23 Temmuz 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

23 Temmuz 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

HAVACILIK. İlk Türk amortsörü serildi. 20 şında bir lise talebesi motorsuz alete büyük bir cesaretle hâkim olup mü- kemmel bir havalanış yaptı. Tabana mütehassıslar bu kadar kısa zaman- da bu kadar büyük netice alınmasına şaşıyorlardı. Bu göklere kanatlanma- ya susamış bir milletin muvaffakıye- tiydi. Daha ilk sene inönü kampında bütün dünya milletlerinin dikkatini çeken muvaffakiyetli neticeler alla- dı. Onu takip eden senelerde alman neticeler daha mükemmel oldu. Türk- kuşu 1937, 1938 ve diğer yıllarda tahmin edilmeyen bir rağbet gördü. Derhal büyük tesisler tamamlandı, kurs binaları inşa edildi. Külliyetli miktarda kamp malzemesi getirildi. İkinci sene uçuş ve atlayışlarında Balkan rekorları tesis edildi. Her at- layış bir yeni Türkiye rekoru teşkil ediyordu. Her havalanan planör Türk havacılığına havada yeni kalış da- kikaları kazandırıyordu. Motorlu kamp kuruldu. Bu sivil havacılığın ordu saflarına katılış mertebesiydi. Dünyanın her tarafında olduğu gi- bi düşenler oluyordu. Bir Türk kana- di kırılıyor, yerine bin Türk kanadı havalanıyordu. Tempo mükemmeldi. Bir iki sene içinde Türkkuşu mükem- mel bir teşkilât haline geldi. Memle- ket çapında bir faaliyet başlamıştı. Hemen bütün vilayetlerden gençler müracaat ediyor, kamplar gittikçe genişliyordu. Genç kızlarla erkeklerın yanyana giriştiği bu mücadele iftihar edilecek kerter mukemmeld Sonra idart aksaklıklar başladı. En büyük sıkıntı para idi. İkinci dün- ya harbi patladı. Harp tehlikesi için- de inönü kampları daha geniş bir fa- aliyete sahne olacağı yerde maalesef tatil edildi. Çok dar Ur kadro içinde o güne kadar yetişenlerin muhafazası- na çalışıldı. Bu uyuklama devresinin atlatılması lazımdı. Atlatıldı. Şimdi sene 1955 tir ve Temmi ayının son günlerini geçırmekteyız Son yedi aylık saman içinde Türkku- şunun ismi gazetelerde en çok işiti len bir isim haline geldi. Fakat... Bu —Türkkuşunun hayat hikâyesidir. u çark nasıl dönmektedir? Su nereden akmaktadır. Bu taşıma suy- la bir değırmen nekadar .zaman ne şekilde dönı Bug ürkkuşunun başındaki ıdarecılerı duşunduren en mühim mesele budur. İtiraf etmek lâ- zımdır ki, 18 senelik tecrübe devresin- de yetişen bir çok kıymetli Türk ha- vacısı bugün T. H. Surumu safların- da büyük bir memleket vazifesini görmektedirler. Dünya havacılığı dev adımlariyle ilerlemiştir, ilerlemekte- dir, — ilerliyecektir. Türkiye'de sıvıl havacılıgı yaşat- maya çalışan tek müessese Ha- Kı u'du urum acze düş- tugu için buyuk fedakarlıklarla kur- muş olduğu uçak fabrikası idaresin- den alınıp Makine Kimya Endüstrisi Muvaffakiyetin sonu Şimdilik -adeti tebrik Kurumuna verilmiştir. Sebep: para- sızlık. Sivil havacılığı genişletmeliyiz Sivil havacılığı daha ehemmiyetli bir şekilde ete almamız lâzımdır. Bir kurum ve parası olmıyan bir teş- kilât ile bu muazzam işin içinden çık- mak imkânsızdır. Böyle bir teşkilât ile böyle mühim bir dâvayı ele almak, karanlıkta pala sallamaktan ileriye idemez. Çünkü, bu teşkilâta mensup olanların hepsi amatör ruhim verdiği bir heyecan De çalışmaktadır. Bu he- yecan onları daha fazla mesaiye, da- ha fazla malümat edinmeğe zorla- maktadır. Daha canlı, hareketli bir çalışma sistemi kurabilmek için, kuruma pa- ra vermek lâzımdır, fakat aynı za- manda ordunun bu teşkilât ile tef- sai etmesini temin — etmek, hattâ sivil havacılık şubesinde muvaf- fak olmuş gençlerimizin ordu safla- rına intikalini temin eden kanunlar hazırlamak, çıkarmak şarttır. Çünkü ugün bu teşkılattan mezun olan bir gencin ordu saflarında gördüğü mu- amele, öğrendikleri ile taban tabana zıttır. Bunun misalleri hâlâ ava Kurumunda vazifeli olarak çalışmak- tadır. Sivil havacılık ordu ile bir plân daıresınde çalışacak olursa, kazancı- ugünkünün iki misli daha faz- la olacaktır Harp senelerinde büyük Avrupa devletleri kadınlarından ordu saflarında istifade —etmesini bilmiş- lerdir. Bizde de, aynı tarz bir çalış- maya gıtmek mümkündür. Hattâ te- şebbüsleri avunma Bakanına kadar giden iki genç kızımızın gibi, niceleri vardır ki, hava üstlerinde fl- üt vazife almak arzusundadır. İmkân- lar kadınlarımızın bugünkü uçak tek- nikleri, ağır sanayi ile uçmalarım ne derecede mümkün kılar, bilemiyoruz, fakat muhakkak ki, faydalanacak sahalar vardır. Teşkilât plânsız oldukça, hiç bir 1şe yaramıyacak, davanın büyüklüğ hiç bir zaman kendisini halka hısset- tiremiyecektir. Sivil havacılığı bu hale koymak bugunku imkânlarımız içinde müm- kündür — F. T. Tasarruf Mevzuunda Yenilikler İratlı Küçük Cari Hesaplar Ayda 75 Lira yatıran her 250 kişiden — kişiye hayatının sonuna kadar ayda 450 Lira veya Peşin olarak 40.000 Lira TÜRKİYE Paranızın... İŞ İstikbalinizin emniyeti BANKASI AKİS, 23 TEMMUZ 1955