21 Mayıs 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

21 Mayıs 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

TIB Astma Damlataş Mağarası Alanyayı Tanıtma ve Turizm Derne- ği Başkanlığından Galip Dere im- zasiyle Sağlık ve Sosyal Tardım Ba- kanlığına şöyle bir yazı geliyor: "1948 senesinde kazamız iskele inşaatı yapılmakta iken tesadüf ese- ri meydana çıkarılan ve o zamandan beri muhafaza altına alman ıstalak- tit-istalağmit mağarası bugüne ka- dar ziyarete gelen bir çok jeolog ve turist tarafından harikulade beğenil- miş olup, gittikçe daha da çok tanın- maktadır. Jeolojik bakımdan olduğu kadar bu mağara, astma hastalığına da şifa verici tesiri ile dikkati çek- mektedir. Mağaranın karbon asid ve rutubet derecesiyle suhuneti ölçül- muş, derece rutubeti olduğu ve kış v z 20 derece suhuneti bulun- duğu tesbıt edilmiştir. Kazamız dahi- linde astma hastalığına müptelâ olup mağarada sekiz gün müddetle günde ikişer saat kalmak suretiyle kür ya- panların şifa buldukları görülmüştür. Batı Almanya'nın. Wuppental ve Ha- gen şehirleri arasında bulunan Klu- tert adı. verilen mağaralarda iki Al- man doktoru tarafından 1951 sene- sinde yapılan tecrübelerde bu mağa- ralarda astma hastalığının tedavisin- den 95 90 başarı elde edildiği açıklan- mıştır. Bu mağaralarla kazamızdaki mağara arasında karbon asidi ve ru- tubet bakımından uygunluk bulunma- sı bize cesaret vermektedir. Yüksek Bakanlığınızdan tensib buyurulacak bir mütehassıs tarafından bu mağara- nın astma hastalığına karşı şifa ve- rici tesiri bakımından tetkiki ile va- tandaşlarımıza pek hayırlı ve faydalı olacağmı umduğumuz bu hususun il- men de tesbiti için gerekli emir ve musaadenın verilmesi saygı ile arz olun Galip Dere kimdir? Bakanlıga verilen raporlarda bu za- okuma yazma bilen, bir za- manlar muhtarlık yapmış, şımdı de turistlere yol göstermekle — geçimini sağlayan, zeki bir vatandaş olduğu behrtılmektedır Büyük bir ikna ka- biliyeti olan Galip Dere, Vatan gaze- tesinde Tolun Alptekin imzasiyle bir tercüme yazı okumuş. Bu yazıda Al- manyada Klutert adlı bir mağaradan bahsedilmekte imiş. Bu mağara İkin- ci Dünya Savaşında Almanlar tara- fından sığınak olarak kullanılmış. Bu sırada astmalı hastalara iyi gel- diği dikkati çekmiş. Bu tercüme ya- zıyı Galip Dere çerçeveleterek oda- sına asmış ve turizm kılavuzluğu ya- parken artık Damlataş diye isimlen- dirdiği bu mağaranın da astmaya iyi geldıgı yolunda propagandaya başla- ihayet günlük gazeteler de bu 1şle 11gılenmışler Bir çok astmalı ve- ya nefes darlığından şikâyetçi vatan- daş da işin aslını sorup öğrenmeden AKİS, 21 MAYIS 1955 Alanyaya akmağa başlamış. Bu sıra- da Sağlık ve Sosyal Yardım Bakan- lığına da müsbet, menfi bir çok mü- racaatlar olmuş. Bu müracaatlardan bir örnek veriyoruz: Bakanlığa — müracaatlar Sayın Behçet Uz - Sağlık Bakanı - Ankar Memleketımızın Antalya vilâyeti civarında bir mağaranın astma ve boğmaca hastalıklarını tedavi ettiği- ni bundan bir ay önce Hürriyet gaze- tesinde okudum. Sayın vekâletinizin bu mağaraya bir heyet gönderdiğini şifahen öğrendim. ezkur heyetin raporunun yayınlanıp yayınlanmadı- ğını bilmiyorum. Eğer basılmışsa bu vesikadan bir adet şahsıma — gönde- rilmesini buyuk vekâletinizden say- gı ile dilerim Bakkal Ömer eliyle İsmail Öztür Yenıce - Muğla Alanyadan görünüş Turist nasıl