2 Ocak 1907 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

2 Ocak 1907 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

Paris'de neşr olunan kraliyet tarafdarlarından (Saykıl) gazetesi, Avusturya ve Rusya i'tilafı hakkında, müdahalata esas olan mütala'at-ı siyasiyesini yazdıkdan sonra, Bulgarya - Türkiya i'tilafına dair uzun uzadıya mukayese ve münakaşalara girişiyor. İlk evvel Abdülhamid, veyahut veli'ahdın saltanatı devrinde, Bulgaristan ile Türkiya arasında bir muharebe farz idiyor. Bulgaristan'ın an-ı vahidde ve gayetle talimli askerini, vesait-i nakliyesi sayesinde bir noktaya cem' idecegi ve Edirne ve Makedonya'yı derhal işgal ettikden sonra, Türkler karar verince ve asker gönderince, üç noktada müdafa'aa idecegini, tahkim ve tarsin idecekleri cihetle hayli müddet muharebe devam idebilecegi ve nihayet Bulgarların Türkiya askerine kesretli olmak hasebiyle mağlub olacağını ve bu halde Türkiya'ya Avrupa hiçbir parmak yer vermekten ma'ada, Aleksandır Batenberg'in (I. Aleksandır) Bulgaristan'a kemal-i cesaretle ilhak ettigi Rumeli-i Şarki'yi bile, Rusya ve Avrupa Türkiya'ya iadeye razı olamayacağından, Türkler içün bir faide olmaktan ma'ada Bulgarlar içün de mağlubiyetden bir faide hasıl olamayacağına binaen, iki hükumetin uzlaşması, ikisinin menfa'atine de muvaffak olacağını hülasa idiyor. Bu i'tilaf esası, Türkiya Makedonya'da Rum çetelerini tenkil etmek. Türkiya, Selanik'de ve Makedonya'nın sair yerlerinde habs ve nefy ettigi Bulgarları tahliye ve afv etmek [Bulgar çete efradı ile bombacılar murad olunuyor.] Türkiya, Makedonya'da tatil ettigi Bulgar mekteblerini yeneden açmak ve hakeza... (Saykıl) Bulgaristan, Sırbistan ve Karadağ'ın müttefikan hücum ve muharebelerini ve bu maksada dair cereyan eden muharebeleri zikr ve ta'dad idiyor. Karadağ'ın ikide birde hududunu tehdid eden Arnavudlara bir ders vermesini daha birçok faraziyeleri dermeyan idiyor. Hasılı ıslahat ve teklifat hep Türkiya'ya aid kalıyor. İnsaniyet namına Rusya'ya bir şey rica! olunuyor. Rusya'da oldu mı, parası olanlara merhem, derdi olanlara derman delalı yok, Çünkü Moskof Islahat degil, ıslak bez bile vermiyor. İşte şimdi Rusya, yeni bir ıslahat ve müdahalesi meydana koyacakdır. Buna cevaben Türkiya borcunu eda, alacağını taleb itmelidir. Islahat talebine, ıslahat talebi ile mukabaele itmegi olsun bilmelidir. Türkiya da biraz haysiyet göstermeli, miskin durmak esasen zarardır. "Zarar izale olunur! " ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Sofya Darülfünun Nizamnamesi'nin bazı fıkratının tebdiliyle, mekatibi tanzim ve idaresinin ıslahı maksadıyla kaleme alınub, Ministır Şişmanof tarafından Sobranya Meclisi'nin tasdikine vaz' edilmiş olan kanun layihası üzerine, mekteb-i mezkur mu'allimleri galeyana gelerek, millet ve Sobranya huzurunda bazı ma'zeretler beyanıyla, layiha-yı mezkure mündericatını red etmek istemişler ise de, Ma'arif Ministırı Bulgar milletinin terakki ve tealisi fikriyle tanzim idildigi layihanın Sobranya Meclisi'nde ikinci def'a olarak kıraat idildigi kabul ve tasdiki şübhesiz olduğu malumat-ı mevsukadandır. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Maliye Ministırlıgı tarafından ta'mimen gümrük idarelerine irsal idilen bir emirmnamede, Romanya'nın Tuna vesaire tarikiyle gemiler ile gönderecegi malların, 1905 senesi mukavelatına tabi' olmaları bildirilmiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~