26 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

26 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

dir, 4 ü Demokrat Partiyi tutmaktadır. Zira, nihayet bazı hallerde de 8.3, 6. 9.2 lik neticelere de varılması tabi de- ğil miydi? Hayır! 7-4 de 7-4!.. Demokrat Parti, kaza mekanizması- nın başındaki yüksek hâkimlerin kendi sine aleyhtar olduklarını, muhalefeti desteklediklerini anladı. Bunun sebebini araştırsaydı elbet- te ki daha iyi yapardı. Kendisi de fay- dalanır, aksaklıklarını kusurlarını münevverlere hoş görünmeyen araf— larını düzeltmek, hiç olmazsa görmek fırsatını bulurdu. Öyle yapmadı, hissi hareket etti, Emeklilik kanunu tadilâtını Meclise getiriverdi. Kabul edilen tâdillerin - "Esbab.ı Mucibe" lâyihasında yazılı olmayan es- bab-ı mucibesi, işte budur kk 1 6 Haziran 1933... Amerika da Roose- velt iktidara gelmiştir, sanayii 1s- lah için N.R.A. ational Recovery Act)ı çıkarıyo 16 Mart 1933... Roosevelt, ziraati 1s- lah için AAA (Agrıcultured . Adjus- tement Act)ı çıkarıyor. 27 Mart 1935... New-York Eyaletin. den Schechber adlı bir tavuk tüccarı- nın şikâyeti üzerine Yüksek Mahkeme 9 Ââzasının ittifakiyle N.R.A.'yi Ana- yasaya aykırı — olduğu mucıp iyle hükümsüz addediyor. 6 Ocak 1936... Aynı Yüksek Mah- ke eme, aynı esbab-ı mucibe ile A.A. A.'1 reddediyor. N.R.A ve A. A A. Roosevelt'in siya- setinin —temel taşlarıdır. Onlarsız New.Deal verilen isim) olamaz. Halbuki Yükse Mahkemenin azaları — ki hepsi Cum- huriyetçiler zamanında iş başına gel- miştir ve Roosevelt Demokrattır — kaydı hayat şartiyle o mevkie seçil- mislerdir. Ne yapsın? 5 Şubat 1937,.. Roosevelt Yüksek Mahkemeyle ilgili bir kanun teklifi ya pıyor. Yüksek Mahkemenin qzaları, 70 yaşına geldiklerinde arzularıle te- kaüt olsunlar. Olmazlarsa, hükümet o sayıda yeni âza ilâve etsin. Teklif sa- dece Cumhurıyetçıler değil, Demok- ratlar arasında da gürültü uyandırı— yor. Bu, icra mekanızmasının gani üzerinde bir baskısı addedılıyor İhtilâf hâd safhaya girmek üzereyken evvelâ Yüksek Mahkeme bazı kararla- rı tasdik ediyor, az sonra Roosevelt'e en ziyade muarız olan azalar istifala- rını veriyorlar. Roosevelt de kendi teklifi üzerinde durmuyor Demokrasi kurtuluyor! *k anunu Meclise getirirken, hüküme- K tin endışelerı yok değildi. Mesele kabinede enine boyuna görüşülmü Ortada bulunan zaruretler aşıkardı Hiçbir hükümetin, kendisine — açıkça aleyhtar bir takım hâkim (7.4) veya AKİS. 26 HAZİRAN 1954 (Roosevelfin polıtıkasına * memurlar (Sivas Valisi) idare ve ka- za mekanizmasında yüksek mevkiler, bazı kilit noktalar işgal ederken 1şle— rin selâmetle yürütüleceğinden in olamayacağı muhakkaktır. Fakat tas- iyenin — muvakkat bir tasfiye kanunu ile mi, yoksa bütün devlet memurları- nın başına bir Demokles kılıcı asılması suretiyle mi yapılması hususunda te- reddütler vardı. İkinci fikir galebe Hükümetin endişeleri yok değildi, zira tasarının — öylesine püf noktaları vardı ki, kafasında bilgi ve fikir, ağ- zında laf yapan dil bulunan bir muha— lif mebus mucip sebepleri hallaç pa- muğu gibi atabilirdi. Kanunu