16 Kasım 1906 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

16 Kasım 1906 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

Bir hal Avrupa'ya idilecek olan hizmete bir burhan olacakdır. Burada Frenklerin ve gazeteler efkar ve mülahazatı hitam buldı. Şimdi birkaç söz de biz söyleyelim: Biz medenilerin ve ecnebilerin bize olan nazar ve mu'amelelerini biliriz. Fazla olarak, bu medenilerin teşkilat-ı kanuniyelerine kendi tarihleri ve menba'-ı hukuklarının taht-ı i'tiraf ve tasdikinde bulunuduğu vecihle, Roma'nın müessisi olan (Romulus) ve (Romus) gibi iki piçin hükumetiyle başlayan gayet münasebetsiz ve adaletsiz kanunlardır. Diger tarafdan en ziyade şayan-ı hürmet ve ehemmiyet ve şimdiki hukuk-u hususiye ve medeniyeye esas olan Frank ve Cermen kanunlarının Şarlman (Charlemagne) namında bir bir veled-i nameşru'un eserine ibtina' idildigi malumumuzdur. Abdurrahman kumandasında Avrupa'yı istilaya gelen bir islam askerine karşı galebe çaldığı cihetle, Hristiyanlık aleminde ebedi bir hürmetle yad olunan o piçin ve sairenin kavanini bugünki medeniyete esas ise, bize bunlara perestiş ve tebaiyyet etmekligimiz, esaslı ve hürriyetperverane olamaz. Birisi bize bir tokat atar ise, diğer yanağımızı çevermegi emr eden Hristiyanlığa dinen de mensub degiliz. O kadar uzağa gitmeyelim. Daha geçen gün demek olan Napolyon Bonapart nam cellad-ı a'zamın bir hırs-ı hah ile Mısır'ı istilası ve Suriye'de cevelanı esnasında deneatkarane bir hile ve beyanname ile kendisi, cenab-ı Hakk'ın inayetiyle gelmiş ve İslama muhabbet ve sıyanete isabet olarak, kendisini sultan ilan etmiş ve bir sıfatla ahali-yi İslamiyeyi teslime davet etmiş olduğu halde, teslim olan İslamları gayet barbarca kılıçdan geçirtmiş ve yiyecegi, mal ve mülki yağma etmiş olduğunu, bu canavar celladın Ceneral (Bertiye)'nin (Berthier) el yazısıyla yazdığı emrin müzehanede mahfuz bulunmasıyla sabettir. Ceneral (Bertiye)'nin verdigi emrin hülasa-yı meali şöyledir: "Ahaliyi deniz kenarına getürün, topları ve tüfenglerle beraber ateş idin. Kimsenin kaçmasına meydan vermeyin!. Zira bunları sağ bırakmak, İslama imdad kazandırmak, esir almak, bunları beslemege mütevakkıf. Ac Fransızlar pirince yağa böyle konduğu gibi, cellad-ı azam da imparator oldu. İslamlar ne yaptı? Bunları mahv ve yeryüzünden kaldırmak içün ittifak eden! ehl-i salibin peşlerine ve bilhassa İngiltere'nin, canavar yürekli Rişar'ına (Aslan Yürekli Richard) Selahaddin nam kahraman göz hekimi gönderdi. Kör olacak olan gözlerini eyi etti. Fransızlar Fransa Kralı Birinci Fransua (I. François) ve validesinin istirhamatından Osmanlıların ettigi insaniyetden utanmalıdır. Çok uzun söylemege vakit ve mevki müsaid degil. Medenilerin himaye ve siyanetini gördügümüz tekmil asar ve tecrübelere istinaden red ider. Eyi fena padişahlarımızı, meclislerimizi biz kendi milletimiz menafi'ne tanzim itmeliyiz. "Vezaif-i mütekabile" kavaidi "hukuk-u düvel" addolunmalıdır. Baki yine "ümit!" İ'LAN Dobriç İslam gençleri, meşahir-i Osmaniyeden Yavuz Sultan Selim hazretleriyle Midhat Paşa, Mustafa Fazıl Paşa, Ali Suavi Efendi, Kemal ve Şinasi merhumların resimlerini, kartpostal şeklinde tab ettirdiklerinden, İyd-i Said-i Fıtr münasebetiyle mezkur kartlardan idinmek arzu edenler, idarehanemize müraca'at itsünler. Bir danesinin fiy'atı on santimdir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Müdir-i mes'ul : Yunus Reşid ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Дpyж. пeч. "Paбoтникъ" - Новдизъ. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Oтгoвopeнъ peдaктopъ Юнузoвъ Рeшитъ.