22 Ekim 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

22 Ekim 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

bu tedbirleri bile eksiksiz olarak alamı- yoruz. Çok kifayetsiz bir şekilde âmme memur ve müstahdemleri bu yoldan bir takım yardımlar görürken —Aaslında bun- lara emekleri karşılıkları demek lazımsa da, gene biz böyle diyelim— hususi sek- törün memur, müstahdem ve işçilerinin alındığını duymuyoruz. mme memurlarına da öyleyse fazla öde- melerde bulunulması mânasında anlaşıl- maması lâzımdır. Bizim istediğimiz bu de- ğildir. Memleket iktisadiyatını bir takım türlü paliyatif tedbirlerle mese- lelerin halline imkân olmadığını söyle- mektir Sağ el ve sol el Filhakika katma bütçelerden ödenen- lerle birliktte âmme memur ve üc- retlilerine yılda ödenen maaş tutarı gi- der bütçesinin üçte birine çok yaklaşır (942,5 milyon). 1956 yılının bu rakamı Aylık maaş tutan azdır. Bu meblâğdan 2 15 lik bir vergi payımı düşersek geriye 54 milyon lira kalır. Bu- na Maliye Bakanlığının Emekli Sandığı- nla ortalama aylık meblâğ olarak ödedi- ği 8 milyonu ilâve edersek maaş, ücret, emeklilik vs. için bir ayda 62 milyon li- ra ödenmekte olduğunu görürüz. Şimdi 1966 yılında iki maaş fazla ödeneceği ha- ber veriliyor. Bu hiçbir fende değişiklik olmasa, yani hazmet kadroları faaliyette kalsa, basit bir hesapla 124 milyon lira açık bir yükü ifade eder. Yatırımlar de- vam edecek —buna pek imkân olamıya- cağı muhakkak gibidir— vergi gelirlerin- de artma değil, bilâkis azalmalar olacak ve bir yandan da gider bütçesine mün- zam yükler yüklenecek! Bu muadelenin içinden çıkmak değme babayiğitin har- cı değildir. Yok eğer herhangi surette masraflardan kısmalar yapılarak tahak- kuk ettrilecekse o zaman iş başkadır. Bu oldukça faydalı da olabilir. Yok eğer bü- tün tasavvurlar için Merkez Bankası kaynaklarına uzanmak düşünülüyorsa o zaman da bu oyunu oynamağa kalkış- mak niye?.. Sağ elin verdiğini sol el al- mamalıdır. Turizm Amerikan turistleri Birleşik Devletleri Ticaret adığı en son te- ferruatlı rapora göre Amerikan turistle- ri bu yılın ilk altı ayında Avrupa ve Ak- deniz memleketlerinde geçen yıl aynı devre içindekinden B 17 fazla sarfiyat- ta 'bulunmuşlardır. Bakanlığın — hesaplarına göre geçen memleketlerine giden ler 156 milyon dolar sarfettikleri halde, bu yıl aynı devre içinde yani ocaktan haziran sonuna kadar 162 milyon dolar harcamışlardır. AKİS, 22 EKİM 1955 SADİ VE MALİ SAHADA yi he KT Amerika'lı turistler eğleniyor Bir «iktisadi yardım» faslı 1954 yılı içindeki bütün harcamala- rı 352 milyon dolar idi. 1953 te ise 306 milyon dolar harcanmıştı. Harb öncesi- nin en büyük rakamını gösteren 1929 -senesinde ise Amerikan turistim bu böl- gelerde 213 milyon dolar harcamışlardı. Yapılan hesaplamalar göstermekte- dir ki, Amerikan turistleri geçen yıl a- dam başına ortalama olarak Avrupa se- yahatleri için 1.467 dolar harcamışlardır. Bunun 839 dolara Avrupa'daki seyahat- te sarfedilmiş, 628 doları ise Atlantiği geçiş ücreti olarak ödenmiştir. Amerikan Turistlerinin gündelik ortalama masraf- ları 1950 senesinde 11,24 dolar olduğu halde bunlar geçen yl günde ortalama olarak 14,98 dolar sarfetmişlerdir. Fakat 'bu sarfiyattaki artış ikamet müddetinin kısaltılması ile telâfi edilmiştir. A e Akdeniz memleketlerınde sarfedilen 352 milyon dolar yük hisseyi 72 milyon dolar ıle Fransa . İngiltere ve İtalya'da sarfedilen 1952 den bu yana Amerikan turistlerinin beilli- başlı Avrupa memleketlerinde harcadık- ları mikdarlarda muntazam bir artış sey- ri müşahede edilmektedir 1982, 1953, 1954 yıllarında milyon dolar olarak har- canan mikadarlar şöyledir. Fransa: 60, 68, 72, İngiltere: 41, 57, 64, İtalya: 51, 55, 64, İsviçre: 22, 24, 29, Almanya: 24, 26, 34, 1952 ve 1953 ra- kamları belli olmayan İspanya geçen se- ne 15 milyon dolar, Avusturya ise 7 mil- yon dolar, temin etmişlerdir. Ticaret Ba- kanlığının hesaplarına göre yukarıda söy- lenen bölgeleri geçen sene gezen Ameri- kan turistlerinin sayısı 420.000 dir. Şimdiden yapılan hesaplara göre 1955 yılı içinde Amerikan turistlerinin adedinin 500,000 i geçeceği tahmin edil- mektedir. Ticaret 'Bakanlığının raporuna göre Amerikalılar 1954 yılında — 1,358,000,000 dolar sarfetmişlerdir. mikdarın 186 milyon lirası yabancı nakliye teşebbüs- lerine, 1 milyar 144 milyonu yabancı memleketlere, 214 milyonu da Ameri- kan nakliye şemslerine gitmiştir. boyunca Avrupa ve memleketlerine 220 bin Amerikalı niz yoluyla, 200 bini ise hava yolu ile seyahat etmişlerdir. yında tarihte ilk defa olarak hava yo- luyla seyahat edenlerin adedi deniz yo- luyla seyahat edenlerin adedini aşmış- tır. 114 bin kişi uçakla., buna mukabil 95 bin 'kişi gemi ile seyahat ermiştir. Bu dolarlardan bizim hissemize ne düşmüştür? Üzülerek itiraf etmek gere- kir ki hemen hemen hiçbir şey. Nite- kim gelen ender turistler ya birkaç gün içinde başka yerlere kaçımışlar, ya da muhtelif konferanslar vesilesiyle bi- zim hesabımıza eğlenmişler, gezmişlerdir. ikan hükümeti Amerikan turistlerinin bıraktıkları dolarları bir neva «Amerikan yardımı» addetmektedir. Hakikaten bunların meselâ tediye muvazenesinde kuru (350 frank) ,(355 frank) arasında bir fark bulanma- masında başlıca rolü olmuştun. Turizm davamızın hele şu son sene ederler. Bizde ise Turizm işlerini tedvi- re memur bakanın son birbuçuk yıl boyunca 'kim olduğunu söylemek niçin sayıkladığımızın en mükemmel izahı ye- rine geçer: Dr. Mükerrem Sarol! Ormancılık Yangından sonra nutuk Tarım Bakanı, ne türlü bir lüzumla yapıldığını kolay kolay anlayamadı- ğımız bir beyanat vermiş bulunuyor. Be- yanatın konusunu orman yangınları ve ormanların muhafazası problemleri teş- 13