21 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

21 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

SİNEMA "Yağmurcu"'dan bir sahne Bereketsiz bir mevsim ile birlikte en yeni eseri sayılmakta- dır. "Dolandırıcılar", İtalyan taşra şehirlerinde fakir, Zzavallı insanları türlü düzenlerle dolandırmağa çıkan bir usta, iki acemi dolandırıcının ma- cerasını, — Fellini'nin her zamanki "duygulu hümanizma"sı ile ortaya koymaktadır. 1953 yılında meşhur İtalyan se- naryocusu Cesare Zavattini'nin bir teklifi üzerine çevrilen 'Siamo Don- ne -Biz Kadınlar" da bu mevsimin f'ılmlerı arasındadır. Zavattini, filmde oynıyacak oyuncuların kendi hayat- larından seçtikleri bir olayı oldugu gıbı perdeye' aktarmağı teklif etmiş- Beş İtalyan rejisörü - Luchino Vis- contı Roberto Rossellini, Luigi Zam- pa, Alfredo Guarini, Gıannı Francio- ayrı ayrı beş hikayeyi çevire- getir- Bunlar arasında bilhassa Vis- conti'nin Anna Magnani ile, Rossel- lini'nin de Ingrid Bergman' la çevir- dikleri bölümler bu — röportaj-filmin en önemli parçalarıdır. "Bisiklet Hırsızları", "Dolandırı- cılar" ve 'Biz Kadınlar" bir yana bı- rakılırsa, öbür İtalyan filmleri, şöyle boyle eserlerdir. Mario Monicelli'nin "Donatella" sı çağdaş bir Cinderel- la" hikâyesi anlatmaktan Öteye geç- mıyor ve ancak, Berlin Festivalinde bir gümüş ayı kazanan Elsa Marti- nelli'yi tanıtması bakımından dikka- ti çekiyor. Yine Elsa Martinelli'nin oynadığı ve Raffaello Matarazzo'nun çevırdı i "La Risaia ,, Kanlı Pirinç" sırf "Acı Pirinç"in yalancı şöhre- tınden faydalanmak maksadım güt- tedir. "Acı Pırınç in — rejisörü Gıusçppe De Santis'in "Uomini e Lu- pi . İnsanlar ve Kurtlar" ise bir za- manlar neorealizmin en iyi temsilci- lerinden olan bu rejisörün yerinde saydığım göstermektedir. Brigitte Bardot mevsimi Fransız filmlerine göz atanlar, bu mevsimin eserleri arasında stre- ap-tease mütehassısı Brigitte — Bar- dot'un rekor kırdığını hemen görür- ler. Pierre Gaspard - Huit'in "La Ma- riee est trop belle - Gelin Çok Gü- zel", Michel Boisrond'un "Parisien- ne - Parisli Genç Kız" ve Roger Va- dim'in "Et... Dieu Crea | Tanrı Kadını Yarattı" dot'yu gelin elbisesinden Havva kıya- fetine kadar derece derece soyunuk olarak göstermektedir. Fakat Bar- dot'un filmleri bir yana bırakılırsa, Fransızlar, bu mevsim gosterılecegı bildirilen eserleriyle yılın en iyi tem— sil edilen memleketini meydana ge- tiriyorlar. Rene Clernent ın Zola'nın "Assomoir" ından adapte ettiği "Ger- vaise", geçen yıl Marcel Carne'nin gene Zola'dan adapte ettıgı "Therese Raguin — Kader Değişmez" den daha usta bir filmdir. Claude Autant et le Noir - Kırmızı ve Si ey tartışmalara yol açmakla birlikte güç bir eserin başarılı sinema versiyonu hükmünü kazanabilecek Özelliktedir. Fransız sinemasının iki önemli reji- sörü, Andre Cayatte ile Henri - Geor- ges Clouzot'yu da bu yıl ikişer film- leriyle daha iyi tanımak mümkün o- labilecektir. Cayatte, "Nous sommes tous des Assassins . Hepimiz Kati- liz" ve " Justice est faite - Hak Yerini Buldu" adlı iki tezli filmiyle; Clou- zot da "Les Diaboligues . Şeytansı— lar" ve "Les Espions ? Casuslar" ad- lı Hitchcock'vari iki macera filmiy- le temsil edilmektedir. — Oynatıldığı her yerde "iyi niyet" mukafatı kaza- nan Christian - Jague'ın "Sitous les Gars du Monde - Dünyanın Bütün Deli kanlıları" ile yine oynatıldığı her yer- de mutlaka bir mukafat kazanan Al- bert Lamorisse'in "Le Ballon Rouge sız filmleri arasındadır. Lamorisse'in filmim' başarı bakımından ona yakla- şan öbür eseri "Crinc B - Be- yaz Yele" ile birlikte seyretmek mümkün olabilecektir. Albay J.-Y. Cousteau'nun geçen yılki Cannes Fes- tivalinin büyük mukafatım kazanan deniz altında çekilmiş Le Monde du Silence . Sessizlik Düny La- morisse'inkilerle birlikte seyırcılerı— mize -hiç alışmadıkları film — türle- rinde nefis dakikalar yaşatacaktır. ARAYIŞ AYLIK EDEBİYAT DERGİSİ 13 üncü sayı çıkıyor Beğeneceğiniz bir dergidir Örnek sayı isteyiniz Abone olunuz Sayısı 25 Kr.. Yıllık abone S liradır. -Haberleşme Adresi: : 193, ANKARA Posta Kutusu AKİS, 21 EYLÜL 1957