30 Haziran 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

30 Haziran 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TIB tinize yararlı olan bir yer olmalıdır. Biz senelerdenberi sıhhi İları çalışırız. Erlere hava değişimi verir dururuz. Bu pek hoştur. Hava değişiminin msanl sağlığı üze- rinde herhalde hayırlı tesırlerı var- dır. Hele şehirliler için duman, koku, toz, toprak dolu bir havadan uzak- laşmak bir müddet, birkaç hafta, bir- kaç ay saf, temız, bol oksı_ıenlı bir havada yaşamak herhalde organizma- nın bazı toksinlerden temızlenmesıne ve sıynlmasına yardım edecektir. Bü- yük şehirlerde yaşamıyanlann böyle bir hav: aya ve hava değişimine ihti- yaçları olmıyab . Ama onlar için de vakana, tatil, ızm bir nevi istirahat, sükünet, dmlenme ve hurrıyet demek- tir. Eger tatılınızı geçire cegınız yeri seçmek imkânına sahipseniz her hal- de senenın bir. çok ylarını geçirdiği- niz ve yaşadığınız bölgeden — başka bir ıkl açılınız. Bu çevreden hıç degılse 150 kılometre kadar uzaklaşı Üdimler klimler tercume bir romanın a- dından ibarı egıldır Biz hekımler beş türlü ıklım tanıyoruz: Deniz ik- limi, dağ iklimi, sahıl, ova ve çöl ik- lımleı'ı Bunlardan deniz iklimi, ha- vası kesif, tazyikli rutubetı, ceryan ve garlaı'ı fazla bir iklim Gece, gündüz, yaz, kış hararet farkları az- dır. Havasında toz ve mikrop d* faz- la değildir. Su sathından akseden Zİ- ya ve ültraviyole tesiri fazladır. Can- landırıcıdır. İyod ve ozonu ço| ş Yorgun, duşkun kimselere, lenfatik, anemik, raşitik çocuklara, bogmaca, kızamık geçirenlere faydalıdır. Yalnız bunlaı'm ciğerlerinin sağlam olması lâzımdır. Aksi halde tehlikeli olabi- lir, O halde böyle gocukları deniz ke- narına, plajlara göndermeden — önce cığerlerını tetkik etmek ve film çek- tirme kim muayenesinden geçır- mek İâzımdır. Tansiyonu yüksek o lanlara, kalp ve böbrek hastalamıa, gut geçirenlere genel olarak deniz ik- limi iyi gelmez. Artritik olanlarda da ağrıların meydana çıkmasına se- beb olabilir. Sinirleri bozuk olanlar da eniz iklimine tahammül edemezler Bir yandan ıyodlu havanın dürtü bir yandan yazın dahi mevcud olan ruzgarlar, onların sinirlerinin taham- mül kabiliyetini taşırır. Dağ iklimine gelince 700 metreden aşağı olanına alçak dağ iklimi, 700- 1400 metre arasındakine orta dağ ik- limi, 1400 metreden yukarsına yüksek dag iklimi denilmektedir. Dağ ikli- e barometrik basınç — düşüktür Hava kitlesi hafiftir. Bulanıklık az- dır. Güneş ışını ve ültraviyole faz- ladır. Havanın harareti azdır. Rutu bet düşüktür. Kış yaz hararet farkı da önemli deği - cutta allerji yaratan allergen dediği- miz maddeler de yükseklerde — pek bulunmaz. Buralarda — ozon gazı da fazladır. Yüksek dağların rüzgârlara karşı kapalı olan yamaçlarında dağ sanatoryomları kurulması da bu özel- liklerinden ötürüdür. Yüksek dağ ik- limi herkese yaramaz. Kalp hastala- rı, ipertansiyonu olanlar, böbrek has- taları buralarda barınamazlar. Buna karşılık yorgun kimseler, anemikler, sürmenaj halinde olanlar ve sağlam fakat istirahata ihtiyacı olanlar yük- sek dağ ikliminden önemli faydalar saglarlar Böyle bir iklim hem vü- cudu temizler hem tenbih eder, kam- çılar. Solunum ve dolaşım rahatlar. Bütün organızma bir gençlik banyo- suna girmiş gibi olur. Yüksek dağ iklimine dayanamıyanlar orta ve al- çak dağ ikliminden istifade edebilir- l(şış. Bunların da tonik tesirleri var- Ovalar büsbütün başka iklim şart- larına sahiptirler. Yüksek dağ iklimi organizmayı kamçılayan bir — tesire sahiptir. Orta ve alçak dağ iklimi tonik bir tesir yapar. Fakat ovalar din lendiricidir. Süküna ihtiyacı olanlar için ova tercih edilmelidir. Bir yıl sür- menajdan sonra böyle rüzgârsız, ga- kin, tahriş ve dürtme tesirleri olmı- yan bir yerde oturmak arzulamaya ve tavsiyeye değer. Bilhassa artık genç sayılmıyanlar -sayın bayanlar hariç- p ve damar hastalığı olanlar bob- rek rahatsızlıkları çekenler, kalp jini olanlar, enfarktüs geçirenler, ro- matizmalılar ovaya gıtmelıdırler Ço- cuklar için denız ya dagı seç ek rundasınız. anizma nın stimüle edılmeğe, durtulmeğe ıh- tıyacı vardır ve bu dürtülere iyi ta- hammül ederler. Hava değişimine gitmeden önce bü- üşünmek — sorundasınız. Böylece tatiliniz sadece bir zevk ve eğlence konusu olmaktan çıkacak, vü- cudunuz toksinlerden kurtularak ye- niden duzenlenecek reconstruction'a uğrayacaktır. O halde bir tatil gezi- sine, bir hava degışımme çıkmadan önce doktorunuzu ziyaret edip direk- tiflerini de almanız gerekmektedir. Dr. E.E. AKİS, 30 HAZİRAN 1956