3 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

3 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

kim tarafından gönderilen dövizle geçindikleri ve Cadillac aldıkları bi- linmeyen döviz komitesi sabık baş- kanı — derhal ayağa kalktı ve dışarı çıktı. Dışarda bir çeyrek saat kadar kaldı. Fakat çıkmadan söz istemeği unutmadı.İhtimal ki kağıttaki tali- mat buydu. İçerıye dondugunde tek- rar yerine oturdu ür. P. nin sözünü bıtırmesmı bekledi. arada Menderes de döndü ve gidip Köprülünün kulağına bir şeyler soy- ledi. Zeyyad Ebüzziya kürsüden in- diğinde, genç üstad çıktı. İddiasına göre Hür. P. sözcüsü imaen - zira isminden hiç bahsedilmemişti — ken- disine tarizde bulunmuştu, cevap ve- recekti. Hakikaten verdi de.. Ama görüldü ki bu cevap aslında, bakan- lığının bütçesini müdafaa edecek olan Prof. Köprülü tarafından — verilmesi gereken cevaptı. O zaman anlaşıldı akan Adnan Menderesin na- zarında hakiki Dış İşleri Bakam ha- la Fatih Rüştü Zorludur resmi zev- esiyle kızının 1954 mayısından bu yana Pariste kim tarafından gönde- rilen dövizle geçindikleri ve Cadillac aldıkları bilinmeyen döviz komitesi sabık başkam — ve Prof. Fuad Köp- rülü Menderes IV. kabinesinin kuru- luşu sırasında sadece bir takım parti ici kombinezonlar neticesinde geti- rilip o makama oturtulmuştur. u hakikatin Meclis İçinde boylesıne a- çık şekilde belirtilmesinin Prof. Fuad öprülü —üzerindeki tesiri şımdılık itaatten ibarettir. Hakikaten Fatih Rüştü Zorlu resmi zevcesiyle kızının 1964 mayı- sından bu yana Pariste kim tarafın- dan gönderilen — dövizle geçindikleri ve Cadillac aldıkları bilinmeyen dö- viz komitesi sabık ba: - bir Dış taleri Bakam edasıyla hükümetin dış politikasını izah etti, yapılanları sa- vundu, üstelik nelerin yapılacagını bildirdi. Kıbrıs mevzuunda Dış İşleri Bakanı resmen Pro Köprülü olan Menderes IV. hükümetini hem ilzam eden hem de taahhüd altında bıra- kan sözler sarfetti. bu arada hakiki vaziyeti tahlif ederek Meclise bil- dirdi. İngilterenin eski Dış İşleri Ba kanı Harold Mac Millan'a doğru ol- mayan bazı t mayuller izafe etti ve Meclis nutkundan ziyade bir meydan nutkunu hatırlatan eda kullanarak kürsüden' indi. Demokrat milletvekil- leri kendisini hararetle alkışladılar. Halbuki ustada ana hatlarını çizdiği müstakbel Kıbrıs polıtıkamızın tat- imkanlarının ne olduğunu sorsa- lardı daha iyi yaparlardı. Fakat ha- yır!. İşte hakiki - daha doğrusu huku- ki Dış İşleri Bakanı Prof. Fuad Köprülü bundan sonra kürsüye şıktı. O kürsüye çıktı ve Demokrat millet- vekillerinin yarısı da dışarı.. Prof. Köprülü bakanlığı tarafından hazır- lanıp eline verilen ucun bir nutku 0- kumakla iktifa etti. Sayın kurucu hakikaten Başbakanı tarafından pek bir mevkide bırakılmıştı. İh- timal ki bunun sebebini de anlıyordu ama işler o safhada bile kalmadı. AKİS,3 MART 1956 Fuad Köprülü Hukuki bakan Çelikbaş'a karşı da Zorlu G ece celsesınde iktisadi — İşbirliği . adına Fethi Çelıkbaş tenkıdlerde bulununca Men deres kürsüye gene Prof. Köprülüyü