müşkilat yokdur." demekde haklı olduğunu isbat etmiştir. Bahusus belediye intihablarından sonra bu fikir, bu zamanda da doğrudur. Mösyö (Petkof) Rusya'da şayan-ı itimat bir mevki tutmuş olan (İstayçof)un mazhar-ı muavini olacağından harici politikaya dikkat ve i'tina gösterecekdir. Mösyö Petkof bu babda muahedatın ilcaatına ve insaniyetin icabatına göre hareket idecegi bizce (Tan'ca) şübheden varesdedir. Yunanistan'ın sabık Hariciye Ministırı Mösyö (Romanos), Bulgaristan'da ekaliyyetde bulunan Rumların mevkiinden Atina'da korkulmakda olduğunu dün iş'ar etmekde idi. [Palikaryalar hiç olmaz ise ekalliyet ilanına rıza korkularının ta'mimine cesaret gösterdigi şayan-ı kayd ve dikkatdir] Bu yaz son derece duçar-ı mezahim olan bu ekalliyet, 1878 tarihinden biri ri'ayet olunan mekteb ve kilisa imtiyazlarına eskeden olduğu gibi bundan böyle de nail olacaklarını ümitde hakları vardır. [Ümide herkesin hakkı vardır. Çünkü hülya ve ümit bad-ı hevadır.] Bu babda mutalebatları hadden dışarı degildir. Eger bu metalib Atina ve Sofya arasında i'tilaf-ı meşru'a esas olabilir ise ileride daha umumi i'tilafa da bir adım atılmış olacakdır. Malum olduğu üzere, biz hissemize bu i'tilafı daima arzu ideriz. Ya'ni biz ve bizimle Fransız efkar-ı umumiyesi bu i'tilafın teshilini bir nazar-ı hoşnudi ile görürüz. Makedonya müsademelerinde iki tarafın da hataları oldu. Daima birbiriyle yaklaşmalıdır. Daha ahenkdar bir hayata esas aramak içün menfa'atdarlar arkadaşlığa mecburdur. Biz Türklerin buna cevabı: "Mersi!" ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ "BULGARİSTAN HAVADİSİ" Teşrin-i evvel'in otuz birinci güni sabahleyin, Prens hazretleri, maiyetlerinde Minıster Doktor İstançef ve Minister Doktor Şişmanof ve Katib-i Hususi'si Dobroviç, Viyana Bulgar Politika Me'muru Çapraşikof olduğu halde, Varna'dan Sofya'ya avdet etmişlerdir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Rusya'dan Prens hazretlerine ifa-yı tebrikat içün Minski Polk tarafından Sofya'ya gönderilen heyet-i murahhasa erkanına Askeriye Ministırlığı'nda giçen akşam bir ziyafet verilmiş ve dünki gün Sofya'daki Altıncı Bulgar Alayı'ndan bir bölükünün talimlerinde hazır bulunmuşlar ve akşamısı bu zabitlerin şerifine Altıncı Alay zabitanı tarafından Askeriye Kulubü'nde bir müsamere tertib idilerek icra-yı şadmanı edilmiştir.ccarı ağır vergüler altında incetmekde olduğundan bahisle, hükumet-i hazırayı tenkid eylemiş ve ministırlar tarafından duçar-ı muaheze edilmiştir.