dayansın? Bu sırada Tekel Genel Müdürlü- ğüne Tekel İdaresi müfettişlerinden Veli Caner bir dilekçe veriyor. Uzun zamandan beri astmadan muzdarip bulunduğunu bildirerek bu magarada tedavi ettirilmesini istiyor. Güm ve Tekel Bakanı da Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına yazdığı bir ya- zıda memurların tedavi edilebilmek üzere gönderilmeleri için bu mağara- nın Bakanlıkça bir sağlık müessesesi olarak kabul- edilip edilmediğini soru- yor (4.2.955 gün ve 720 sayılı yazı). Saglık Bakanının 11. Şubat. 1955 ta- rih ve 1841 sayılı tezkeresi ile veri- len cevapta mezkür mağaranın bir tedavi müessesesi olarak kabul edil- memiş olduğu beyan ediliyor. Bu yazılar gidip gelirken Atinada bulunan "Antalyayı ve Alanyayı Se- ven Turkler Cemıyetr reisi Antalya vilâyeti "İleri" —gazetesi muhabirler rinden Suphi Neşet Türel'e bir mek- tup göndererek 5000 kadar Astmalı- nın Atina'dan 500 kışrlık kafileler ha- linde, mağara kürü yapmak üzere lanyaya geleceklerini bildiriyor. Fa— kat civarda bunları barındıracak te- sisler olmadığından şimdilik bu mek- tuba bir cevap verilemiyor. Yalnız keyfiyet Antalya valisi Şefik San'ın 19.3.955 gün ve 1023 sayılı yazısı ile Sağlık Ve Sosyal Yardım Bakanlığı- na bildiriliyor. Bakanlığa müracaatlar kesilmi- yor. Alanya belediye başkanı Mithat Görgün uzun bir telgrafla yine Sağ- lık ve Sosyal Yardım Bakanlığına baş vurarak bu mağaranın astma te- davisindeki değerinin bir mütehassısa tetkik ettirilmesini istiyor. Tetkikler Sağlık ğı bir yandan 10259 sayılı ve 6. 9.954 günlü yazı ile Antalya Valiliği- ne mahalline bir mütehassıs, gönde-' rilmesini ve durumun etraflıca tetkiki edilerek bir raporla Bakanlığa bil- dirilmesini emrettiği gibi bir yandan da İzmir Valılıgıne 5.11.1954 gün ve 12748sayılıyazıyı göndererek Antal- ya Vilâyetinin Alanya kazasında tes- bit edilen mağaranın astmalı hastala- ra faydalı olduğuna dair gazetelerde- mütemadi neşriyat yapıldığını beyan- la, Antalya valiliğine durumun tetki- ki yazılmış olmakla beraber umumi efkârda alâka uyandırması dolayı- siyle tevali eden müracaatlara cevap verme bakımından İzmir vılayetın— den de Dahiliye müt. Dr. ü Ay- demir, Bakteriolog Saıd Çalık ve kımyager Lütfi özgüç'ün mağaranın! bulunduğu mahalde Antalya devleti hastahanesi dahiliye mütehassısı ile beraber tetkiklerde bulunmalarını ve hazırlanacak raporun — tezelden ba- kanlığa gönderilmesini rica ediyor. Bu heyete sonradan İzmir Çocuk| Hastahanesi Baştabibi Ali Rıza Bı- yıkoğlu da katılıyor. başlıyor ve Sosyal Yardım Bakanlı- Dr. Naci Arun'un raporu "Bakanlığın emri gereğince Alanya- aki mağarada tetkikler yapanı Antalya devlet hastahanesi dahiliye mütehassısı Dr. Naci Arun'un verdi- ği raporun özeti sudur Şım iye kadar elli astmalı has- ta mağara tedavisine tabi tutulmuş- tur. Bunlardan on tanesi tarafımız- dan muayene ve müşahede edildi. Vakalar 420 senedenberi hastalığa müsab idiler. Bunlar sabah akşam ol- mak üzere iki defa ikişer saat mağa- rada kaldılar. Mağara kürüne başla- malarının 2-4 üncü günü bol balgam çıkararak rahat nefes aldıkları bütün antiasmatik ilâçları terk ettik- leri tesbit edilmiştir. 8-15 günlük kürden sonra astma nöbetlerinden ta-| mamen sıyrılmış olarak memleketle- rine dönmüşlerdir. Bu müşahedeleri gösteriyor ki mağara tedavisi şimdi- lik müsbet bir tesir icra etmektedir