çıkarmadı. İktisadi İşbirliği teşkilâtı Dış İşleri Bakanlığına bağlıydı, gö- rüşülen Dış İşleri Bakanlığı bütçe- siydi. Ama Fethi Çelikbaşın tenkid- lerini gene Fatih Rüştü Zorlu * resmi zevcesiyle kızının 1954 mayısından bu yana Pariste kim tarafından gön- derilen dövizle geçindikleri ve Cadil- lac aldıkları bilinmeyen döviz komi- tesi sabık — başkanı - cevaplandırdı. Hem de müteaddit defalar kümetini ilzam eden sözler sarfede- Fatih Rüştü Zorlu Hakiki bakan YURTTA OLUP BİTENLER rek. Sanki üstad hükümet sözcüsüydü. Münakaşalar - kızıştığında ve Fatih Rüştü Zorlu da - resmi zevcesiyle kı- zının 1954 mayısından bu yana Pa- riste kim tarafından gönderilen dö- vizle'geçindikleri ve Cadillac aldıkla- rı bilinmeyen döviz komitesi sabık başkam - kâfi gelmediğinde kürsü- ye gene Dış İşleri Bakam çıkarılma- dı-ve işi Adnan Menderes bizzat ele aldı. Böylece bakanlığının bütçesine alt çok hararetli müzakerede hukuki bakan Prof. Fuad Köprülünün rolü hazırlanmış olan uzun bir metni oku- maktan ibaret kaldı. Doğrusu ya bu, pek mühim bir vazifeydi!. Bütçe müzakereleri Hükümet hak kında bazı mühim işaretleri ortaya koymak bakımından ayrıca alâka u- yandırıcı bir mahiyet taşıyordu. Büt- cenin heyeti umumiye si üzerinde ten ikidleri Maliye bakam Nedim Ökme- nin cevaplandırması gerekirdi; Sa- med Ağaoğlu cevaplandırdı. Dış po- litikamızın ana hatlarını Prof. Köp- rülünün izah etmesi gerekirdi; Fatih Rüştü Zorlu - resmi zevcesiyle kızı- nın 1954 mayısından bu yana Paris- te kim tarafından gönderilen dövizle geçindikleri ve Cadillac aldıkları bi- linmeyen döviz komitesi sabık baş- kam - izah etti. Meşhur döviz komi- tesinin iki bakan azası da - zira U bakan azası hakkında Meclis tahki- katı açılmış olan komitenin dördün- cü bakan azası Samed Ağaoğludur - bu vazifelerini yerine getirirken Baş- bakanın muhaliflerine — şiddetle hü- çcumdan geri kalmadılar. Menderesin Üniversite politikasına gelince, onun izahım da yeni bakan Ahmed Özel değil, eski bakan Celal yardımcı yap ll . Kim bilir bel- işlerini tedvir eden Devlet bakanı sıfatıyla Başbakanlık — bütçesinin müzakere- sinde muhalefetı vatansever olma- makla yü suclandırmıştır Fee. bakarsınız basın politikasını da başbaka! arola mü- dafaa ettırebılırdı... Kalafat hiç ol- mazsa onu önledi. B. M. M Aydınlıktan ürkenler B aftanın basından itibaren salı gecesi sabaha kadar İsmet İnönü- nün Türkiye Büyük Millet Meclisin- den ayrılmadığı görüldü. Gerçi Bütçe müzakereleri devam edıyordu ve dog- rusu ıstenılırse - un aksine haylı zayıftı Bu bakımdan bızzat Genel Başkanın za- an zaman takviye kuvveti geçtıgı, SÖZ aldıgı, mudahalelerde bu- lunduğu görüldü.. Bu ona bir çok fir- sat da verdi. Mesela İşçi meseleleri bahsinde fikirlerini Meclise anlat- ak, böylece İstanbıllda bir sendi- ka toplantısında işçilere verdıgı va- adi tutmak istiyordu. da. haneyle aradan çıkardı Fakat Ismet ünün Meclisten ayrılmaması, her celseyi başından sonuna kadar alâ- kayla takip etmesi başka yüzdendi: Hükümetin örfi idareyi bir müddet 9