4 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

4 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER Arjantin Hapsedilen rahip P eron diktatörlüğü, hir bir diktatörlük — olarak görül- mektedir. Generalin gazetecilere karşı açtığı savaş kazanılmış, bütün müsta- kil gazeteler susturulmuştur. «La pren- sa» sahibinin elinden alınmış ve o te- sislerde Peron rejimini tutan başka biz gazete aynı isim altında neşredilmeye başlamıştır. Diktatör şimdi, başka bir muhalefet yuv. Kılıs eyi susturmak— Arjantinde ilk rahip 30 gün hapse mahküm edilmiş, fakat kefaletle tahli- ye olunmuştur. Bahis mevzuu papaz, rahip Carboni'dir. Rahip Carboni bir vaız esnasında Peron rejimim nazi Trı jimine benzetmiş olmakla suçlandırıl— mıştır son derece ma- Bizzat General PPeronun bundan kısa bir müddet evvel radyo ile de ya- yınlanan bir konuşmasında üç katolik piskoposu itham ettiği ve bunların memleket ve devlet aleyhinde çalıştık- larını iddia ettiği hatırlardadır. Şimdi bu ithamların ilk neticesi görülmekte- dir. Peron, dıktatorlugunu devam ettir- in en emin yolunu çıkan her sesı susturmakda bulmuştur Bu yold. etmekte, fakat bütün muhalefet yuvalarını birden değil, teker teker ezmektedir. Kiliseden sonra sıra elbet- te başka taraflara gelece Rahip Carboni vaiz esnasmda Pa- panın nazi rejiminde din — adamlarına tatbik edilen muameleyi takbih eden bir tamimini okumuş, müteakiben bu- gün Arjantindeki rejimin de bundan başka bir şey olmadığını söylemiştir. a ıp tevkıf olunduktan sonra Peron yük bir miting tertip- leyerek Kılıseyı yenıden itham etmiştir. Uzak Doğu Yeni bir çıban Uzak Doğu denilen bölgeye binler- ce kilometre uzaktaki sakin, temiz ve şirin bir şehirde, Laheyde Holanda Parlâmentosunun — bir oplantısında Milli Müdafaa Vekili Cornelıus Staf şiddetli bir nutuk irad etti. Diyordu ki: «— Topraklarımızın — bütünlüğüne kasdedecek bir düşmana karşı en mücadele edecek ve suretile karşılayacağız. Ööstermeyecek, sızmaya karşı derhal harekete geçeceği». Stafın <«topraklarımızın — bütünlü- ğü» dediği şeve Yeni Gine de dahildi. zak Doğuda Yeni Gine meselesi bir çıban olmak 1st1dad1m göstermek» tedir. Ancak o noktada bahis mevzuu olan komünistlerle batılılar arasmda değil, yerlilerle yabancılar arasında merhametsizce İstiklâline kavuştuktan son- ra Endonezya Hollanda ile münaseba- 18 tının hemen heyeti umumiyesini kes- zaman kendisile ihtilâfa istiklâl mucadelesı- Hollanda Kraliçesi Juliana'nın tahtı et- rafında birleşir gibi bir hal almışlardı. Juliana şahsen birliğin — reisi olacaktı. akat az zamanda bunun çıkar yol ol- madığı anlaşıldı ve birlik dumura uğ- radı. Bu arada iki eski ahbap arasında mütemadiyen anlaşmazlıklar zuhur edi- yor ve bunlar bazen çarpışmalara bile Doğuda emniyeti ciddi şekilde tehdit etmektedir. Yeni Ginedeki Hollanda toprakları Hollanda donanmasının İ bir kuvvet olmadığı için hareke ziyade bazı sızıntılar suretile vuku bul- maktadır. Hollanda Mıllı Müdafaa Ve- kilinin bu no dar hassasiyet göstermesinin sebebı budur. Staf, be- yanatının sonunda, nanmayı takviye a sert tedbirlerin alınacağını haber ver- miştir. Vaziyet