1 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

1 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER C.H.P. Nihayet kıpırdanma Cumhurıyet Halk Partisinin Meclisi 2 Ocak günü toplandıgı zaman aza- lar sadece birbirlerine iyi yıl temenni etmeyeceklerdır Gerçi çalışmaların bir kısmı istikbal müzaf olacaktır, ama bunlar bıle koklerını şu son iki aylık hâdiselerden alacaktır. Evvelâ Merkez idare heyetinin ra- poru okunacaktır. Raporda ilk ele alı- nan mesele muhtar seçimleri ve seçı lerin neticeleridir. Idare heyeti uğranı- lan mağlübiyetin — sebepleri üzerinde durmakta ve bilhassa iştirakin yurt ça- pında olmadığını — belirtmektedir. Bir çok vilâyetin bir çok kazasında C.H.P. seçimlere katılmamıştır. Bu husus şim- diye kadar — açıklanmamıştı. Mamafih Parti, tam rakamların umumi efkâra ar- rakamlara sahip de değildir ya.. Raporda seçimler ve Halkçının neş- İ ecliste Menderes ile bu vesileyle Meclis gurubunun çalışmaları ele alın- makta, Bütçe Komisyonundaki müzake— relerden bahsedilmekte ve iktidarı hangi zihniyeti taşıdığı belırtılmektedır İdare heyetının raporu basın mevzuun» da da geniş bir faslı ihtiva etmektedir. Cumhurıyet Halk Partisi mahküm olan veya haklarında takibata girişilen gaze- tecilerin tam listesini çıkartmıştır. İda- re heyeti bunu Parti Meclisine suna- caktır. Bu hususun memlekette basın hürriyetini fena halde zedelediği bilhas- sa belirtilmektedir. Ayrıca Hüseyin Ca- hidin sekseninci yıldönümü münasebe- tile yapılan tören karşısında hükümetin reaksiyonu ve neşredilen tebliğ de ele alınmaktadır. Nihayet Bütçe müzakere- lerinde nasıl bir yol tutulacagından kı- saca bahsedilmekt Fakat en muhım muzakereler Par- tinin ne yaptığı değil, ne yapacağı mev- edecektır Hakikaten muştur: İzah edilen hâdiseler muvace- hesinde Partinin, gelecek Parti Meclisi toplantısına kadar politikası ne olmalı- Bu hususta bir direktif istenmek- tedir. Cumhuriyet Halk Partisinde muh- telif kanaat hâkimdir. Bir kısım kimse- ler mümkün olduğu kadar sert politika gudulmesını ıstemekte boyun eğilme- -esini - tavsiyı etmi k edir. Bunların fikrince Zzor karşısında tornistan etmek zulme yol açacaktır. İkidar bu yolun çı- kar yol oldugunu anlarsa, eğer kuvve- tin en iyi siyaset yerine geçtiğini görür- se daima o yolda ilerleyecektir ve bu ir gün muhalefetin tamami Ttadan Karşı mak, bun lıklara katlanmak lâzımdır. Ama, baş- ka çare yoktur. Bir diğer kısım ise yelkenlerin su- ya mdırılmesı lehindedir. Bunlar bilhas sa gazetecilerin vaziyetini ele almakta ve hislere hitap ederek eğer Parti şid- det politikası güderse en ziyade gaze- tecilerin — zarara uğrayacakları, hapisha- nelerden çıkamayacakları tezini savun- maktadırlar Bunların kanaatınce iktidar kendisini son atle maktadır. Cumhurı Halk Partılı seyırcı kal alı ve müsait zamanın gelmesini beklemeli- dir. Demokrat Partinin son tedbirleri ve sert hareketleri memlekette çok buyuk bir münevver kütlesini aleyhine çevır— miştir. İktidarların yıpranmı le başlar. Bu arada Cumhuriyet Halk Partisi kuvvetlerini — muhafaza etmeli, boşu boşuna zulme yol — açmamalıdır. Uyuşup partilerarası münasebetleri dü- zeltmek yolu tutulmalıdır. Parti içinde bu son görüşü, bilhas- sa Halkçı gazetesinin sahibi Nihad Erim gutmektedır Nitekim Halkçı gazetesi- nin son günlerdeki pasif neşriyatı bunun delilidir. Nihad — Erimin bu gazeteye hangi büyük emek karşılığında sahip ol- duğu ve bunu temin için neler ve ne- ler yaptığı hatırlardadır Halbuki şim- di, başının üzerini z bin liralık bir ceza kılıcı asılıdır. Bu ıse emeklerinin olması demektir. Ayrıca, bilhassa üzüntü vesilesi olan Hüseyin Cahid Yal- çın meselesi vardır. Gerçi Yalçın şu an- da Şişli Çocuk hastahanesınde tek ya- taklı, telefonlu bir odaya kavuşmuş, in- sanlığın icabı olan rahat kendisine ve- miştir iha ü maslar da olm Nihayet Partıde bır üçüncü gurup vardır. Bunların istedikleri gündelik po- litikanın dışında memleket menfaatlerı— Aksaklıkları olduğu gibi, sert tarzda söylemekten korkmamak, ha- sis menfaatleri düşünmemek, başa ge- leceklerden ürkmemek, buna mukabil iktidarın iyi hareketlerini de ifadeden, ona faydalı olmaya çahşmaktan kaçma— mak. Niçin övmemeli? Ama, bir rejim tâ temelınden sarsılırken niçin mertçe karşı koymamalı, doğru yoldan sapanla- ra doğru yolu göstermemeli? Zora ni- çin boyun eğmeli, pasif kalmalı? Mem- leketseverlık bundan 1ktıdarı almak için çalışmaktadır ve bu n en tabi kkı angi goruş kazanacaktır" Ya bi- rincisi, yâ ikinc çüncüsü galiba bütün partiler 1ç1n şimdilık bir hayalden ibaret! Bütçe müzakerelerine hazırlık B £ ve partililerdi. Hükümetin yeni bütçesi gö- aşkan Inonu idi. Komısyonun aza— DEMOKRASİYİ İPLE ÇEKİYORUZ... AKİS, 7 OCAK 1955