26 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

26 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

YURTTA OLUP BİTENLER bir muhalefetin boşluğu yıllarca hisse- Partiler doğar, Meselâ İngilterede liberal istihaleleri geçirdikten sonra, a can çekişmektedir. Ama onları "si- yaset piyasası'ndan kaldıran seçmen- lerdir. Eğer 1954 seçimlerinde meselâ C.H.P. yarım milyon, C.M.P 3 milyon rey almış bulunsalardı millet C.H.P. yi tasfiye etmiş olurdu Böyle bir hâdise yoktur O halde iktidar, millete ait bulunan bir takım tasfiye ameliyeleri yapmamak, — buna tevessül etmemek mecburıyetmdedır Netice gelişir, eskir, ölür. Parti bu u bir hafta içinde bütün olup bi- tenler mücerred hâdiseler, müçer- red vak'alar halinde ele alındığında büyük bir ehemmiyet arzetmeyebilir. Emeklilik kanunu tadilleri — çıkar- ken yükselen "Demokrasi! — Teminat! Muhtariyet!" sesleri daha evvel de du- yulmuştu. Bu tadillerin de memurluk, hâkimlik veya profesörlük hukukuna set çekeceği beklenemez. Bir bardak suda kopan fırtına yatıştıktan sonra, her şey eskisi gibi devam edecektir. Seçim Kanunu tâdilleri de seçim hürrıyetını zedelemiyecek, seçmen be- ğenmediği iktidarı bir tekme darbesile daima yuvarlamak hakkını elinden kaçırmayacaktır. aşvekil Cumhurıyet Halk Parti- siyle görüşse de, gorüşmese de bu Parti, memleket ıçındekı muhalefet, va zifesini yapmakta — serbesttir; memle- kette istenildiği gibi soylenılmekte is- tenildiği gibi yazılmakta, istenildiği gi- bi tenkid yapılmakta devam olunmak- tadır. 1950'ni arefesinde ne kadar hürriyet Varsa, bugün de o kadar hür- riyet mevcuttur Fakat o hâdiseler ve o vak'alar baş- ka bakımlardan tehlikelidir. Demok- rasi bu memlekette yenidir, anti.de- mokratik temayüller, terbiye bizim ıçı— mize işlemiştir, ("Kültür sahasında" sayfamızda Avni Başman'ın bu mevzu- daki makalesini hararetle tavsıye ede- demokrasıyı istemediği n mazarratın- dan kurtulmak için faydalarını da tep- tiği zehabı uyanırsa, sa 1946'dan bu yana — gerçekleştirdiğimiz hamleler, katettiğimiz yol havaya gi- der. Alınan tedbirler Demokrasiyi çok- tan benimsemiş bir memlekette alın. saydı, elki normal mânalarından başka mânalar taşımazlardı. Ama Türkiye için durum başka- dır. Biz milletimize evvelâ Demokra- siyi benimsetmek, onu iliklerine işlet- m zomn ayız. unun da yolu, degıldır "kalın sopa siya- seti" Partiler Gençler ve siyaset Mehmet Özbey (D.P. — Burdur), meraklı bir zat olmalı. Büyük Mil- let Meclisine tevdi ettiği bir "sözlü so- ru" ile Başv ekıl Adnan Menderesten sordugu şud — Üniversite gençlerinin siyasetle uğraşıp ugraşmamaları hakkında ne düşünüyorsunuz? Sözlü soru henüz gündeme girme- diyse de, bugunlerde alınacaktır. Sözlü soru müessesesinin, bir takım hallerde hükümete, umumi efkâra bildirmek istediği bazı hususların, ba- zı noktai nazarların açıklanması için fırsat teşkil ettiği, hattâ suallerin bu maksatla sorulduğu malümsa da, Meh- met Özbey'in böyle bir niyetle hare- keti pek muhtemel değildir! Üniversite gençlerinin siyasetle uğ- raşıp ugraşmamaları hakkında düşünü- len nedir Eğer ortada bir düşünce varsa, bu- nun bir Bukalemunu aratmayacak ka- dar sık renk değiştirmiş olduğu mu- hakkaktı 195 Onın arefesinde, Cumhuriyet H. Partisi iktidarda, onun Genel Başkam İsmet İnönü Reısıcumhur idi. İsmet İnönü İstanbulda Taksim meydanında söylediği bir nutukta üniversite genç- ligi arasına politika sokan politikacı- ları sert bir lisanla tenkid ediyor, bu- na asla müsaade — veremeyeceklerini bildiriyordu. Hattâ nutukta tehdit a- rayanlar, kolaylıkla bulabilirler. 1950'nin — ferdasında Cumhuriyet Halk Partisi iktidarda, onun Genel Başkam İsmet İnönü Reisicumhur de- ğildir. Halk Partisinin gençlik kollan büyük bir gürültüyle faaliyete — geçer- ler, faaliyetleri İsmet İnönü tarafından takdis edilir, toplantılar, gösteriler ter- tiplenir. Bu kolların azaları, üniversi- te talebesi arasından devşirilmekte- Hâdise, Demokrat Parti saflarında — ve gazetelerinde — şiddetle tenkid olunur. Demokrat Parti iktidarda, o- nun Genel Başkanı Adnan Menderes Başvekildir. Neler söylenmez? — Halk Partisinin hareketi ne hücumlara uğ- ramaz? Üniversite gençlıgının arasına politika sokmak, orduyu siyasete ka- rıştırmakla bir tutulur, bu harekete tevessül edenler âdeta vatan hainliği ile itham olunur... .. ve seçimlerden bir kaç ay evvel, bütün azasını, tıpkı Halk Partısının Gençlik kolları gıbı üniversiteliler ara- sından devşiren Genç Demokratlar teşkıla 1 kurulu ve a, kurucusu fndan takdıs edılır Her kurucu, kendı çapına göre "Geni Demokratları himaye ettiğinden, Re— fik Koraltan da onların kır balosunu himayesine alır. Bu suretle her iki parti de, üni- versıte gençliğini kendi safına almak . Her, iki partı de yasi parti içinde politika yapmasında bir vakitler gördüğü mahzurları da u- nutur. Şimdi, üniversite — talebesi siyaset yapabilir. Fakat onların hocaları siyaset ya- pamaz. O kadar ki , Emeklilik kanunundaki son tadiller, biraz da, politikacı pro- fesörleri gürültüsüz, patırdısız tasfiye maksadiyle kaleme alınmıştır. Bu kadar değil! Üniversite, umumiyetle dort sene- d : dir. Bir seçim devresi de dört sene- dir. Bu dört sene içinde tale b yası partilerin — gençlik kollarına gırebı ir. Bayar Kocaeli Genç Demokratları arasında Siyasetle meşgul olabilirler mi? AKİS. 26 HAZİRAN 1954