21 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

21 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Boğaziçinden bir görünüş Para etmeyen güzellik nun artışı başdöndürücü idi. Ancak turizm faaliyeti İrlanda ve Türkiye- de bir gerileme göstermekteydi. Tu- rizm bilançomuz 10,5 milyon dolarlık bir zararla aleyhımıze kapanmıştı. Aynı yıl Yugoslavya 45, Yunanistan 20 milyon dolarlık bir kâr kaydetmiş tiler. Grafiklere göre Türkiye Z turist gelen memlekettı. - 71 bin - Halbuki Yugoslavyayı 320 bin, — Yu- nanistanı 198 bin turist ziyaret et- mişti. Bu iki memleket son yıllarda büyük hamleler yapmışlardı. Dış ti- caret açıklarının büyük bir kısmının turizm karlarıyla kapanacağını Tra- por ilâve etmekteydi. Geçen yıl Tür- kiyenin turizm gelirleri 2,5 milyon giderleri de 13 milyon dolardan iba- Fakat, ağır ekonomik şartlar do- layısıyla, dışarıya seyahatin tahdit edildiğine göre bu 13 milyonluk gi- derler faslı izaha muhtaç bulunmak- tadır. Dışarıya seyahati yasak eden- ler elbet bir izah şekli bulmalıdırlar. Rapor aynı sebepler dolayısıyla dı- şarıya yapılan turizm hakkında ma- İümat vermiyor, Türkiyeyi ziyaret e- denlerin de gerek nakliyat ve gerek ikamet âartlarının oldukça tesadüfe bağlı olduğunu ihsas ediyordu. Avru pa memleketlerinde hakkımızda kul— lanılmaya başlanan "Teneke perde" tabirinin bu iki meçhullü denklem- den doğduğunda şüpheniz olmasın. Zihniyet Turistik servetlerimiz en az kom- sularımız kadar olmasına rağmen turizm bilançomuzun - hem de dışa- rıya seyahatin menedildiği bir dev- rede - aleyhimize kapanması hazin- dir. Harıçte ve dahilde turizm faali- yetlerimiz bazan iyi niyetli, fakat ge rek yetişme gerek kültür bakımın- dan kifayetsiz insanların eline kal- AKİS, 21 NİSAN 1956 mıştır. Paris, Londra, Roma gibi bü- ük merkezlerde turistik propagan- da faaliyetlerimiz bir Mısır, bir isra- il, bir Yunanistan, hatta bir Lübnan yanında hiç mesabesinde kalmakta- dır. Koskoca Avrupada bir tek Tu- rizm büromuz yoktur. Denizyolları- tine kalmıştır. Basın ateşeleri turiz- me de bakmakta, tabiatiyle ikisine de yetişememektedırler. Türkiye fii- len turizm sahasından kaybolmuş- ya Hintlilerle karıştıranlar çoktur. Milli propaganda diye bir şeye rast- lamak kabil değildir. Türkiye hakkın da gösterilecek bir tek film yoktur. İsmimiz, varlığımız Avrupada, hele dünyanın gözü ve kulağı Pariste his- sedilmemektedir. Hem basın hem yayın hem de tu- rizm umum müdürü olan zat şimdi- lik turizm gayretlerini sık sık Av- rupada "tetkik gezilerine" çıkmağa, kongrelere gitmeğe teksit etmiş gıbı görünmektedir. Türkiyenin şimdilik ütün Turizm hamlesi de galiba u- mum müdürün - yorulmadan - Av- rupa şehirlerini bir bir dolaşmasıdır. Turizm davasını, turizm yarışını çok avantajlı bir mevkide, çok a- vantajlı bir zamanda, bize nazaran fakir ve savaştan yeni çıkan komşu- larımız karşısında kaybettiğimiz aşi- kârdır. Avusturya, İskandinavya mı sallerini bırakalım, Yunanistan, goslavya, Lübnan bize bu sahalarda bir kaç tur bindirmişlerdir. , İnn Tunaya, nize, Karadeniz Boğaz yalılarına Ti- rol'ün kar sularını yıllardır taşımak- tadır. Fakat bizdeki zihniyetin, biz- deki kafaların değişmesi için bütün Harının erimesi bile kâfi gelmiyecek midir?