10 Aralık 1906 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

10 Aralık 1906 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

"MÜTALAAT-I SİYASİYE" Geçen nüshalarımızda yazdığımız vecihle, İspanya'da buhran-ı vükela, kabinetonun sükutuna müncer oldu. Lakin teşkil olunan yeni kabinenin de ömrü uzun degil imiş. (5) gün ömür sürüb hükumet idebildi, o da düşdi. Aynı politika devam edebilse, bu şimdikinden de çok yaşayamayacağı zan ve tahmin olunmakdadır. Ne oluyor? Bir tarafdan kilisa ve papas meseleleri karıştırılıyor ise de, asıl (Marok) meselesi namına, sevki, para harcı, adam fedası iktiza etmekle beraber, karın mechul bulunmasındadır. Fransız zırhlıları hareket etmiş iken, amiral ve sair memurları İspanya sularında mıhlanub kaldı. Madrid'de ziyafetler, müzakerelerle vakit geçiyor. Fransız amirali (Fuşar)ın şerefine Fransız Sefarethanesi'nde (Kambon) tarafından verilen ziyafetde İspanya Bahriye Nazırı da med'uv iken, isti'fa ettiginden bahisle ziyafete icabet itmemiş olduğu, Fransa'nın İspanya ile (Marok) meselesinin hallinde müttefik oldukları hakkında salıverilen havadisler, kendi kendini tekzib etti. Vakıa iki hükumet kara ortak, lakin kar nerede? (El Cezire) Konferansı Fas'ın 6 limanında polis teşkilatına mühasır olub asker sevkine, donanma irsaline ad olmadığı halde, aceleci Fransızların İspanya ile heman sevkiyat-ı bahriye ile icra-yı nümayişe kalkışması Almanya'nın en mu'tedil gazetelerini bile şiddetli lisan isti'maline mecbur ve sevk etmiştir. İngiltere zırhlı ve kuvve-i harbiye göndermeyecegini ilan etmiş olduğu halde, İngiliz Sefiri bir zırhlı ile Tanca'ya gedip, kruvazör, bir emr-i mahsusa kadar orada kalacağı havadis İngiltere'nin evvelki ilanat ve beyanatı kısmen olsun tekzib etmekdedir . Bela şurada ki, Fransa bir kere ihtiyar ettigi sevkiyata şimdi aksi bir karar ile de bir acaiblik göstereceginden, ne yapacağını şaşırmış yoluk kaz gibi hevaya bakmakdadır. Fransa'nın şimdiki hükumeti bunun altından kalkamaz ise tepesi aşağı düşmekten başka çare yokdur. Vakıa ayıb oldu ama: "Kendi düşen ağlamaz" ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ -{ BULGARİSTAN HAVADİSİ }- Dün fehametlu Prens hazretleri Avrupa'ya müteveccihen, Sofya'dan hareket ve mufarakat eylemişlerdir. ~~~~~~~~~~~~~~~ Cum'a irtesi güni Sobranya Meclisinde ahali tarafından meclis-i mezkura verilen istid'alar üzerine müzakerat ceryan eylemiştir.