18 Aralık 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

18 Aralık 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP Kıbrıs meselesi Tarafsızlıkttan muhalefet F aiz Kaymak, ellerini iki yanına aç- tı sonra azimli bir tavırla: — Kubrıs davasına başvekıl Adnan Menderes mühim e et vermek- tedir. Bunu, burada sarahaten açıklaya- bılınm de d z Kaymak bu sözleri soylerken New- York'taydı ve büyük — televizyon makinelerinin karşısında — bulunuyordu. Amerika'ya, ıbrıstaki Türk ekallıyetm haklarım müdafaa için gelmişti ve hay- retle gormş ki Yunanlılar garip bir anda yapmaktadırlar. Gerek Bir- lşmış Mıll tlerdeki Yunan delegasyonu âzalarının, gerekse Yunan dostu kimse- lerin 1srarla tekrarladıkları bir iddia vardı: hükümeti, Kıbrıs meselesı— le alakalanmamaktadır bu iş Yunanis- tanla İngiltere İ yalanlamak lüzumunu Ankara'da yaptığı — görüşmeler sırasın- da bizzat Başvekil Adnan Menderes'- ten bu hususta talimat almıştı. Aynı anda, New-York'tan binlerce kilometre uzakta bir şehirde, Atina'da, Mister Cannon Kirye Stefanopulosa mü- şarünileyhin hiç de hoşuna gitmeyen bir nda bulunuyordu. — Kirye Stefano- pulos dost ve müttefik — Yunanistanın Hariciye Vekili, - Mister Cannon ise Amerika Birleşik — Devletlerinin Atina'- daki Büyük Elçisidir. Büyük elçinin Ha- riciye Vekiline haberi şuydu: Amerika, Kıbrıs mevzuundaki Yunan tezini des— teklemeyecek, hattâ — Yunanistan ısrar ederse aleyhte rey kullanacaktır. Hâdise şuydu: Kıbrıs meselesı nanistanın ısrarı üzerine gündem mış ve bu husustakı muzakereler esna- sında erika Birleşik Devletleri çe— kimser kalmıştı. Sah sabahı Siyasi Ko- mitede dâvanın muzakeresıne başlamla— caktı. Bu münasebetle Yunanistan ken- di görüsünü bir takrir halinde hazırla- Takrırde e : Amerika Birleşik Devletleri işte bu ka- rar suretini beğenmemişti ve Atinadaki bildirmeğe memur etmişti. gayet sarih konuştu. Amerika, desteklemeyecekti. Fakat Yunan Hükü- meti buna rağmen ısrar ederse, aleyhte rey kullanacaktı. O zaman Stefanopulos yumuşadı Büyük elçiye, Yunanistanın daha mü- layim bir karar sureti takdim edeceğini ve bunun erikanın tasvibine mazhar olacağını ümid ettiğini söyledi. Büyük elçi bir vaadde bulunmadı, sadece: «— Bakalım» demekle iktifa etti. Yunanistan, hayal sükutuna uğra- mıştı. Doğrusu 1sten1hrse işler bir müd- dettir hiç iyi gitmiyordu. Fakat Atina hükümeti zannetmıştı ki kimser kalmakta devam edecektir. memişti. Stefanopulos, Amerika Büyük 4 elçisile görüştükten — sonra basın men- suplarına şu demeci ver Kıbrıs davasında Amerika'ma bizi desteklemeyecegını teessurle ha- er almış bulunuyorum. nistan Amerıkaya daima iyi hislerle baglı kal- mıştır. Haber, bütün — Yunanistan'da bir bomba tesiri yaptı. Bu suretle hüküme- tin sadece Birleşmiş Milletler nezdinde değil, bütün dünyada yaptığı propagan- da suya düşmüş oluyordu. Hiç olmazsa şimdilik.. Zira Yunanistanın — sarfettiği gayretlerin hiç semeresiz kalmış olması ahis mevzu değildir. Bir çok memle- kette