13 Ocak 1907 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

13 Ocak 1907 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

"HAVADİS-İ SİYASİYE" Marok'da akıbet top patlamış kan dökülmege başlamıştır. Vakıa ilk müsademede kasaba-yı Resul tahrib edilmiştir. Resul ve avanesi tarafından 56 kadar telefat ve Mahzen askerinden 20 kadar telefat ve bir o kadar mecruh olmuştur. Asker-i Sultaniye kumandanı Baht'ül Gazi mecruhlar meyanındadır. Kumandan, kurşunu yarasından bizzat çıkarmıştır. Resul'ün tahassungahı olan kal'aya sabah saat 10 raddelerinde dört top ateşe başlamıştır. Saat iki raddelerinde, kal'a ve köy kamilen harab ve turab olmuştur. Asker-i şerifenin bu muzafferiyetine, topçulukda ma'ruf olan Cezayir Arablarından Fransız zabiti sebeb olmuş olduğunı Frenk gazeteleri iddi'a ediyor.. Mahzen topçularının üçü pek fena endaht idiyormuş. Adeta nişan almadan ateş ediyormuş. Her ne hal ise ba'de'z-zuhur kemal-i ihtiyat ile köye girilmiş olduğu halde, Resul ve 400 kadar ma'iyetinin firara kadem basdıkları sabit olmuştur. Civar dağlarına iltica ettikleri tahmin olunmakda imiş. Resul'e karşı hareket-i askeriyeye icra olunduğı esnada, asakir-i şerifenin seraskeri Tanca'da efkar-ı umumiye dikkat etmekle beraber, yüksek bir dam üzerinden top ateşlerini ve tahribatını seyrediyormuş. Hasılı, Frenklerin himmetiyle Resul ve tarafdarlarına ve Resul'ün Mahzen askerine ateş itmesiyle kan, iki tarafdan da Müslüman kanı dökülmüştür. Mahzen'le dost görünen ve hareket-i askeriyeyi de daimi tecessüs altında bulunduran Fransızlar, Resul'ün civar dağlarına firara iltica ettigini ilan eden yine Fransızlardır. Halbuki Resul'ün Fransız zırhlılarında olmadığı neden belli? Daha Tanca'ya doğru (El Cabbas)ın geldigi ve merkumu azil ettigi günden itibaren neticeyi bilen Fransızlar Resul'ü zırhlılara alub yalnız tarafdarlarını muharebeye sevk itmedikleri ne malum? Merkum her yerde arandığı halde bulunmayacağı ve iktiza ettikçe falan ve falan yere, çıkarulub ihtilal uzatılacağı ve böylelikle asayişin bir müddet zarfında iade olunmadığından bahisle, müdahale idecek olan yine Fransız ve İspanyollardır. Böyle olsa bile vesile eksik degil ya? Kendilerinin istedigi polis teşkilatına bir bün ahaliyi aksine teşvik etmek ve bunlara idilecek hücum ve Sultan aleyhine vuku bulacak kıyamın önünü almak içün