13 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

13 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

çük Sahnede hayali bozan taraflar var. rinden ne kadarını — yapabilirse, — Yaz Bekâr'ındaki Richard da onları yapı- yor Eser hakikatle hayalin birleşmesin- den doğuyor. Bu bakımdan temsil edi- lişinde teknık tertibatın — ve kullanılı- reti ve canayakınlığına rağmen daha iyi olabilirdi. Biraz yeknesak kalıyor. Lâ- le Oraloğlu, her eserde biraz daha iler- lemiş olarak buradaki Helen — rolünde de bir hayli mesafe katetmiş. Uğur Boran, uzunca bir ayrılıktan — sonra Küçük sahnedeki yerini almış olmak- la beraber, ablasının bıraktığı boşluğu da doldurmaya niyetli görülmüyor. Komşu kız rolünde, tam bir muvvak- kat sevgili olmuştu, ne fazla ne de eksik, tamamiyle kendisi.. Şahısların, sesli duşuncelerımn neden kendi seslerıyle duyurulmadığını anlıyamadık. Bu devirde, bu imkânlar içinde, ancak anlıyamadığımız bir se- bep bulunmalıdır. serin muvaffak tiplerinden birisi de Sadri Alışık'tı. Aldattım — sayılmaz ki : uammer Karaca, yeni tiyatrosunun tamamlanacagını, bır iki ayda açı- di, kendisi de tiyatrosu ile çıktı. Muammerden boşalan tiyatroyu eski Ses tiyatrosu sanatkârları kirala- dılar. Bilindiği gibi geçen sene Ses Fey- Bedia Mu- vahhıt in adepte ettiği «Aldattım sayıl- az ki» - Revü t - ini temsile başladı. Bu da bermutâd müzikli, hale- h. bir kokteyl... unla beraber, Şen Ses opere- temsille kıyaslanırsa, adamakıl- l1 rabıtalı görülüyor. Ekleme danslara, uydurma skeçlere ve tuluata rağmen, vodvili başından sonuna — kadar takip etmek mümkün oluyor. Eseri sahneye koyan Toto Karaca- dır. Yer yer klâsik tiyatro — mizanseni seyrediliyor. Bale ile rol sahipleri ara- sında bir ahenk kurulmuş. Umumi havası itibariyle, sıkma- dan eğlendiren bir oyun tarzı tutturul- muş, her hâlde bu' tiyatronun da başka bir iddiası olmasa gere Bilindiği — gibi İstanbul — Opereti Toto Karaca, Vedat Karaokçu, — Celâl Süruri, Ali Süruri, Muzaffer Hepgüler Hikmet Karagözlü ile bestekâr Karlo Kapoçelli'nin ortaklığı ile kurulmuş ve Sıtkı Akçatepe, Ayten Kayalı, İsmet Görken, Kenan Büke gibi kendi saha- u tindeki AKİS, 13 KASIM 1954 hırında beğenilen kıymetlerle — takviye edilmiştir. Altattım Sayılmaz ki, opere- tinde hepsi yerli yerine oturmuş oldu- ğu için bir insicam emin edilmişti. Bundan böyle de aynı isabetin göste- rilmesi temenni olunur. Oğlum Edward eçen ayın 18 nde İstanbulda yeni bir tiyatro kurulmuş ve ilk eser olarak Robert Morley ile Noel Lang- ley'in — yazdıkları — «Oğlum Edward» isimli bir dramı temsile Tiyatroyu kuranlar gerçek kıymetlerinden Avni ile Mümtaz Enerin etrafında sanat aşığı genç sanatkârlardı. İlk — olarak temsili uygun eseri de Yedide Baha Pars, muvaffakiyetle dilimize Eserin temsilini müteakip — gazetelerde çıkan yazılar hiç de memnuniyet veri- ci değildi. sahnemizin Dilligil birleşen, gorulen Yaz bekârı Varlık içinde sudan piyes Halbuki, biz gerek bu — teşebbüsü gerekse temsili alkışlamakla — yazımıza başlamak istiyoruz. Şu açık kartla ki, hafta içinde, İstanbulda faaliyette bu- seyrettik. Tiyatronun başlangıçta iyi kritik alamayışının ve rağbet gör- meyişinin — sebepleri izah edilebilir: Tamamiyle ezberlen- meden ve azırlanmadan — temsile başlamak ve teşebbüsü sermayesiz ta- hakkuk ettirmek. Bilindiği gibi bir ti- yatro rağbet görmek için mevcudiyeti- ni duyurmaya mecburdur. Bunun için de evvela para lazım. Yeni kurulan bu genç tiyatronun adı: Çığır Sahne'dir. İlk eserde Avni Dilligil, Mümtaz Ener, Belkıs Fırat. Hayri Esen, Mualla Fırat ve Şevki Ar- başlamıştı. TİYATRO istidatlar rol almış- Dilligil tun ile bazı yeni lar. Eserin Trejisörlüğünü Avnı yapmış, dekorları Çizmiş ama bütün men parasızlık En ucuza maletm muvaffakiyetle temsıl edilen Oglum Edward, müte- guldurmelıdır m olan zaru- ri masrafın karşılanmasıdır. Sanatkârlar, sabırla devam etmek kudretini — gösterebilirlerse ve bu gibi başarılı eserler temsil — ederlerse, mut- lak surette — kazanacaklardır. Oğlum Edward, — doğuşundan, genç ölümüne kadar Edward'ın anne ve ba- basına çektirdiklerinin hikâyesidir. zaman sahnede görülmü- yor fakat, onun hayatım safha safha takip edebılıyoruz Kendisini çok seven bır babası var ile düşüp ölmesine mani ola- mıyan bir aba.. Ann sevgisi İstiraba — çevrildiği ıtıbaren zaafını alkolle gizleme- ye çalışan ve — Edward'ın arkasından hayat kudretini de kaybeden bir ka- ın... Aileyle yalandan — alakalı — doktor Parker, iş ortağı Soams, Edward'ın iğ- fal ettiği Miss Betty, mektep müdürü, muallimler vesaire.. serd Edwardın annesi bası merkezi teşkil ediyorlar. Baba Arnold'u neşeli günlerinde de Aastırap devirlerindeki adar mu- Vaffakıyetle temsıl eden Avnı ile ba- ha ıyı kritik almaları mümkün olabilecek- Dilligil'den daha — uzun bir müddetten beri sahneden uzak bulu- nan Mümtaz Ener, geçen zaman için- de sanki gizliden gizliye çalışmışcası- na alışık ve başardı idi. Birinci derece- deki başarı zincirinin mühim bir hal- da Belkıs Fırattı. Fakirlik günle- i devirlerinde, kıskandığı, ve oğlunu ıçkıye verdiği zamanlar, n'di. Avni kendisini kikaten Eve Babacan, —cesur, ekseriya — cüret- kâr Arnold'un karısı Evelyn bu kadro içinde ancak bu oyun tarzı ile ahenk teşkil edebilirdi. Dr. Esen, üç pudrasından Eserin kaza- Hayri saçının değiştirmedi. başarısında — mühim bir mevki nanlardan birisi de aldatılan kız, alla Fırat'tı 31