24 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

24 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

nun hazırladığı yemini misal olarak gösterebiliriz. Bunlar deontolojinin sentez ve esasını teşkil etmektedir- ler. Fakat hekimin, mesleki icraatının teminat altına alınabilmesi için Öödev- lerine karşı vicdan sorumluluğu duy- ması yetmez. Meslek içinde itaat edi- len tıbbi deontoloji kaidelerinin dıştan gelecek tecavüzlere karşı da korunma- sı lâzımdır. hekimin — vicdan sorumluluğu, hukuki bir mahiyet alıp kanunlaştıktan sonradır ki bu korun- ma temin edilmiş olur. İşte bu işin temini, yani devamlı ve sabit bir statü saglamak suretiyle kanun vaz'ı hu- kukcuya düşer. Prof. Louis Trotabas, hukukçunun bu duru umunu şu sö zler— le ifade etmektedir: "Hukukçulardan kurtulamazsınız. Her ilim kendi konu- sunun sınırlan içindedir. Fakat hukuk alanı sonsuzdur. İlmi bir buluş, lâbo- ratuvardan çıkar çıkmaz, sosyal ha- yatta tatbikatının korunabilmesi için cemiyetler arasındaki düzeni sağlayan hukuk prensiplerinin himayesine gi- rer Görülüyor ki şimdiye kadar yalnız kendi vicdanının himayesinde kalmış olan hekime, hukukçu meslek ve ihti- sasiyle — ilgili kesini formülleri ortaya koyarak — bir statü kurmak suretiyle yardım edecektir. Tıbbın ve hukukun bu müşterek çalışmaya — başlamasının zamanı çoktan gelmiştir. Sadece bir deontoloji nizamnamesi hekimi harici tesir ve baskılardan korumağa yetmez. Hekim, bu işi, bütün nizamnameler- den önce, yalnız kendi iç güdüsü ile ve vıcdanından aldım direktiflerle ya- pıp durmakta idi. Nizamname mahdut manalı bir şeydir. Hakikatte bir kanuni lâzımdır. Bu kanunun milletlerarası bir teşekkülde hazırlanması — gerekir. İşte böyle bir hukukun kodifiye edil- mesi için senelerdenberi gayretler sarf edilmektedir. Daha 1921 de Brüksel- de toplanan birinci enternasyonal as- keri tababet ve eczacılık kongresinde birinci dünya savaşında elde edilen tecrübeler gözden geçirilirken, millet- leraresi tababet hukukunun lüzumuna dikkat çekilmiştir. Nihayet 1930 dan 1939 a kadar devam eden çalışmaların sorunda Monaco prensi Louis II nin himayesinde (Tıb - Hukuk Komis- komisyon ard- Luxenburk'da yon) u doğmuştur. Bu Monaco, arda Liege, toplanmıştır. Komisyonun statükosu gözden geçirilecek olursa şu maddeler dikkati çeker — Orduların savaşması ha- ruyacak ve cak pratik neticeleri ortaya müsait tek çare, hekim ve hukukçula- rın bir arada çalışarak bazı esaslar tesbit etmelera’ Madde 2 — Bu amaçla; savaş halin- de boyun eğilmesi — gereken insanlık kaidelerini tetkik etmek üzere hekim- ler ve hukukçulardan muteşekkıl bir komisyon kurulmuştu. adde 3 — Bu komısyon 10 üyeden leşkıl edılmıştır Bunlardan 6 sı tabib, 4 ü hukukçu Madde 4 — Komisyon bir. başkan, iki başkan yardımcısı ve bir sekreter den ibaret bürosunu kendisi seçer Bu Jaaliyetlerinin de- üro, komisyonun vamını sagl dde 5 — Komisvon tıp ve hu- kukun işbirliğine lüzum görülen - olay- larla meşgul olacaktır. Çalışmalarının düzenlenmesinde erekli — ve faydalı saydığı yardımcıları kendisi bir araya getirece ihayet, 1952 yılının 20 mayısında N genel bir toplantı yapan ve demir- perde gerisi hariç olmak üzere dünya- nın hemen bütün memleketlerini tem- sil eden dunya sağlık organizasyonu O. M. S ) in 68 delegesi her memle- ketten çağırılacak kalifiye ve mütehas- sıs personelin yardımiyle milletlerarası tıb hukukunun bir kanun halinde ha- zırlanmasına oy birliğiyle karar ver- mişlerdir. Bu suretle milletlerarası as- keri tababet ve eczacılık komitesinin ve bunun yarattığı Monaco tıb . hu- kuk komisyonunun 20 yıldanberi yap- tıkları sürekli çalışmalar 700.000 he- kimin dahil bulu ndugu dünyanın en büyük sağlık organızasyonuna intikal etmiş bulunmaktadır. Şimdi, O. M. S.; teşkilâta girmiş bulunan memleketler arasında bir anket açmıştır. Bu anket- te milletlerarası tıp hukuku ile meşgul müesseseler bulunup bulunmadığı ve bu konu ile ilgilenen kimselerin isim- leri sorulmaktadır. Biz bu suallere ma alesef menfi cevap vermek — zorunda kaldık—Dr E E TIB SAHASINDA İngiltere Bir Türk Doktoru nkara Unıversıtesı Çocuk Sıhhat A Dr. İhsan Doğramacı, İngi- liz Kultur Heyetinin delaletiyle halen İngilterede olup 4 ağustosa kadar, İn- gilterenin çocuk sıhhat yurtlarının i- dare, teşkilât ve faaliyeti hakkında dört haftalık bir tetkikte bulunacaktır. oğraman Londrada Kraliyet Kole]ı Hastahanesinde kan verme bir- liğini ziyaret edecektir. 20 temmuzda Dr Dogramacı Carshalton'da Kraliçe Hastanesinin Cerebre . Palsy bırlıgı ile Tover Bridge Çocuk Müah- kemesinde — misafir olarak bulunmuş- tur. 25 Temmuzdan 28 Temmuza ka- dar Birmingham'ı ve 29 Temmuzdan 2 Ağustosa kadar da Edinburg'u ziya- ret edecektir. Çocuk doktoru olara Amerikada çalışmış bulunan ve Tür- kiye, Almanya ve Amerikada neşredi- len tıp mecmualarında raporları neş- redilmiş olan Dr. Doğramacı Ameri- kan çocuk doktorları akademısınm ve Alman Çocuk Doktorları Cemiyetinin bir üyesi ve Ekuador Çocuk Doktorla- rı Cemiyetinin de fahri âzası bulun- maktadır. . Dr İhsan Doğramacı İngilteredeki tetkiklerinden evvel ve sonra Avrupa- nın bazı şehirlerinde toplanacak mes- legıyle ilgili konferanslarda da bulun- mak üzere bu seyahati yapmaktadır. AKİS Hoşunuza gittiyse hemen Abone olunuz AKİS. 24 TEMMUZ 1954 25