March 1, 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

March 1, 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SPOR temin eden Hava Şirketinin, 50 bin li. lma- kulübü Fenerbahçenin kirası- nı aylardır. ödeyemediği iddia edili- yordu. Politik Fenerbahçe erbahçe kulubu- P. li mebusların kolay bir propagan- da yolu o por sahasını seçerek, kulüplerin ıdarı mekanizmalarını el- de etmeleri alışılmış bir haldi. Gala- tasarayda Sadık Ola, Vefada Selâ- haddin Karayavuz, Beşikt aşta Nurı Togay politik başkanlardı. atmosferde —Fenerbahçenin milletvekilleri — olmalıydı. Son çimlere kadar Zeki Rıza Sporel ve Firuzan Tekil Fenerbahçenin önde gelen — milletvekilleriydi. Bunlardan başka, Osman Kavrakoğlu ve Agâh Erozan da Sarı Lacivertli camianın, milletvekili ileri gelenleri olarak bi- linirlerdi. Fakat Zeki Rıza Sporel ve Firuzan Tekil, D. P. erkezi tara- fından mılletvekıllıgıne aday göste- rilmedikte sonra, camia içerisinde idart kuvvetlerınden çok şey kaybet- misler ve mey 1 Osman Kavrakoğ- luna bırakmışlardı Yaz aylarında Fenerbahçe cami- asını politika faaliyeti olarak hayli meşgul eden hâdiseler olmuş, hattâ bir ara Fenerbahçe başkanlığı için Mükerrem Sarolun dahi adı geçmiş- ti Ancak her şeyden —sonra kiki galibiyet D. P. Rize Mılletvekılı Os- man Kavrakoğlunda kalmıştı. Zeki Rıza Sporelin milletvekili Fenerbah- çe reisi olduğu günlerde dahi hâdise- lerin sıklet merkezini üzerinde ta- man Kavrakoğlu, hayli zeki ve becerikli bir ikinci başkandı, Ku- lübünün havasım, beraber çalışaca- ğı idarecilerin değenini, camia içeri- sindeki "mebus ileri gelenlerın gerek D. P., gerekse Fenerbahçe ndek durumlarım çok yakından bılıyordu n Kavrakoglu, bir defa daha milletvekili seçıldık en ve adı bakanlıklar için bahis konusu olduk- tan sonra hayli — meşgul bir devlet adamı haline gelmiş, Fenerbahçe ile alâkadar olamamıştı. Bundan dolayı üzgündü. Fenerbahçeyi çok sever, o0- nunla yakından alâkadar olmak ister- N - di. Ancak Kavrakoğlunu — çok daha mühim isler bekliyordu Mebusluk ' hüviyetinden sıyrılan ve kudre bayağı kaybeden Rıza Sporelın otelcilik işleriyle uğraş- ması ve ikinci -ama hakiki, başkan Osman Kavrakoğlunun Ankaradaki dâimi ikameti Fenerbahçeyi başsız bırakmıştı, İdare Heyetinde en fazla l Kavrakoğlundan sonra, bu v Kavrakoğlunun hakimiyetini yok et- meğe teksif ediyorlardı. rakoğlunun Ankaradaki yısıyla kulüpten fesak kalışı bunları büsbütün ön plâna çıkarmıştı. İşte 34 Fenerbahçe için kara talih — burada ba şlıyord Bu nci sınıf idareciler, idari ışlerden anlamadıkları gibi, — politika veya günlük gidişattan da habersiz- diler, Önlerinde Fenerbahçe veya onu sevenler değil, sadece D. P. Rize Mebusu Osman Kavrakoğlu vardı. Fenerbahçenin başında yıllarca kala- bilmek, akabesiz hayatlarını de- vam ettirebilmek için önce etrafların, cemiyet meselelerini halle çalış- mışlar, sonra Kavrakoğlunu bertaraf edecek tuzağı hazırlamışlardı. Bunla. rın ilk hareketi seçim arifesinde ol- n kestiren bu "politikacılar", seçimler- den hemen iki hafta ön H. P. Kadıköy ilçesine toptan kayıtl rını yaptırmışlar ve bu şekilde, tek rakip Osman Kavrakoğlunu daha seçim ön- cesinde bertaraf etmişlerdi. Bu ka- yıt hâdisesinin duyulmasından son C. H. P. Kadıköy ve İl teşkılatında uyanan infial pek küçük — olmamıştı. Pekçok partili, yakından taradıkları bu zevat için aleyhte reaksiyon gös termiş, bu kaydın sadece bir aldat- ma y okluğu ileri sürülmüştü. Bu Fenerbahçeli idarecilerin, safimde sonraki vazıyetle i hayli enteresandı. Oyunuıı istedikleri gibi oynanmadıgını gören sözde partılıle D. P. Rize Mılletvekılı seçil sman Kavrak- oğluna tebrik telgrafları yağdırma- ğa başlamışlardı. Anca Osman Kavrakoğlunun