1 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

1 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

1şlerıne bıran evvel başlıyabilmek için, bir kahvaltı edenlerin mikta- Ogleyın de yem ne adar iyi tanzim edilmiş olursa olsun, tam bir fayda temin etm Geçen asrın sonunda Amerıkada «Horace Fletcher» kabul ettirmişti ki bundan «Fletcherisme» ısmı verilen ye- ç alinde takip ediyordu. Çünkü daha iyi haz- metmek sayesinde daha az yemek müm- sızlıkları önleniyordu. «Fletcherisme» e galebe çaldı. Meşga- leleriniz ne kadar fazla olursa olsun, daha yavaş yemek yemeğe gayret et- melisiniz. Unutmayın ki ekmek ve bü- tün nişastalı maddelerin şekerli gıdala- rın, meyvelerin ve sebzelerin hazmı ağızda başlar. Bu maddeleri teşkil eden parçaların herbiri, ağızdaki salye ile, ne kadar iyi ıslanmış olursa hazımları o kadar kolaylaşır. Meselâ çiğnenerek yeniden bir portakal bir anda içilen por- takal suyundan daha çok faydalıdır. Buna , yumurta, balık gibi giıdaların hazmedilebilmeleri için ayni derecede çiğnenmeleri şart değil- dir. Çünkü bunlar daha ziyade miğde asidleri ile hazmedilirler. Kedilere ve köpeklere dikkat ediniz, yalnız et yedik- i u biç' çiğnemeden, parça- İnsanlar ise eti yalnız Yalnız et yersenız onu bilâkis çok çiğnemeden yutunuz. Çünkü aksi hal- de miğdeniz aldıgınız et gıdasını çabuk boşaltır, udunuzun ondan tam manâsile istifade etmemesine se- bep olur Kısacası acele yemekleriniz için de nişastalı maddeleri, sebzeleri tercih edi- niz. Az yiyiniz, çok çiğneyiniz. Sosyal hayat Amerika'nın bir No.lu kuvveti merika'da, bilhassa basit muhitler- de, bir erkeğin karısına anne diye hitab etmesi sık sık duyulan bir şeydir. Çünkü Amerikalı erkek, tıpkı evdeki çocuklar gibi, günlük hadıselerde karı- sının hâkimiyetini — benimsemiştir. Bu- ya tenlerle alakasını kesmesı Amerika'da AKİS, 1 OCAK 1955 KADIN En kuvvetli bağ Aile! katiyyen hoş görülmez. ye şudur: ideal bir kadın için hayatın ve «Yuva, alâkaların merkezi olmalı, fakat hiç bir zaman, kadının bütün alâka çemberini teşkil etmemelidir. Mutfağınızdan çıkıp dışarıda olup bitenlerle alâkadar olu- nuz. Yalnız kendi küçük hayatınızı de- ğil, memleketinizin ve devrinizin haya- memleketınız de rışan bir vakıadır. Şu halde, ben politi- ka yapmam demeyiniz... İşte Amerikalı kadına yapılan tel— kinler bunlardır. Netice şudur ki, rika'da politikaya atılan herhangi bir namzet, kadınların reyini ihmal edebile- ceğini aklından geçiremez; rivayete gö- re General Eisenhower'in reisicumhur olmasında kadınlar büyük rol oynamış- lar ve Eisenhower bunların tesiri altın- da kalarak iki kadına kabinede yer ver- miştir. Bu iki kadın da evli ve çoluk çocuk sahibi idiler. Fakat asıl mühim olan iki kadının mühim mevkilere geti- rilmesi değildir. Bu gibi şeyler biraz da sembolik olabilir. Kadınların Amerika- daki siyasi faaliyetlerini anlıyabilmek için kadın mecmualarına göz atmak kâ- fidir. İşte Women's Home Compani- on"... Tirajı 4.250.000. Bu mecmua ne ile övünüyor?.. Son modelleri teşhir et- mekle mi? Hayır! Açtığı mücadele so- nunda, meclise yeni teklifler getirmiş olmakla!.. Ele alman mevzular arasında mekteplerin — bozulmasını, müstehcen edebiyatın yayılmasını Önleyecek ted- birler vardır. Meselâ bu mecmua oto- büs şoförlerinin ehliyet almadan önce mesleki testlere tâbi tutulmamalarını ve buna benzer bir çok emniyet tedbirleri- i tenim etmiştir. Muhtelif siyasi partilerde çalışan bir çok kadınlar vardır. Fakat bunları, va- kitlerini nasıl öldüreceklerini bilmeyen boş kadınlar zannetmeyin. İşçi bir kızın hafta tatilim veya bir ev kadınının sine- ma saatini feda ederek, bu partilerde, hemde seve seve, memleketlerine hiz- met ettiklerine inanarak — çalıştıklarım görmek mümkündür. Aralarında milyar- der kadınlar da vardır. Siyasi görüşler birleşince bütün bu insanlar öyle anla- şırlar ki!.. Amerikan kadınlarının bu faal ha- yatlarının hiç bir mahzu ru k mu? İh- timal evet, kan a çoğ man ayrı- ayrı yaşamaktadır Kadınlar sık sık ken- di aralarında toplanır öğle — yemeğine kulüplere, siyasi partilere, kendi meş- galelerine giderler. Akşam yemeklerin- de kocaları ile buluşur, yemekten ra da kadınlar ekseri, Ameri- kan adetleri içinde, Avrupalıların en çok yadırgadıkları şeylerden biri de bu- du merikalı erkek başkalarının karı- sı ile hiç alâkadar değildir kendi karısı ile pek az alâkadardır. Onun için ak- şam yemeğinden sonra, kadınların ayrı oturmalarında hiç bir mahzur görmez! Hattâ memnundur, çünkü aksi halde, mevcut kadınların hepsine söz hakkı ve- rip mütemadiyen susmak — durumunda kalacaktır. Avrupadan yeni gelenleri kadınlar- la erkekler arasındaki bu alâkasızlık çok şaşırtır. Alınan terbiyenin bunda şüp- hesiz büyük rolü —vardır. Çünkü şahsi; meselelere temas eden düşünce ve his- lerin açığa vurulması ve ifade edilme- si orada adet değildir 23