31 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

31 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Dünyadan haberler Dünya akordeon şampiyonası Stu Stuttgartlı akordeoncu 28 yaşındakı Fritz Dobler, son yapılan müsabakada — 1954 yılı dunya şampi- yonluğunu — kazanmıştır. Müsabakaya 17 sanatkâr iştirak etmiş, bunlardan Milanolu Mari ikinci, Strassburglu Gil- bert Veit ise üçüncü olmuştur. Millet- lerarası — akordeonistler federasyonu (CIA) tarafından tertip olunan bu mü- kaya onbir millet iştirak etmiştir. Seçılen parçalar, teknik ve dinamik bakımından duğu gibi sanat bakı- mından da kaliteli eserlerdi. Fritz Dobiter kendisine isabet eden Bach'ın D-Moll Toccata ve füg'ü fevkalâde bır surette çalmış ve müsabakayı yukarı bu parça ile kazanmıştır. Bundan sonraki dünya akordeon şam- piyonası gelecek sene Londrada yapı- laca Milletlerarası müzik müsabakası enevre — Onuncu milletlerarası müzik müsabakası bu sene 20 eylülde başlayıp üç ekimde sona erecektir. Müsabakaya iştirak etmek üzere şim- diye kadar onyedi memleketten elli- den fazla telgraf gelmiştir. Bu müsa- bakayı Cenevre konservatuvarı tertip etmektedir. Milletlerarası org haftası acildi Nürenberg — Üçüncü milletlerara- sı org haftası geçen pazar Nürenberg operası salonunda açılmıştır Bu mü- nasebetle - tanınmış Alm ve diğer memleket org üstadları Nürenberge gelerek, org sanatının dünkü ve bu- günkü durumları üzerinde fikir teati- sinde bulunmuşlardır. Hönegger yine başkan Bergen Bestekâr Arthur Höneg- ger. mılletlerarası muharrir ve beste- kârlar birliği (cisac) başkanlığına tek- rar seçilmiştir. Bilindiği üzere bu te- şekkülde seçimler İki senede bir ola- rak yapılmaktadır. Rus balesi ahire — Hindicini harbi dolayı- siyle Pariste temsiller veremeyen Moskova balesi, bu defa Kahireye ha- reket etmiştir. Bale orada temsiller ve- recektr. Casadeus öldü Paris — Tanınmış Fransız bestekâ- rı ve orkest ra şefi Frsncois Luis Ca- sadeus 83 yaşında olduğu halda Fon- tainbleau'da ölmüştür, Casadeus meş- hur eserleri arasında İskandinav sen- fonisi zikredilebilir. Leipzg'in Thomaner korosu Moskova — Leipzig'in meşhur Tho- maner korosu Sovyet Rusya dahilinde yaptığı seyahat — sırasında Leningrad ve Moskovaya uğradıktan sonra Kief'e gelmiştir.. Koro buradan Almanyaya dönecektir. AKİS. 31 TEMMUZ 1954 OPERA ALBÜMÜ SANAT DÜNYASINDA Don Giovanni Eser Neşeli Dram 2 perde. 10 tablo. Metin: da Ponte. Müzik; W. A. Mozarı. İlk defa 29 Ekim 1787 de Prag'da oyandı. Mahal İspanya. Zaman: 1600 Yyi- h. -Küçük (33 enstruman) balo. Eserin a'evamı Üç saat. MEVZU Birinci perde, birinci tablo: Sevil komutanının konağının ö- nündeki yol. Leporello efendısı Don Giovanni'yi bekler. Don Giova gizlice konağa gırerek komutanın kı— onna ayı e etmek ister. Kızın — bağırmasına bab ası yardıma gelir. Don Giovanni ile düello yapar- lar, Don Giovanni komutanı öldürür Elvira'nın evinin önü. Donna Elvira, Don Giovanni tarafın- dan terkedıldıgı 1çın mahzundur. Don Giova şimdi de köylü Masseto- nun nışanlısı olan Zerline'yi