1 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

1 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

B asın işlerini tedvire memur Dev- ikerrem Sarol'un t Vekili Dr. Müke muvafakatıyle aleyhimize açılan da- haysiyetine teca- liz ve müstehcen kutîırlerı etmemektedir. Anc 6334 yı- l1 kanunun birinci maddesıne siren suçlarda bu kabil cudu meşhut de- teselsıl bir mahi- le alâkalı herhan- gi bir haber veya hâdise ele alına- rak iğneleyici bir şekilde sistema- tik olarak — neşri- yat — yapılmakta- dır» Aynı — celsede söz alan Dr. Sa- rol'un avukatı ise Metin Toker'in «demokrasiye a kırı zihniyeti» do layısiyle — cezalan- dırılmasını iste- miştir. Metin Toker bahis mevzuu neşri- yatın havadıs ve tenkıtten ibaret ol- duğunu bildirdikte hukuken insanların zıhnıyetlerınden dolayı de- ğil, fiillerinden dolayı — cezalandırıl- maları gerektiği noktasına hâkimle- rin dikkatini çekmiştir. — Avukatımız Faik Ahmet Barutçu ise tevsii tah- kikat talebinde bulunmuş ve AKİS'in neşriyatının doğru olup olmadığının tahkıkını iste mıştır Bu talep, mah- kem mec reddedilmiştir. İkinc l İ kinci celsede gerek Müddeiumu- mi, gerekse Dr. Sarol'un avukatı esas hakkındaki mütalâalarını söyle- mişler, fakat Metin Toker ile Faik Ahmet Barutçu onuşmamışlardır Müddeiumumi iddianamesine AKİS- ten bir çok parça a]mıştı Bu parça lardan biri şu idi: AKİS, 1 OCAK 1955 DAVAMIZ «Bizzat gazete sahibi olan bir kim- Dr. Mu_kerrem ve olurs. suıstımal etmiştir.» Sanık ve avukatı Bir demokratik küfürbaz! Müddeiumumi bu iddianamesinin sonunda şöyle diyordu; «Devlet Vekili Mukerrem Sarol'un makamının nkfuzunu suistimal ede- rek sahibi olduğu gazeteye fazla res- ilâ rdirdiği ve bu gazeteyi 11k0kullara resmen abone kaydettir- diği hususları isnad edilmiş bulun- maktadır.» Müdahil avukatın iddiaları Dr Mükerrem Sarol'un avukatı ise şöyle demiştir: «Sanık... bu kanunu ihlal, etmiş- tir. Fakat o surede ki galiz kelime- ler kullanarak, küfürler — savurarak değil; yazılarına kufu zihniyetini hâkim p kelimelerin, cümlelerin mânası itibariyle şeref ve haysiyet- VÜZ yeti umumiyesi böyle bir mahiyet ta- YURTTA OLUP BİTENLER şıyor Sanık... demokratik küfürler vurmak cihetine gitmiştir.» Dr. Sarol'un avukatı söylemiştir: «AKİS şöyle yazıyor: Dr. Müker- rem Sarol'un gazeteciliği mesleki de- ğildir. Tâbir caizse arızidir. Politika hayatma atıldıktan ve partısı iktida- geldikte kendisi bir de gazeteye sahıp olm Uştur. Bu satırlarda hakaret müvekkili- min gazetecıhgının arızi olduğunun ifade edilmesi politika hayatına atıldıktan ve partısı iktidara geldik- ten sonra bir de gazeteye sahip ol- muştur denilmesi suretiyle yapılmak- tadır. Arızi ne demektir? Bir gazete sahibine arızı surette mesleğe — gir- miştir sözü okuyucu naza: rında iti- bar ve haysiyeti sarsıcı, şunları da ci bir mahiyet ta- 1r.»> Mükerrem Sarol'u şoyle de demıştır «Türk Sesi'nin satışı alçak, resmi ilân ve devlet abo- esi çok k- miş. Bir defa sa- tabire bakınız: al- çak. Bu sanık Tür o bililtiz. ve vete verilecek Za- rar hususun nunun — şümulüne gıren böyle bir tâ- Sarol'un avukatı hakaretın kasdı mah- usla yapıldığını da şöyle ispat et- miştir: «İşte karşınızdaki sanık, — kanuni hile yolu ile suçtan kaçmayı tasarla- mış bir şahıstır. İlk celsede, hukuk- çu değilim ama hukuk kitabı oku- dum demişti. Demek ki bir maksadı mahsusla okumuş!» Bütün bu «suça lardan dolayı Me- tin Toker'e istenilen ceza 9 aydan 4,5 seneye kadar hapis ve 1500 lira- dan 15.000 liraya kadar para cezası- dır. Metin Toker mahkum olduğ takdirde mecmuanın sahibi sıfatiyle 7500 liradan 75.000 liraya kadar da ayrıca para cezası ödeyecektir. Önümüzdeki celsede Başmuhani— rimiz ve avukatı Faik Ahmet Barut- çu bu 1dd1alara karşı mudafaalarım yapacaklardır.