böyleyken Hollanda bası- nında çıkan bir haber buyuk gürültü uyandırmıştır. Bu habere göre Endo- nezya hükümeti 1000 adet kauçuk çı- kartma gemisi sipariş etmiştir. Bu ge- miler nerelerde Kullanılabilir? Tabii Ye. ni Gineye bir çıkartma — hareketinde. Gerçi alâkalı makamlar bu haberlerı ciddiye almamaktadırlar efkârın telâşa dü: ştügu Hollanda End yayı am, görülmektedir kaybettıkten mamıştır. Denizden toprak aşırmanın da tabii bir sonu vardır ve bu son gelmiş- tir. Elbette ki, Hollanda bütün Atlanti- ği kurutup Hollandalıları oraya yerleş- tiremez. Ne — yapacaktır? Yapacak bir şev yoktur. İnsanlar memlekette yığı- Sizin gibi Türkiyede bin- lerce insan her hafta AKİS'i bir baştan ötekine okuyor Malınızı satmak, firmanızı tanıtmak, isminjzi duyurmak için siz de AKİS'e ilân veri- niz. Müracaat: AKİS İlân Servisi P.K. 582 — Ankara lıp kalmaktadır Şımdı bir de Yeni Ci- ne elden muşkulat büsbütün artacak v d daha ziyade vahim hal alacaktır Bu yüzden Hollanda bir emrivaki ile karşılaşmamak için elin- den geleni yapmaktadır. Mesele halen Birleşmiş Milletler- dedir. Orada görüşülmektedir. Bu ara- da bir hâdisenin çıkmamasına çalışıl- maktadır. Amerika 1 milyon dolar! B ir milyon dolar, resmi kurdan 3 milyon Turk Iırası eder. Karabor- sadan tutan ise 5-6 milyon lira civa- rındadır. para, — geçenlerde New- York Valisi seçilen erell Tri man'ın seçim kampanyasında harcanan meblâğdır ve asgari hesapla bulunmuş- tur. Açıklandığına — göre — New- York devletinin sadece Demokrat Komitesi 781.166 dolar — sarfetmiştir. Buna ar- kadan 335.000 dolar ilâve edılmış ve diğer — masraflarla beraber 1.007.944 dolara çıkmıştır. bil Cumhurıyetçı Parti Senatör M. İve Reısı seçtirmek maksadıle 884.679 dol harcamıştır. Halbuki bu iş için partı 1002 107 dolar ayırmıştı. Ayrıca Komiteni 0 do- ları vardı. Fakat fazla parayı sarfeden kamlar mediğinden - İngilterede — tahdit miştir-bir suç etmemektedir. Dünyanın en büyük demokrasisinde se- çimler büyük bir ticari iştir. Düşünül- meli ki, 1 milyon dolar sadece New- York devletinde sarfedılmıştır Bıldırıldıgıne göre Harr ce- binden 17.494 dolar harcamış 10 000 dolar da hibe larak Vermıştır Aynca 10 biner dolarlık üç hibe Mrs - man ve iki kızı Mrs Mary A. Fısk 11e Mrs. Kathleen H. Mortimer tarafından yapılmıştır. Harrimanın kardeşi Mr. E. Roland — Harriman ise 18 bin dolar vermiştir. Demokrat Parti Seçim Ko- mitesine en büyük yardımı yapanlar 5 bın d lar veren — Sena 5 bin dolar veren Otomobil [şçılerı Sendıkası ve 1500 dolar veren Mrs. Anna Rosenberdir. C mhur ıyetçı Partinin Seçim — Ko mit ne ise filmı Skuras 7.500 dolar, Nelsorı A, Rockfel— ler 3 bin dolar. Robert Lehman 3 bin dolar vermişlerdir. Bu resmi rakamların yanında baş- kazanmak için partiler bizim paramızla en azından 10 milyon lira harcamış- lardır. Ancak bu para hiç bir — surette Devlet — kasasından — harcanmamış ve zenginler tarafından — temin edilmiştir. Zenginler de bunu «spor» olarak yap- mamaktadırlar, destekledikleri parti iş başına gelince işlerini daha kolay yü- rütmektedirler Ancak Amerıkada muhalif olmak bir suç değildir. AKİS, 4 ARALIK 1954