12 Aralık 1906 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

12 Aralık 1906 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

-keşof memuriyet-i cedidesine müteveccihen Dersa'adet'ce azimet etmek üzere şehrimizden Avrupa treniyle geçmiştir.Avusturya devletinin kapitülasyonları Bulgaristan'dan ref' eylemesi münasebetiyle, Bulgaristan'ın Avusturya ile ticaret muahedelerinin akdine hiçbir mania' kalmadığı cihetle, yeni yapılacak ticaret ve gümrük muahedelerinden Bulgaristan tüccarlarının müstefid olması içün ve ta'rifelerde tenzilat icra edilmesi içün, daha şimdeden tedabire müraca'at olunmak üzere Sofya Ticaret Kamarası ve tüccarları akd-i ictima' iderek, bu babda müzakeratda bulunmuşlardır. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Dünki gün ini'kad eden Sobranya Meclisi'nde altun ve gümüş ticareti üzerine bir müfettişin tayini meselesi, kira zabıtları, ticaret müzehaneleri ve mesail-i mühimme-i saire üzerine müzakere cereyan eylemiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Şehrimiz umumhanelerine Rusçuklu bir mekteb talebelerinden bir kızı, sevgilisi kandırub satmış, müdde-i umumi meseleden haberdar idilerek kızı derhal halas edip işin tahkiki içün keyfiyeti ve kızı zabtiyeye teslim eylemiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Plevne mağlubiyetinin ve şehrin Türklerden istirdadının, istirdad olunduğunun yevm-i mahsusu dünki gün olmağla, şehr-i mezkurda ve Sofya'da milli şenlikler icra edilmiş olduğu istihbar idildi. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Ameleler Sofya'da akd-i ictima' iderek, hükumeti ameleler hakkında tanzim eyledigi kanun layihaları hakkında protesto eylemişlerdir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ (Çiftçilere Faideli Bir Tedbir) Her şeyin esası toprak. Her şey toprakdan olmuş, yine toprak olacak. Bu herkesin bildigi bir şey. Lakin toprak üstünde çalışan, eken, biçen ehl-i zira'at, alnının teriyle kazandığı ekmeğine göz diken insan ve hayvandan başka, la-yu'ad-ü hiram ve haşerat vardır ki, mahsulatı kökünden kurudur, söndürür. Bu muzır hayvanlara insanlar yalnız akıl ve tedbirle mukavemet idebilir. Ele geçmeyecek kadar çok ve küçük olan bu hayvanların şerrinden küçük bir tedbir, küçük bir masraf ile kurtulmak çaresi bulunmuştur. Daha yaz gelmeden bu kolay ve sade tedbiri bila istisna zürr'ın nazargah-ı ibret ve istifadelerine arz itmegi vecibeden ad ettik. "Mecmua-yı Beynelmilel" bu tedbiri derc ettigi sırada masrafı 60 santim gösteriyor. Bulgaristan'da bu iş on para masraf ile olur. Eski püskü bir fuçı bulmalı. Fucının iç tarafını yahut bir parça yerini bir parça katran ile yağlamalı. Haşeratın ziyan ettigi tarla veyahut bağçenin mensub yerine koymalı. Fucının içine akşamdan bir kandil yakmalı. İşte bu kadar. Ne kadar böcek, sinek var ise tekmil aydınlığa gelir. Fuçının kenarına ayaklarıyla, kanadlarıyla çarparak, böylece kanadları birbirine yapışarak bir daha uçamaz. Sabahleyin fuçı içinde toplanan haşeratın mikdarını görmeli. Bu suretle tekmil belalar mahv-u izale edilmiş olur. Bu iş dipsiz bir fuçı ve şinik yahut eski gaz tenekesi ile de olur zan ideriz. Hasılı masrafı beş paralık katran ile 5 paralık gazdadır. ~~~~~~~~~~~~~~~~ Buzculara İhtar Buzlukhane dolduranlar, buzları erimemek içün yere bir karış kum döşemek lüzumu, en son tecrübeler ile tahakkuk etmiştir.