4 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

4 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

bir çöküntü devresinde çöküntüyü da- ha derinlere indirmemek için devletin ve elindeki kredi müesseselerinin, için- de bulunduğumuz devreyle bağdaşan bir maliye iktisadı politikası takip et- meleri gerekir. (Finanzwirtschaftpoli- tik ) . Bu husus iktisadi hayatın canlılı- ğını muhafaza etmesi, hususi ekonomi- nin ezilmemesi, kalkınmamızın gür- büzleşme anında kendısıne arız olan hastalıktan Aasgari Zzararla kurtulması için şarttır Eğer gazetelerde okuduklarımız ger- çekleşırse biz hala konjonktür - ma- arasındaki münasebet- leri anlamamış olacağız. Şayet Türki- yede iktisadi hayatın cereyanına tesa- düfler haki değilse bu seneki zirai kredilerin gelecek seneye tehiri için elden gelen kolaylık gösterilmelidir. atalarımızın ifadesiyle olduğunu asıl — böyle müzayaka anlarında gösterecektir. Bu onun ka rakterının iktisadi hayata i- bında ahale etmesi — gerektiği keyfiyetinin tabii bir neticesidir. Petrol Türk Petrol Şirketi ürkiye milletlerarası hareketlerde T önemli oynamıştır. Anadolu tarihin sayılı geçıt yerlerinden biridir. Turkıye büyük küm sürdü ğü devir o petrol vardır. li başlı petrol memleketlerinin, petrol kaynaklarının uzunca olmıyan bir za- sonra biteceğine dair kötümser ittifak etmekte- Kaf- ga zengınlıgınde herkes Çünkü Türkiye; Romanya, kasya, Iran ve Irak petrollerinin takaları arasında bir faaliyetleriyle ilgili olarak bir i kurmak hususundaki hayli ilerlemiş bulunmak- Kurulacak anonim şirketin ser- mayesi 150.000.000 Türk lirası - olacak e bunun © 49 unu yerli sermaye teş- kil CĞ Kurulmasına muhak ak nazariyle bakılan ür rol Ano im ini başlıca faalıyetlerı şu sahalarda toplanacaktır: 1 - Raman ve Garzan petrollerinin işletilmesi. 2 Batman petrol tasfiyehanesi- nin ışletılmesı 3 — Petrol alım ve tevzii işleri. AKİS, 4 EYLÜL 1954 Raman Petrole — hücum 4 — Türkiye'de petrol araştırmala- rına ait işler. 5 — Yukarıdaki Türkiye'de işler hususlardan gayri petrol işletmeleriyle ilgili Turkıye nin İstiklal Harbi sonunda umumi bütçesi 150 milyondan biraz fazla idi. Bugun bu rakam bir anonim şirketimizin — sermayesidir. Herhalde modası Paris Pullara kadar propaganda İKTİSADİ VE MALİ SAHADA haz bizi muasır medeniyet seviye- sine çıkaracaktır. Fransa Sağlam para peşinde arpler her yönden tahrip edıcıdır verilmek istenmez. imkanları- nın hepsini harp ekonomisi için sarfe- der. İtibarını harbi kazanmak için ortaya koyar ve tıpkı bir şahıs — gibi borçlanır Bazen vergilerin nisbetleri- nın arttırılması, devletin borçlanması, dilmesi de afi artışına enflasyon ir. Harp bittikten sonra da amme masraflarının artması tekrar devleti halli gereken çeşitli meselelerle karşı- laştırır. Zira bu sefer de ihtiyaç harp anındaki kadar mübrem ye acildir. Devlet kendine varidat temin etmek için emisyon miktarıyla oynarsa para- nın satın sonu meseleleriyle karşılaşması cesi, parayla oynamış, binnetice frank 1939 a nisbetle satın alma gücünden çok kaybetmiştir. Fransa şimdi para- sının satınalma gücünü kaybetmesin- den mustariptir. Fransa Bankası Umum Müdürü Baumgartner 1953 senesine ait faaliyet raporunu Başbakana vermiş- tir. Bu raporda iki gayenin gerçekleş- tirilmesi talep edilmektedir: Bütçe a- çığının azaltılması ve istihsalin arttı- rılması üdür ayrıca Başba kana tevdi etmiş olduğu raporda hazi- ra Bankasına — vaki avans müracaatlarım da belirtmiştir. Fransa- da bütçe açıkları iki gelir kaynağına müracaatı Zzaruret haline getirmiştir Bunların birincisi, vergi nisbetlerinin yüksek tutulması, datının eksiğinin istikrazla kapatılma- iktisadi inkişafın fi- tasarrufa — başvurul- mak istenmektedir. Baumgartner son olarak iktisadi inkişafın temel şartı sağlam paradır demiştir. nisbetlerde olmamakla mik hayatımızın içinde paramı- Fransadaki beraber, ekono bulundugu guçluk erden biri, ermiş olmasıdır. Frans nomi kı cmini genişletme taraftarı değildir. Onlar eski tecrübe- s almış; benziyorlar. Biz ise tecrübe edilmişi tekrar tecrübe e- diyoruz. İşte hatamız buradadır