5 Ocak 1907 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

5 Ocak 1907 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

kabul ve tasdik iderek, ol vecihle hükumet-i hazıranın Şark Demir Yolları Kumpanyası'yla iştira şerait ve mukavelatı akde me'zuniyet ve salahiyet-i tamme vermiş olduğu, mevsuken haber alınmıştır. 1908 senesinde umum ministirlıklar büdcelerine dahil olan varidat ve masarifat büdcesi, Sobranya Meclisi'ne vaz' edilmiştir. Varidatın 18.012.372 franga, masarifatın ise 17.965.542 franga baliğ olduğu görülmüştür. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Me'murin ve şimendifer ameleleri hakkında tanzim idilen nizamname kabul edilmiş, ba'dema memurinden ve ameleden birisi hükumete karşu diğerlerini isyana veyahut iğtişaşa teşvik ider, veyahut kendileri bizzat bu gibi halatın ika'ına sebeb oldukları görülür ise, hem memuriyetden tard idilecekler ve hem de hakk-ı tekaüdden ıskat idileceklerdir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Romanya'da vefat eden Fiyala nam kumpanya sahibi nezdinde, Bulgar tüccarlarının hesabat ve sairesi var ise, anların tesviyesini taleb zımnında Romanya hükumetine müraca'at eylemeleri, Sofya ve Romanya politika me'mumru tarafından hükumet-i mahalliyeye resmen bildirilmiştir. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Dobriç'den: Milletvekillerimizin nazar-ı dikkatine. Balçık meb'usu (Pasarof), mehakim-i şer'iyelerden veraset davalarını niza ile mahkeme-i nizamilere tevdi olunması hususunda bir layiha tertib ve 60 kadar da meb'usan imza ettirdigini, milletvekillerimiz istihbar itmeleri üzerine Reis-i Nüzzar Gaspodin Petkof'a müraca'at iderek, mezkur layihanın kabul olunmasını istirham ve metalib muhıkkanelerinin is'af buyurulduğunu görmüştür. Gaspodin Petrof, tertib ettigi layihasını hangi esasa istinad ettirecegini bilemez ise, hem bu gibi iddi'aya kıyam, hem kanun-u mahalliyi muhill, hem de İslamiyete bir taarruz-u aleni olduğu içün şayan-ı takbih ise de, müftüliklerimizde alelekser veraset davalarında gösterdikleri haksızlık ve yolsuzluklarına meb'uslarımızın bir çare-i acil bulmaları da, şededen elzemdir. Kanun-u esasi-i mahalliyenin mehakim-i şer'iyemize bahş ettigi serbesti sebebiyle, müftülerin yanlış veya doğru olarak yaptıkları i'lam hiçbir vecihle kabil-i istinaf olmadığından, pek çoklarının cehaletine cesaret verilmiş ve bunun içün de pek çok eshab-ı mesalih zarara uğradılmış olur. Meclis, hitama erdirmezden evvel meb'us efendilerimiz bir layiha tertib iderek lazımgelen mahalle takdim ve müttefikan icrasını taleb eylemeleri, vezaif-i milliye ve diniyeleri muktezayatındandır. Bu hususda bizim düşündügümüz çare şudur: 1- Merkez hükumetde üç kişeden mürekkeb bir temyiz-i i'lam heyeti ihdas olunmalı, müftülerin herhangi bir iş içün verdikleri i'lam, bu heyetin nazar-ı teftiş ve temyizine arz olunarak, tasvib itmedikleri i'lam keenlemyekun hükmünde add edilmeli. 2- Bu heyetin maaş ve masarifatı, hazineye bar olmamak içün, müftülerin [kaçak kızlardan] ahz ettikleri meblağın, tasdik ettikleri i'lamlardan ikişer lef alınarak, bu heyetin maaşına sarf olunmalı. 3- Bu heyetin tekmil Bulgaristan'da intihaba salahiyeti olan İslamların ayırdıkları vekillerin ekseriyeti ile intihab olunarak nizamen azillerini intac idecek ceraim-i meşhud olmadıkça, partizanlık seyyiesine uğradılmamalı. Ya'ni la-yen'azil olmalıdır. Baladaki ma'ruzatımızı nazar-ı dikkat ve insafa alarak lazımgelen vesaite müraca'at etmek milletvekillerimizin akdem vezaifinden olduğunı ihtar iyleriz.