14 Mart 1907 Tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

14 Mart 1907 tarihli Ahali (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

"MÜTALAAT-I SİYASİYE" Petersburg'dan çekilen telgrafnameye göre, (Duma) nam Moskof Meclis-i Meb'usanı'nda, geçen Cuma günü ictima' ve müzakere, reis muavinlerinin intihabına masruf ve münhasır olunmuştur. İntihab kavanozu içine, mensub bulunduğı tarafa göre, biri siyah, diğeri beyaz olmak üzere iki renk yuvarlakları, meb'uslar yekan yekan kalkub koymuşlardır. İşci sınıfa mensub bulunan (Berinin), 101 re'ye karşı 355 re'y ile reis-i sani intihab olunduğı gibi, (Harkof) meb'usu (Boznaski) dahi 97 re'ye karşı 349 re'y ile kezalik reis-i sani intihab olunbmuştur. Bunların ikisi de "sol taraf" a'zalarından, yani hükumete karşı bulunan fırkalardandır. Bunların tekmili hükumete karşı olduğu halde hareketi ne ve nasıl olacak? ...... Bunlar malum! Lakin malumlar arasında bir de mechul var ki, asıl netice işbu bu muadelenin zaman düsturuyla halinde sabit olacakdır. Zira bunların karar ve hareketleri asırlardan beri kökleşmiş ve kökü ayrıca dallanmış, budaklanmış olan Moskof hükumet-i mutlakesini kökünden söküb atmak teşebbüsünde bulununca, bu esas-ı kadimin bekasında menfa'atdar olanlar, bir gün takımıyla (Duma)yı bir yere çeküb, bir "diktatörlük" ilan etmek de mevzubahis olmakdadır. İşte o vakit Japonya Muharebesi'nden sonra bin parça olmuş olan Moskofları, asıl iki büyük parçaya tefrik ve taksim ile, akacak kanın da damarda durmadığına koca bir misal olacakdır. Herhalde reis sol taraf, reis-i sanileri yine sol taraf, yani hükumete muhalif olan bir meclisin bekası? veyahut hükumet-i müstebide ile i'tilaf ve imtizacı, iki karpuzun bir koltuğa sığmadığı darb-ı meselini bir derece daha ilerletmek suretiyle iki karpuzu bir avuç içinde tutmak hesabına döner. Öyle ise, ya o, ya o olmak lazım gelecekdir. Halbuki bu çabuk olmayacakdır. Bu hususda uzun, derin münaza'a, müsademe ve nihayet dahili muharebeler zuhur idecekdir ki, Rusya'ya inkıraz kapusunu açacak olan esbabın mukaddemesini bunlar teşkil idecekdir. Zaten Rusya hacminden ziyade haddinden ziyade cesamet peyda etmiş idi. O işkenbenin o kadar büyümesi hayra degil, illete delalet ider. Hükumeti medeni! ahalisi henüz nim vahşi ad olunan bir memleketin (Duma)yı işaret iderek Millet Meclisi küşad idildigine sevinmesi de: "Kanadı bitse bir murun(*) sanır hayra delalettir Anı fehm eylemez ama, zevaline işarettir" kabilindendir. __________________________ (*) Karınca