22 Kasım 1906 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1906 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

aid hiçbir iş vükelanın imzası olmadan yapamaz. Vükelayı da mes'ul eden milletvekillerinin heyet-i mecmu'ası olan Meclis'dir. Almanya Şura-yı Hükumat Reisi yalnız (konfederasyon) reisi degil, İmparator'un da nazırı ve mubassırıdır. Anlaşılıyor ya? Hükümdar yalnız bir imparator sıfat ve şerefini haiz. Asıl emir Şura-yı Hükumat Reisi'nin elindedir. İlk def'a Alman hükumetlerini (konfederasyon) şekline ifrağ eden Prens Bismark (Bismarck) idi. Birinci Gilyom devrinde asıl hükümdar Bismark demek idi? Şimdi İkinci Gilyom cülus ettiginin üçünci senesi Bismark'ı isti'faya mecbur etti. Deverdi, yerine bir ceneral koydı. Kendisi ordu ve bahriye kumandanlarının Reis-i Alisi olduğu cihetle, tabi'i bu asker emrinin, yani İmparator'un emrine her vakit ita'at ve inkıyad idecegini farz ve zan ile aldandı, onu da atdı. Şimdi kuvvetini koydı. Bununla vakı'a şimdiye kadar geçindi. Lakin Kont (Bülof)un da infisal ve isti'fası hakkında iki haftadan beri şayiat ve tekzibat, Alman ve Frenk gazetelerinde mündericdir. Ne oluyor? İşte yukarıdaki küçük havadis bize bunu anladıyor: Alman İmparatoru vaktiyle Fransa Kralı meşhur-u mütekebbiri 14 ncü Lui'nin (Louis) "Devlet demek ben demekdir" didigi gibi, Hacı Gilyom da 'Ben Alman İmparatotoruyum' demek istiyor. Buna daha ilk cülusundan beri çalışıyor. Teklifatı kat'iyyen red olunduğundan "Prusya Krallığı ile Alman İmparatorluğunu" kabul etmiştir. Hacı Gilyom Alman İmparatoru olursa ne olur. Çar ve yahut Kayser olur. O vakit bilmem ne kralı, bilmem ne büyük dükası, bilmem ne cumhur reisi... ve bunların hükumeti berheva olur. Zaten öyle gibi. Halbuki bunların da askeri, topu, tüfengi var. Hem de bir iki dane olsa? Hacı Gilyom kimisini şekerle, kimisini...... besler! Kolayını bulur. Vaktiyle bu (konfederasyon)da en mühim kuvvet Avusturya ve Felemenk devletlerinin dahil bulunması idi. Sonra bu büyük konfederasyon bozuldu. Bismark'ın kuvve-i dehası ve Prusya'nın muharebede galebesi, Prusya'nın riyaseti altında, şimdiki konfederasyonu teşkil etti. Şimdi öteki krallar, dükalar, prensler adeta birer vali gibi. O kadar da bile hükümleri olmuyor. Sesleri çıkmıyor. İmparator'dan dilgir. Şimdi mübaheseye konacak olan şey, İmparator Hacı Gilyom'un hududı tecavüz ettigi ve haddini bilmek ve bildirmek meselesidir. İmparator razı olmaz ise, ya onlar bunu, veyahut bunlar onu def' ve ref' etmek lazım gelecekdir. Bu mesele Almanya dahili muharebesini küşad idebilir. Teessüf. Ama ne kadar teessüf! ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ BULGARİSTAN HAVADİSİ Hezargrad'dan (Razgrad): Dört gün mukaddem, Dobrova Mahallesi'nde Iskarlatin (kızıl hastalığı-skarlatina) hastalığı başlamıştı. Dünden itibaren o mahalleyi tamamıyla sordukdan sonra Varoş Mahallesi'nde de şiddetli bir suretde hükmünü icra etmekdedir. Tekmil mektebler dünki günden itibaren bila müddet tatil olundılar. Kasabanın birçok haneleri asker tarafından karantina kordonı altına alınmıştır. İslam Mahallesi'nde hastalıkdan daha eser görünmüyorsa da, ihtiyata son derece dikkat olunmalıdır. Cüz'i bir hastalık emaresi görldügi takdirde doktora müraca'atda kusur itmemelidir. Çünkü bu gibi sari hastalıkları gizli tutmağa gelmez. Sonra canınızdan ziyade sevdiginiz evladlarınızı ğaib idersiniz.