1 Aralık 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

1 Aralık 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

| Fesivalde "Antigon Şu velüt Anouilh!. her haliyle belli ediyordu. İki saat müddetle koştu, yoruldu, yırtındı ve nefis bir oyun çıkardı. Durukan İş- gör'ün oynadığı Muhterem efendi, Hosep Hosepyanın temsil ettiği Zu huri efendi, Özer Erdeniz'in canlan- dırdığı Yaver rolleri de temellin be- ğgenilen tipleri oldu. Zamanının iki delikanlısını oynayan Kanat Durgun ile Egemen Taylan rollerinin kalıbı- na girmişlerdi. Eda hanım ile Ziba hanımın mümessilleri Gencay Can ile Onay Alemdar, oyunlarını erkek ar- kadaşlarının oyununa uyduramamış- lardı. Fakat "Ayyar Hamza" alkışlar içinde bitti. "Benekli Top" Tiyatro Festivalinin en başarılı oyununu Yugoslavlar — verdiler. J. Torkar adında bir yazarlarının A rena Lopta - Benekli Top" adındaki piyesini oynadılar. Eseri sahneye Ognjenka Milicevic, — başarıyla koy— muştu. Perde açıldıgı zaman, bir yüz- me havuzu kenarında flört eden iki üniversiteli San ve Gaşa, güzellikleri ile olduğu kadar neş'eli ve canlı oyun larıyla da kendilerini bizlere sevdir- diler. Piyesin en mühim şahsı Renç de sahneye girince oyunun temposu daha canlandı. Piyeste kendı halinde yaşayan bir memleketin Almanlar tarafından istilâ edildikten sonraki hali anlatılıyordu. Bütün yük üç kişi- nın omuzlarına yuklenmıştı Fakat "Branko Krysmanovic" trupunun üç kudretli artisti bu yükün altından basarı ile kalkmasını bildiler Renç rolünde Uros Glovacki takdir toplamakta basta geliyordu. Hayatı umursamayan neşeli, gamsız kasavet Siz bir delikanlının düşman ıstılası altında, herşeyden korkan, zayıf ir. AKİS, 1 ARALIK 1956 deli bir insan olduğunu mükemmelen İfade etti. İstasyonda sevdiği kızla karşılaşması sahnesi uzun zaman ha- fızalardan silinemeyecek mükemme- liyette idi ve uzun uzun alkışlandı. Genç kız Gaşa rolünde Olga Savic, Festivalin en iyi kadın sanatkârı, o- larak karşımıza çıktı. San rolündeki Miodrağ Radonoyic, oyun bakımından baştaki iki sanatçıya yetişememekle beraber başarılı sayılırdı. Dekorlar, bilhassa Yüzme havuzu, istasyon ve Barikad çok guzeldı Yugoslav dilini bilmememize rağmen makla ve oyunu takip etmekle mü- kemmelen piyesi anladık. Alkışlar i- çinde kapanan perdenın tekrar tek- rar açtırılması, — seyircinin Yugoslav Tiyatrosunu ne kadar beğendiğini gösteriyordu. Son temsiller ençlik Tiyatrosunun iki seneden- rlangen Festivalinde gös- muvaffakıyet herkesin malü- . Bunun için Festivalde onlar- dan büyük şeyler bekleniyordu. Fa- kat doğrusu, kısa zamanda bu ar başarılı bir temsil — çıkaracaklarını kimse tahmin etmiyordu. Sahneye koydukları Georges Neveux'nün "Rü— yaların Anahtarı" gerçekten bir sürpriz oklu. Tenessee Williams'ın "Camineo Real"ine benzeyen acaip, orijinal — bir iyesti. — Sanatkârlar Mask'larla, garip kostümlerle sah- nede gorunduler Rüyalarımızda gör- düğümüz o alelacaıp, karmakarışık vak'alar bir sinema şerıdı gibi gelip geçiyordu. Genç rejisör Hamid Akın- h, "Rüyaların Anahtarı"m sahneye iyi komuştu. Sanatkârlara — gelince, çoğu kala- balık olan bu piyeste birkaç role çı- kıyor ve bir öncekinden apayrı, bir kompozisyonda çok muvaffak yorlardı/Pıyesın baş rolü Michel'de i bir aktör olduğunu her halıyle bellı edıyor Düştüğü aca- ip âlemi yadırgaması, fakat bütün zorluklarına rağmen Jülyeti'ni bir a- raması, herhalde uzun zaman unu- tulmayacaktır. Sayısı hayli kabarık olan sanatkârlardan bilhassa Erol Keskin, Necdet Aybek, Ufuk Esin, Gülçin Yalgın, Sümeray Gürün, Er- tuğrul ÜUcel, Can Kolukısa, Yalçın F | | | AKİR yapamıyormu- Mz, Mmecmumnızı bayilere gelir gelmez derkhal alınız TİYATRO "Benekli Top"'u en güzel eseri Yugoslavların Festivalin Akçay, Erh Diliigil, Sadi Çevik, Hilmi Saraçogl Saadet Ernoyan, Nejat Bayındır nazarı dikkati çekti- ler. Erol Keskin'in dekorları da çok güzeldi Bu sene kurulan "Federasyon Ti- yatrosu" nun temsil ettiği. Orhan A- senanın "Korku"sundan hiç bahsetme mek herhalde çok daha iyi olur. Ka- dın rolunde fiziği uymamasına rağ- men Peri , Teğmenleri oy- nayan Orhan Samir ve Meriç Türkeş bir dereceye kadar ötekilerden ayrıl- dılar. Yaşlı kadını oynayan Semiha Baybörü, Ankaradaki yaşlı kadından daha muvaffaktı Fakat teknik hata- lar, yapmacık hareketler o kadar çok tu ki., Tiyatro Festivalinin kapanış piyesi Venedik Tıyatrosunun oynadıgı Car- lo Coldoni'nin "La a Ammalata Yalandan Hasta olan Kız komedı— siydi. Commedia D'el Arte'nin mü- kemmel bir örneği olan piyes, lar 1çınde başladı ve . Aynı zamanda Pantolone rolü- u oy ayan Giovanni Poli'nin rejisi harikulade idi. DDekorlar, bilhas sokak tablosu eserin bunyeı ne uy— rollerden Cesarino Vighy, Carlo Padoan ve Romano del Ponte ile Giorgia Re- bershal ölçülü oyunlarıyla dikkati çektiler. Netice itibariyle, Milli Türk Talebe Federasyonunun tertip ettiği "Tiyatro Festivali" . çok güzel geçti, sanatseverler unutamayacakları ge- celer geçirdiler. Avrupanın birçok üniversiteleri siyasi durumdan dolayı Festivale gelememişlerdi. Fakat ge- lenler İstanbullu seyircilerin duydu- ğu iyi piyes seyretme ihtiyacını faz- lasıyla tatmin etti. alkış- alkışlar içinde