4 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

4 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

İşbirliği Tababet ve eczacılık Her memleketin dış ışleri vekâleti kanal le bu komite kara, deniz ve ha- va ordularının saglık servıslerde mü- nasebettedir. ya, İtalya, İsviçre, sillerinden müteşekkildi. Enternasyonal münasebetler gelişdikçe daimi komite- nin çalışmaları S.D.N.'ninkilere benzer prensiplere göre ayarlandı, ye- ni yeni memleketler de bu komitenin çalışmalarına katıldılar. Komitede mü- messili bulunan devlet adedi bu gün 52 ye yükselmiş bulunmaktadır. Komi- tenin başlıca ödevleri şu — maddelerde özetlenebilir : 1) Zaman zaman kongreler topla- mak, 2) Ordu sağlık servıslerını ilgilen- diren yenilikleri toplamak, 3) Bunları (mılletlerarası kara, hava orduları sağlık işleri der- gisi) adı altında yayınlanan bir dergi ile teşkilâta dahil memleketlerin dele- gelerine ve üÜücreti karşılığında bütün arzulayanlara yollamak, ) Orduların hasta ve yaralılarını himaye eden ve bunların mukadderat- larda ilgilenen başka milletlerarası te- şekküllerle ve orduların sağlık işleri servislerde devamlı münasebetler kur- mak, 5) Elindeki bütün imkânları kul- lanarak (milletlerarası tıb hukuku) ko- nusunun gelişmesi için devamlı gayret- ler sarfetmek, Kendı sini sağlamak. İlmit ve teknik çalışmalar ve sahadaki Mılletlerarası özel servislerinin işleme- ra, deniz ve hava ordularında hasta ve yarahlarin tahliyelerini ve tedavilerini ilgilendiren pek k konu tetkik edil- mi Mesleki bakımdan kongreler, — orduların bütün sağlık işlerinde lüzumlu hususiyetleri birlikte AKIS, 4 ARALIK 1954 incelemeye imkân vermiştir. TIB Lüksemburg'daki toplantı Doktorlar Sağlık servis]erindeki personelin yetış— tirilmesi meseleler ak memleketlerden gelen bu işlerde yetkili elemanlarla birlikte münakaşa edilmiştir. Ayrıca sosyal me- selelerde incelenmiştir. Sosyal hijyen, profilaksi ve kültür fizik sahalarında asker ve sivil otoritelerin işbirliği lü- zumu, asker hekimliğinin tekâmül me- tod ve çareleri, bunların randımanları- nı artırma yolları, asker hekimliği ça- lışmalarının sivil tababet faaliyetlerine en iyi şekilde — uydurulması imkânları düşünülmüştür. Asker hekimlerinin daha iyi ko- runmaları çareleri, üzerindeki çalışma- lara gelince; komite kurulduğu andan itibaren orduların topyekün bir harbe hazırlanmakta olduklarını sezmişti. Bu takdirde, sağlık servisleri çalışmalarının çok artacağı aşikârdı. Bu faaliyetlerin yolunda cereyan edebilmesi leki sahada olduğu diplomatik sahada da ordu sağlık iş- lerinde anayasa teşkil La Haye anlaşmaları- zden geçirilmesi ve te- kâmül ettirilmesi — icabediyordu. Yaralı ve hastaların korunması — hususundaki insan anlaşmalarının yegane tatbik ele- manı olan asker imi bu konvansı— yonlara hürmet ettirmek yetkisine na- sıl sahip olacakdı" Komite bu nok ada «harbin ınsanıleştırılmesının» olduğu fikrini savunmuşdur sanileşdirilmesi cümlesi insana kışta gülünç gelmektedir. Fakat bu fi- kir sonradan, her tarafda gereken ilgi- muştur ve neticede «Tıb-hukuk ko- üniforma — giydiler Bu komisyon bir- co'da, ve misyonu» doğmuştur. biri ardından Liege'de, ona Luxemburg'da toplanmıştır. Bu komis- kuruluşuna —ait — statükodaki gözden geçirilecek olursa şunlar görülür. «Maddel. — Orduların — savaşması halinde insan hayatinıve haklarını ko- ruyacak bunlara hürmeti sağlaya- cak pratık neticelerı ortaya koymağa müsaid tek çare tıb ve hukuk müntesib- lerinin birlikte — çalışarak bazı esaslar tesbit etmeleridir. Madde 2. — Bu amaçla, savaş ha- riâyet edilmesi gereken insanlık kaidelerini tetkik etmek üzere hekim- ler ve hukukçulardan — müteşekkil bir komisyon kurulmuştur. e 3. — Bu komisyon 10 üye- den — müteşekkildir. Bunlardan altısı tabib, dördü hukukçudur. Madde 4. — Komisyon; bir baş- kan, iki başkan yardımcısı ve bir sek- reterden ibaret olan bürosunu bizzat kendisi seçecektir. Bu büro, komisyo- nun faaliyetlerinin - devamım sağlaya- ır. Madde 5. Komisyon, tababet ve hukukun işbirliğinin lüzumlu olduğu işlerle meşgul olacaktır. Çalışmalarının düzenlenmesinde lüzumlu — ve faydalı olacak yardımcılari kendisi bir araya getirecektir. İlk kongrenin amacı, birinci dün- ya savaşından elde edilen tecrübeleri bir esasa bağlamak idi. Bunda sonraki kongreler her iki yılda bir muntazam şekilde yapılan — toplantılarla savaşdan sonra da devam ettirilmiştir. Askeri sağlık — işlerinin — organizasyonu, asker hekimliği çalişmal rının mükemmelleş- tirilmesi, asker hekimlerinin meslek de- 19