hazırla- yanlar tarafından, ileri surulmesınden en ziyade çekınılen itiraz şu İi Menderes Halbuki neden? "Devlet ile memur, aralarında bir Gülümsemeyen statü yapmışlardır. emur Devlet hizmetine girmekte, bazı şeyler tekef- fül etmekte; Devlet de on y şa ve- ya şu hizmet senesi sonun kadar iş vermeye mecbur bulunmayı kabul et- mektedir. Şimdi Hükümet yaşı 60, hizmet senesini 25 olarak degıştırmek isti- yor. Güzel. Bu, onun hakkıdır. Fakat yaşı 65, hızmet senesini 30 olarak ka- bul ettiği sırada memuriyete girenler olacak? Devlet, onlara yaptığı ta- ahhudu nasıl hükümsüz sayabilir, ca- yabilir, dönebilir? Bu, onun itibarına yakışır mı? Tadilât mı istiyor? Kabul. Fakat YURTTA OLUP BİTENLER kanun, neşri tarihinde muteber olabi- lir. Makablıne şâmil tutulamaz. Bu. gün memuriyete girecekler, tâdillere uygun şekilde tekaüt edilebilsin. Ama, evvelkiler değil!" Halbuki tadil tasarısının müzake- resi günü kürsüye çıka çıka Sırrı Ata- lay (C.H.P. — Kars) Demokrası' Temınat' Muhtarıyet' Tasarı kanunlaştı, geçti. B izim Öğrendiğimize göre, bu kanu- nun tatbikine derhal geçilecek ve yüksek mevkileri işgal edip de muha- lefete meyilleri tesbit edilmiş bulunan Adliye, Universite ve İdari Mekaniz- ma mensupları derhal tekaüde ileceklerdir. Kanunun şümulüne gir- meyenler ise, istifaya mecbur kalacak şekilde muameleye tâbi tutulacaklar— dır Ankaradan Hakkarıye Hukuk iş- bık C.H.P. adayı bu yolun ilk yolcula- rından biridir. Bilhassa 74lerden 7'si dıkkatle durulmaktadır. mamiyle "Siyasi Zaruret" esba- bı mucıbesıyle hazırlanan ve yapanlar tarafından dahi ancak "Ne yapalım birader!" diye müdafaa edılen tasarı, memleketi bilmiyoruz ama demi krası— ye bir tek bakımdan faydalı olabilir. Muhalefetin zafiyetinden, "kadro sıkıntısı" ndan sık sık bahsedilen şu günlerde doğrudan doğruya muhalefe- tin kucağına atılan bu münevver, tec- üzerinde rübeli, yaşlan ve başları — ekserisi- nin — olgun kimseler orada taazzuv eder, profesyonel politikacıların usta- lığı ile kendi vasıflarını mezcedebilir- lerse Hükümetin istemediği hizmetle- rinden, millet büyük faydalar sağlaya- bilir. Fikir hayatı, siyaset hayatı için 60 yaş ve 25 hizmet yılı olsa olsa "olgun- luk çağı" sayılabilir. Pek çok profesör, pek çok politikacı, pek çok hukukçu en verimli senelerini bu yaştan son- ra yaşamışlardır. Elbette ki Devlet va- zifesi, bir insan için tek vazife sayıla- Kimbilir belki de Demokrat Parti- liderleri, tasarıyı, sık sık şikâyet ettik- lerı muhalefet saflarını kuvvetli — ve kıymetli elemanlarla takviye maksa- diyle hazırlamışlardır. Demokrasiye hizmet için dolambaç- lı bir yol, ama! Radyoda Sus — pus! 0 gece, radyonun başındaki zatı gö- renler, radyonun içinden konuşan hatibin neler söylediğini merak bile etmezlerdi. Manzara, öylesine alâka uyandırı- ydı. Hatip bir tek cümle söylüyor, din- leyicisi bir düzine cümleyle mukabe- le ediyordu. Hatip tenkid ediyor, din- leyicisi bir misliyle cevap veriyordu. Zaman zaman yerinden — doğruluyor, küçük elleriyle geniş hareketler yapı- yor, bazan sinirli sinirli gülüyor, kısa