24 Kasım 1906 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1906 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

Daha büyücekleri yeneden örmekle beraber delinmiş çorabların delik yerlerini örmek, veyahut koncu sağlam kalan çorabın tabanını örmek gibi daha ma'rifetli işlerde, nihayet daha büyüklerine bir don, bir gömlek, bir gögüslük, bir çocuk takkesi kesmek, biçmek talim idilir. Bizde yok ise şimdilik bir Rum, Yahudi, Ermeni..... karısına birkaç ğuruş verilerek, bu iş gösterilir. Evvela ustaları bunlara kağıd kesdirir. Örnek biçdirir. Hasılı dikiş, nakış, biçki, örüi de elde edilir. Anadolu'da kilim ve halı işleyen kadınlar arasında küçük kızlar daha usdadır. Bu da el ve mekteb işi olmalıdır. Bundan ne olur? Dimemeli? Şimdi ilk evvel dışarıya hiç iş yabmayub, bu mini mini yavrular kendilerine işlediklerini hesab itsek, günde her biri beş paralık iş yaptıklarını farz itsek, bir kız on günde (50), yüz günde 500, üç yüz günde 1.500 paralık iş yapar. İki ay tatili de caba bırakıyoruz ki, bir kız senede 1.500 para tam 37,5 otuz yedi buçuk kuruş kazanır. Yalnız Bulgaristan'da 200.000 kızın her biri otuz yedi buçuk ğuruş kazanır ise, senede yalnız bunlardan yedi buçuk milyon kuruş, yani 50.000 lira bir hasılat-ı umumiye olur. Mahaza makine ile dikiş diken ve yine makine ile çorab ve fanila ören kız, günde ferah ferah çıkarır. Hem bu gibi ayrı ayrı hiçbir şey görünmeyen küçük mikdarlar, umum heyet ve millet namına büyük faideler ve kıymetler vücuda getirir.  Asıl en mühimi çocuk mektebleri ve Darü's Sanayi'lerdir ki, bunlardan içerli dışarlı bahs etmek tabidir.  Karnımızı doyuracak bunların ders ve ameliyathanesidir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -{ BULGARİSTAN HAVADİSİ }- Dünki gün Sobranya Meclisi'nde hukuk nizamnamesine ilave idilecek maddeler ile Sofya polisinin tanzim ve ıslahı hakkında yapılmış olan kanun layihalarının müzakeratıyla iştigal iderek, Ahyol harikinde dükkancılar içün altı yüz bin frank tahsisat taleb edilmiş ve bu tahsisatın bir kısmı, Rum çetelerinden zulum görmüş olan Bulgarlara iane idilecekmiş.   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Londra'da küşad idilecek Balkan Sergisi'ne iştirak ve Bulgar meta'nın revacını celb eylemek üzere Bulgaristan tüccarlarından bazılarının Sergi'ye gitmeleri içün, Ticaret Nezareti'nce daha şimdeden bu babda bazı tedabire müraca'at olunmak üzere, Bulgaristan dahilindeki bilcümle ticaret kamaralarına beyan-ı keyfiyet edilmiştir.  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Türkiya'ya gönderilmekde olan malların bazıları lazım gelen şehadetnameleri mevcud bulunmamalarından, tüccara usret icra edilmesi üzerine, Maliye Ministırı lazım gelen gümrük devairine bu babda talimat i'tasıyla, bu gibi uygunsuzlukda ba'dema bulmamaları emir edilmiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Vidin şehrine su getirmek ve çeşmeler inşası içün, Vidin Belediyesi'nin üç milyon frank karz idecegi rivayet olunmakdadır. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Esnaflar mah-ı carinin on birinci güni Sofya'da ictima' iderek, istediklerinin is'afı içün Sobranya Reisi ve ministırları tazyik ideceklermiş.