da idare heyetindeki- leri artık tanıdığı malümdu. O da Fe- nerbahçenin başına, hakiki Fenerbah- çelilerin gelmesini istiyordu. Kavrak- oğlu ile İdealıstler arasında temaslar im noktalarda an- hakiki yapılması temizlik ilk işareti bekliyordu. Kadıköyün kortları enerbahçe futbol takımı sezon ba- sında derli toplu bir manzara gös termesine rağmen kısa zamanda mo- ralman, çökmüş, kulüp ve ekibin içinde biürüp giden hâdiseler dolayı- sıyla bir futbol ekibi görünüşünü kaybetmişti. Saha içindeki Fenerbah- çelilerin dahi açıkça bir kaç guruba ayrıldıkları görülüyordu. Bunun sebe- bini ekibin teknik — bünyesinde değil idari kademelerde aramak gerekiyor- du. Takımın yaptığı moral kampları, Fenerbahçenin yıllardır karşı kar- şıya bulunduğu bir "Lefter" mesele- si artık had safhaya girmiş, bu fut- bolcunun gerek takım gerekse kulüp içerisinde yarattığı hava, guruplaş- malara sebep olm Keşmekeşin tarıhçesı Fenerbahçedeki keşmekeş bundan iki yıl önce başlamıştı. Bir Fener- bahçe kongresinde en eski Fenerbah- çelılerdın Rüştü Dağlaroğlu ile me- sai arkadaşı Hayrullah Güvenire, ya bancı takımların Türkiyedeki maç- larında bazı yolsuzluklar olduğu yo- lunda bazı isnatlarda bulunarak umu- mt efkârı bir anda — heyecanlandıran Muhittin Bulgurlu, perdeyi açtığında ugünkü Fenerbahçe idare heyetinin temelleri de Fenerbahçe camiası başından Dağlaroğlu ve Gü- —A veniri uzaklaştırarak — bugünkülere meydan hazırlamıştı. Muhittin Bulgurlu ise bu büyük kulübün büyük avantajlarım kısa zamanda örmüş, sansasyonel bir hâdise ile ortaya atılarak gurubunu uştu. Bu gurup, C. M. P. nin İstanbuldakı bazı dedikoduları gili ve "Fenerbahçenın şeref ağları- na asla gol attırmayız" diyen Ertug- rul Akça, mesai arkadaşlarına men- sup olduğu Bankanın Kadıköy şube- sini karargâh olarak açan Talât Ataman, idare heyetine girmeden ida- re heyetinde mühim söz sahibi olan Kemal Aksur, artık futbolu dahi ha- tırlanmayan B. Fikret. Beşiktaşın Ga latasa rayı yenmesi üzerine L Tribü- nden Beşiktaşlı futbolculara yüzer lıra prim yollıyarak — büyük üzüntü- nün doğmasına sebep olan Müslim Bağcılar, Federasyon işlerini tedvir eden Niyaz el, becerikli iş adamı Kemal Ererdağ, menajerlik gibi pa- sif bir işle yetinen met Erol ve Stad müdürlüğüne — getirilen — Erdal Kocaçimehden müteşekkildi. Fenerbahçeyi bugün ne Zeki Rıza Sporel, ne de Yavuz İsmet idare e- diyordu. — Fenerbahçeyi işte bu gu- idare ediyordu Bir zaman zaman böyle tehlikeli krizler geçirdiği, fut- bol, spor veya sportif idareden anla- mayanların eline geçtiği söylenebilir- di. Fakat bugün durum — Fenerbahçe için çok başkaydı. Kaybedilecek her an, bu güzide kulübün aleyhine ola- caktı. Bütün. Fenerbahçeliler aynı noktada birleşiyorlar, ufak da olsa lıyordu. Artık Kadı- kendi — aralarında yaptıkları 'tatsız münakaşalar, bilet kavgaları morali yok eden sebeplerin başında geliyor, ekip, sahaya son derece sinirli çıkı- yordu. Fenerbahcede antrenör problemi de halledilmemişti. Laszlo Szekelly'- ye geçeri yılın son maçında hiç bir hale tanınmamasına rağmen o günkü eki- bin — taraflarından yapıldığını — iddia edenler, İstanhulspor karşısındaki -mutlak, hatalı Fenerbahçe takımını antrenör Molnar'ın yaptığım iddia ediyorlar, bil gürültü içinde Fener- bahçe tamiri son derece güç zararla- ra uğruyordu. koyde bazı dükkânlarda üzgün Fener- bahçeliler yerine, kızgın taraftarlara rastlanıyor, tramvayda kulübün için- konuşuluyor, kısa bir zaman Basın da, bir yeraltı faaliyetine giriş- mişti. Çok yakın bir gelecekte gaze- telerin yeniden, Fenerbahçede olan bazı hadıselerı buyuk puntolarla yaz- ü Bu haftanın ba- maglubıyetı ıse Bir hareket vardı ve her şey Fener- bahçe içindi. AKİS, 1 MART 1958