29 Ocak 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

29 Ocak 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Mesele suydu: Döviz yokluğundan bir senedenberi yabancı memleketler- den kitap ithal etmek bir bayii güçleş- Hatta son gunlerde bu ıthalat ne çare ki hükümet böyle tensip buyur- muştu... Şimdiye kadar, kitap ithal et- mek isteyen bir Türk kitapçısı, ne mev- zu ne de miktar bakımından herhangi bir kayda tâbi değildir, hiçbir makam- dan da müsaade almak zarureti yoktu... Şimdi de öyle! Ancak, bizim kitapçılar getirttikleri kitap bedelim Merkez Ban- kasına yatırıyorlardı, lâkin yatırılan bu para yabancı memleketlerdeki neşirle- rin eline varmıyordu Döviz yokluğ ileri — sürülüyordu mdiye — kadar, Merkez Bankasında böylelikle birikmiş 4 milyon 1lira var.. Yabancı naşirler ne dıyor K itap ithaline devam etmek isteyen Türk kitapçıları, -iş yaptıkları, mü- esseselere mektup zarak vaziyeti an- latıyorlar, gönderdikleri — kitapların be- larına dair pusulayı da iliştirmeyi unut- muyorlardı... Fakat yabancı nur, hiç- bir şey ifade etmeyen bu pusulayı ne yapsın... Ben paramı isterim, kaydiyle kitap yollamayı kesiyor.. abancı naşırlerı veya ihracat mümessillerini, kredi açmak yani para- sını almadan kitap göndermek hususun- da ikna etmek pek — kolay değildir. Bunda kitapçının şahsi kredisi kadar ve daha çok, mensup ol- derirken, yalnız muhatabının kitap be- delini bankaya — yatıracağından — değil, ayı zamanda bu bedelin döviz olarak eline geçeceğine de, haklı olarak, emin olmak ister buki, son zamanlarda ithal olunan kitaplara aıt faturalar, — postahanelerce Döviz duvarını aşanlar Ses duvarından çetin tasdik, Maliye Vekâletince vize edilmiş. bedelleri Merkez Bankasına yatırılmış, gel gelelim karşılıkları naşirlere havale edilememiştir. Böylelikle, — müesseseleri- e tabiatiyle Türkiye'ye kitap — sevkiyatını dir. kesmişlerdi Ünesko kuponları V aziyet böyle olunca, kitap getirmek- isteyenler, Maliye Vekâletine bizzat müracaat ediyor ve elde ettiği — dövizle kitabını getirtiyor... Ama ne oluyor, esa- sen işi başından aşmış kambiyo müdür- lüğü yüzlerce müracaatla uğraşmak zo- runda kalıyor, ote taraftan da, kitap be- delleri yüzde Üz olarak ödeniyor, böylelikle harice fazla döviz — çıkarılmış oluyor. Halbuki kitapcılar, kitapları top- (Gazetelerden) yağdı. Zamane Politikacısı — Ulan! Vakti zamanında ben size demedim mi, bu kâfir partiye rey vermeyin, başınıza taş yağar diye.. ha?!.. Salihliye — taş tan getirdikleri için bir nisbet dahilinde iskontolu alıyorlar... Biz en çok, Amerika, İngiltere, Fran- sa ve Almanya'dan kitap ithal ediyoruz. Bu memleketler kitap sevkettikleri mem- leketlerm hukumetlerı ile İMG yani İn- yüzden de, kitap ithali durmuş Diğer taraftan, Birleşmiş — Milletler UÜnesco teşkilâtı, bütün memleketlerde «geçer akçe» olan Ünesco — kuponları ihdas etmiş.. a bu da yalnız şahıs- ları ılgılendırıyor Meselâ Amerikadan bir kıtap getırteceksmız gıdıyorsunuz Fakat bazı a- çıkgöz kitapçılar, bu da çaresini bulmuşlar; ahbapları vasıtasiyle, bu kuponlarda bol miktarda aldırtıyor ve getirtmeye ihtiyacı olan kimseler kupon bulamıyorlar... Kitaplar — neden Bu arada elde mevcut pahalılanıyor.. Bunun gelen kitapların bedeli, rılıyor — yatırılan bugünkü karşılığı len yatırılıyor.. Yani naşire ün, doların kıymeti artarsa fark gene memleketimizdeki kitapçılar- dan alınacak... Kitapçı da ne yapıyor, pahalı? kitaplar da da sebebi şu: bankaya yatı- ra, — doların üzerinden muvakka- AKİS, 29 OCAK 1955