July 23, 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

July 23, 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA malümat taleplerinde bir sürü artma olmuştur. Bu türlü malümat talep- leri ihraç lisanslarının — dağıtılması sırasında flüt taleplere - rüçhaniyet kazanırlar. Ekonomik çevrelerden ya- pılan soruşturmalara göre, Rusyaya ve diğer Sovyet Bloku memleketleri- ne ihraçlarına isin verilecek madde- lerin nevileri hakkında her yerde tam bir vuzuhsuzluk ve bilgisizlik hâkim bulunmaktadır Ancak bilinen bir şey varsa o da, Dış Ticaret Dairesinin veçdiği malü- mata göre, Rusyaya ve diğer Doğu Bloku memleketlerine geçen Ağustos ayından beri yapılan ihracatın mik- tar itibariyle artış göstermekte oldu- ğudur. Geçen yıllarda demir perde arkası memleketlere ihracatlarına müsaade edilen mallar için bir İiste tanzim edilmişti. Gene Ticaret Daire- sinin bildirdiğine göre bu yıllarda ya- pılan ihraçlar ancak küçük miktar- larda yapılmıştı. Simdi üzerinde du- rulan mesele adı geçen ihraç İistesi- nin ne dereceye kadar genişletileceği ve bunun ne zaman yapılacağıdır. listenin genişletileceğine — dair tah- minler Amerika ile bu memleketler arasındaki ihraç — münasebetlerinin bir zamandanberi gerek miktar ve gerekse kıymet itibariyle artmakta olmasından kuvvet almaktadır. Çün— kü, ekonomik çevrelerin gayrı resmi tahminlerine göre yeni cari yıhn ilk 3 ayında! yardımlar dahil, ğu bloku memleketlerine kıymet ıtıbarıyle 3,1 milyon doları geçen mal ihraç edil- miştir. Bu meblâğın 1,7 milyon dola- rı, 1954 yılının ilk. üç ayındaki ancak 0,33 milyon dolarına karşılık, doğ- rudan doğruya mal ihracı ile ilgilidir. Ekonomik çevrelerde Cenevre Konfe- ransının sonunda ticaret anlaşmala- rının da yapılabileceği — keyfiyetine buyuk ümitler bağlanmış bulunuyor. u ümitlere göre bu anlaşmalar ya- pıldıgı takdirde Amerika Birleşik Devletleri ile doğu bloku memleketle- ri arasında ticari münasebetlerin git- tikçe daha kesif hale gelebilmesi için yollar hazırlanmış olacaktır. Arjantin Doğu ticareti konferansı Hazıran ayının ıkıncı yarısında Bu e Arjantin doğu ti- caretı komisyonu milletlerarası gu- rupları ve şubeleri konferansı top- lanmıştır. Bu konferansa müteaddit güney Amerika — devletleri delegas- yonlarından başka Avrupa ve Asya memleketlerinden de müşahitler ka— tılmışlardır. Güney Amerika memle- ketlerinde bilhassa Bolivya, Urugu- ay, Paraguay, Şili ve Kolombiya zik- re değer. Avrupadan da müşahit ve- ya delege olarak İngiliz, Fransız, İ- talyan ve Doğu Almanya Sovye bölgesi - temsilcileri konferansa iş- tirak etmişlerdir. Bunlar yanında bir Rus ve bir Kızıl Cin delegasyonu mü- zakerelerde — bulunmak maksadı ile Arjantine gönderilmişlerdir. Kızıl Çin delegasyonu aynı zamanda bir Kızıl Çin ticaret misyonunun mümessili o- larak Arjantin ile Kızıl Çin arasında iktisadi münasebetler tesisi hususun- da Arjantin hükümeti ile' müzakere- Tiryakiliğin şartları: Kahve, sigara İyi giyinmenin tek şartı : Hasan Yücel lerde bulunmak için vazifelendiril - misti Doğu Ticareti Komisyonunun bu milletlerarası bir temel Üzerinde or- ganize edilmiş konferansının, bir Sov- yet sanayi sergisinin Ar]antın baş— kentinde devam etmekte olduğu gün- lerde başlaması muhakkak ki tesadüf eseri degildir Rusların daha sanayi sergisinin başlangıcında Güney Ame- rika komşu memleketlerınden - Bo- livya, Para - mütead- dit delegasyonları sergiyi ziyaret i- çin davet etmesi bilhassa dikkati çek- mişti. Rusların hakikatte maksatları, Arjantinin komşuları ile de iktisadi münasebetler kurabilmek için müza- kerelere zemin hazırlamaktı. .- Milletlerarası ticari ve iktisadi münasebetler siyasi olanları kadar ve hattâ bazan onlardan da fazla e- hemmiyct kazanırlar. zaman bunlar arkasında siyasi maksatlar da gizlenmiş olur. Ve siyasi münase- betlerde bulunmaları imkânı bir hay- li zayıf olan memleketler bile arala- rında bu türlü münasebetlerde bulu- nabildikleri çoğu zaman görülür. He- men hemen (dostluk başka, alışveriş başka) prensibinin tatbiki gibi bir şeydir Komünist Rusya Faşist Arjantin ile, sanki bir peyki ile imiş gibi, dostluk ve ral'ıatlık ıçınde mu— nasebetler - yürütm alış ve bundan her halde buyuk faydalar da bekliyor. Karşılıklı olarak Kızıl Çin ve Arjantin de keza. Şurası muhak- kak ki bu türlü münasebetler çeşitli bakımlardan faydalıdır ve milletlerin lehinedir. Anakrada: Güzel giyinmiş birisini görürsünüz ve elbise- | sini beğenirsiniz, bu elbiseyi nerede, hangi terziye yaptır- | mış diye merak edersiniz me- © rakınızı gidermek için bunu ona sorabilmeydiniz size, bü- yük bir ihtimalle şu adresi ve- recekti: TERZİ - KUMAŞÇI Hasan Yücel Ankarada : Güzel giyinmiş İş Hanı No. 103-104 Tel: 11822 AKİS, 23 TEMMUZ 1955