umumi efkâr Yunan tezine sem- pati göstermektedir. Selim Sarper İyi bir. avukat Müzakereler ve neticesi unan karar suretinin ne olduğu Sa- l - sabahi New-York'ta Birleşmiş Milletler Teşkilâtının büyük binasında Siyasi Komite toplandığı zaman anla- şıldı. Kıbrıs adası halkına Birleşmiş Mil- letlerin himayesi altında milletlerin eşit- lik ve kendi kendilerini idare hakları- nın tanınması prensibinin tatbiki! Bu, üstü örtülü şekilde, adanın Yunanistana ilhakı manâsım — taşıyordu. — Delegeler bunu çoktan anlamışlardı. Üstelik, gün- lerden beri hummalı bir kulis faaliyeti oluyordu ve Selim Sarper hayli gayret göstermiş, bir çok — delegenin gözünü açmıştı. Fakat Türk ve İngiliz tezleri- ne en ziyade kuvvet kazandıran husus tabii, Amerika Birleşik — Devletlerinin Yunan tezi aleyhinde cephe alması ol- muştu. Komitede ilk sözü Yeni Zelanda de- BİTENLER legesi aldı ve Kıbrıs müzakerelerinin geri bırakılmasını istedi. muzakerelerın Birleşmiş si olan bazı devletler — arasındaki iyi munasebetlerı de bozacağından endişe ettıgmı soyledı Onu, Yunan delegesi Kiru t etti. Kiru, Kıbris meselesini Bırleşmış Milletlere getıren ve bu da- vayı mütemadiyen kurcalayan adamdır. Kiru Kıbrısla yakın şekilde alâkalıdır ve gozu daha yüksek makamlarda ol- duğu için 'bunu kuvvetli bir basamak addetmektedir. Yunan — delegesi, hafif tertip bir de tehditte bulundu. Dedi ki: Eğer Birleşmiş Milletler şimdi bu me- seleyi sükünetle müzakere — etmezlerse çok vahim hâdiseler husule gelebilir. Türk görüşü undan sonra Selim Sarper söz aldı. zamandan beri tehlikeye duşecegını belirtti ve hüküme- tinin Yeni Zelanda tezim desteklediği- ni bildirdi. Sıra Amerika delegesi Cabot Lod- ge'a gelmişti. Gözler, uzun boylu, ince, yakışıklı delegeye çevrıldı Soyleyecegı sözler müzakerelerin — mukadderatında büyük bir rol oynayabilirdi. Cabot Lod- ge Amerikanın da Yeni Zelanda gibi düşündüğünü bildirdi, ancak müzake- relerin talikinden önce Yunan delege- sinin esas hakkındaki mütalâasının din- lenebileceğini belirtti. Yunan tezi, ar- tık iflâs etmiş durumdaydı. Komitede bu tezi tutan çıkmadı mı? Elbette ki çıktı: Rusya. Rus dele- gesi Bırleşmış Milletlerin Kıbrıs halkı- nın sesini işitmemezlikten gelemiyeceği- ni bildirdi. Adada — komünistler nasıl dâvanın şampiyonluğunu komitede de komünist görüşünü hararetle ü suretle bir defa daha anlaşıldı ki işin altında kızılların kışkırtması, - kızılların parmagı ardır. reye gelince — o, eğer Yem Zelanda teklıfı kabul edılmezse müzake- relerden çekileceğini ve varılacak kara- rı tanımayacağım ifade etti. Bazı delegeler, bu rada Selim Sarper ve İngiliz delegesi Nuttıng tek- rar söz aldılar. Sarper, Bırleşmış Mil- letlerin bu meseleyi görüşmeye selâhi- yetli olmadığı tezim savunuyordu. Bu izahat pek çok kimseyi tatmin etti. An- cak Türk ve Yunan delegelerinin ken- di görüşlerini açıkça bildirmeleri husu- sundaki — Amerikan — teklifi ortadaydı. Ertesi gün bu görüşler ifade olundu. AKİS, 18 ARALIK 1954