avlamak istemektedir. Orada bulunanı herke- si konağına — ziyafete — davet eder. Zerlıne böyle bir asil bay tarafın n davet edildiği için çok m nundur fakat nişanlısı Massetto, kıs— kançlıgından köpürür. Üçüncü tablo; Köyde. Zerline, Don Giovanni'nin konagına gıderken Donna Elvira o- nun gitmesine mâni olur. Bu sırada Donna Anna ile Don Ottavio gelir- ler. İkisi de komutanın katilini ara- maktadırlar keza katilin Don Gio nni ld Öğre nmışlerdır Donna Elvira da ıntık alma onlarla bırleşır Köyde bir aralık Don Gio düşmanları tarafın- dan sıkıştınldıgı halde yine kaçma- ya muvaffak olur. Dördüncü tablo; Don Gıovannı nin konağını nündeki park. Zerline, fevkalad hiddetlenmiş olan Ma: settoyu teselli eder. Kendisi Don Giovanni'nin zi- yafetıne gıdecektır Keza Donna El— vira ile Donna Ann; e Mas maskeli olarak bu zıyafete gelmeye karar verirler. Orada Don Giovanni- yakalayacaklarına emindirler. Bes tab fet ve balo. Yemek yen dans edilir Don Giovamni bir fırsatı— nı bulup Zerlıne yi bir odaya gotu— rür. Ço meden Zerline'nin çığ- lığı işitilir. Sahned ki müzik di İ Masetto, perişan bir halde bulunan Zerline'yi kollarında taşıyıp — sahneye gelir Herkes Do Gıovaronıye saldırınca, o kılıcını çeker ve yine kaçmaya muvaffak o- z [kıncı perde, altıncı tablo; Donna Elviranın evinin önündeki yol. Don Giovanni ile Leporello e- vin önünde dururlar. Ama bu defa elbiselerini degıştırmışlerdir. Don Giovanni Leporello, Leporello da Don giovanni olmuşl Elvira, sev- gilisinin tekrar geldıgınden mem- nun, sahte Don Giovanni ile parkta gezmeye çıkar. Bu sırada Masetto topladığı koylulerle çıkıp gelir. Don Gıovannı yine kaçmaya muvaffak o- Yedincı' tablo; a Anna'nın evinin önündeki loş hıyaban Efendisinin elbiselerini giyinmiş olan Leporello Donna Elvi- ra ile gezinir. Bu sırada Donna Anna, Don Ottavio, arkasından Zer— line ile Masetto gelı Don Giovanni- yi yakaladık zannıyla Leporello nun üzerine atılırlar. Diz çöken Leporello, kendisinin Don Giovanni olmadığını söyler ve bir firsattım — bulup orta- dan kaybolur. Sekizinci - tablo; Öldürülen komutama mezarında. ki heykel. Don Giovanni ile Lepo- rello heykelin önünde dururlar. Don Giovanni bir kahkaha atarak heykeli o akşam vereceği ziyafete davet e- der. Dokuzuncu tablo: nna Anna'nın odası Donna Anna babasının katili yakalanınca- ya kadar düğünün tehirini Don Ot- tavio'dan rıca eder. Onımcu tablo Don Gıovannı nin - konağındaki ziyafet salonu. Don Gio masasına oturmuştur. D bir defa daha ona, kendisine dön- mesi için yalvarır.. Don Giovanni müstehzi bir eda ile bunu reddeder. Birden bir çığlık işitilir. Kapı a- çılır ve kapının önünde, mavi bir ışık içinde komutanın heykelı görü- lur Heykel yürür, Don Giovanni'nin önüne gelir. Şimşekler çakar, gök gürler, yer açılarak ortaya çıkan a- levler, iovanni'yi sarar — ve onu alırlar. Don Giovanni bu defa ehenneme düşmü: tür. Donna evlenirler, Donna Elvira manastıra girer, Masetto ile Zerline eski mesut hayatlarına dönerler, Leporello da artık dürüst bir insan olmaya karar verir. 31