22 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

22 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

R A D Y O Programlar 21 puan bilgi yarışı Radyonun vazifesi halkı eğlendir- mektir. yır radyonun vazifesi halka ogretmektır. bu iki kanaat, en uygun bul Radyosunun "21 programında uz- laşmıştır. Ne alabildiğine eğlendiri- ciliğin sululuğu, ne de alabıldıgıne ogretıcıhgın can sıkıcılığı. i yıllardır iktidardaki Çatışan dozlarla, Puan Bilgi arışı ahiyette, program iki yıla yakın bir zamandanberi Amerikada NBC televizyonunda — yapılmaktadır. Bir ikan diş macunu firmasının Türkiye temsilcisi kendi — reklâmını yapmak için bu işe teşebbüs etme- seydi İstanbul radyosu herhalde böy- ebırpogr mdan hrum kalacak- . Adının da gosterdıgı gıbı bu prog- ram bir yarış, bir oyundur. n katılanlar bilgi derecelerine göre —şansları yardım ettiği takdirde, pa- a ka zanmakta, diş macunu fîrması reklâ pmakta, radyo dinleyi- cisi 1st1fadeh ve eglenceh bir Valili geğirmekte, radyo idaresiyse seviyeli bir program sunmanın şerefini ka- zanmaktadır. Yani herkes memnun- dur. "21Puan Bilgi Yarışı" — onbes günde bir Cumartesi geceleri saat 21.30 da yayınlanmaktadır. Fakat, her programa binlerce lira ödeyerek Cumartesi gecesi saat 21.30-21.50 arasındaki yirmi dakikayı satın al- mış olan İpana firması daima güres ve mevlit veya nutuk gibi "son da- kikada beklenmedik değişiklikler" yüzünden programının yapılmaması veya başka bir gün ve saatte yınlanması tehlikesiyle karşı yadır. Nitekim bugüne kadar yayın- lanan dört tane Bilgi Yarışı progra- mından ikisi bu akibete uğramış,bi- ri bir hafta, diğeri bir gün geç ya- yınlanmıştır. Oyunun kaidesi ilgi programına katılmak istiyen- lerin yapacağı şey, diş macunu fırmasınm verdiği adrese bir mek- tupla baş rup ad rını yaşlarıni Ve öğrenim derecelerını bil- dirmektir. Yarışa katılacak olanlar, bugunku duruma göre 2.000 i aşmış arasında seçilmekte ve beher programa dört çift iştirak et- tirilmektedir. Çiftlerin seçilmesinde, Yarışmacılar seçecekle- ri puan derecesindeki sorularla bir- 28 İstanbul Radyoevi "Ümitlerim hep kırıl..." madı birleriyle yarışmaktadırlar Bu soru- lar, kolaydan güce gitm üzere, dört bolume ayrılmıştır. Bu hesaba göre olması gerekmektedir. Fakat "yetkili kişilerden" meydana geldi- ği ısrarla belirtilen bir kurulun hazır- ladığı sorular arasında bir puanlıkla- rın bazan dört puanlıklardan cok daha güç olduğu görülmektedir. Ya- rışmacılar oyuna, ikişer ikişer gir- mektedirler. Program, İstanbul Rad- yoevinin büyük 'stüdyosunda halk önünde hazırlanmakta, çiftler, sah- nede bulunan camlı kulubelere gir- mekte, kulaklıkları tak- takdimcisi bu vasıtayla duymaktadırlar. bir kulübede bulunan bir mikro- fonla cevaplar, oyunu idare eden Bu- duyulmaktadır. Bu usule, hal- kın yarışmacılara sufle etmesini ön- lemek için başvurulmuştur. Bununla beraber kulübeleri camlı olduğu için bazan halk arasından, cevapları işa- retle yarışmacılara bildirmeye ça- lışan açıkgözlere de rastlanmakta- dır. Yarışmacılardan biri, sorulardan birini bilmezse programa devam et- mek hakkını kaybetmektedir. De- vam eden yarışmacı, bilmeyip kalan- dan kac puan ileri giderse puan farkı başına elli Jlira almaktadır. Oyunda gaye, 21 tır. '21 puanı dolduran yarışmacı bir sonraki programa katılma hak kını , kendiliğinden kazanmaktadır. Bilmeyip kalan ise bir teselli mükâ- fatı almaktadır: sınca' diş macunu.. Yarışmacılardan ıkısı de Aaynı puanda - kalırl uan değerindeki para — mükâ- fatını paylaşmaktadırlar. Bir Bildiği puan sayı- : disine 21 soru, iki puanlık seçerse 10 bır de 1 puanlık soru sorulmaktadır Maraton birincisi eçen hafta yapılan dördüncü "21 G Puan- Bi lgi Yarışı" programında ilk defa olarak bir yarışmacı 21 pua- nı doldurdu. Bu yarışmacı, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisinin Mima- ri bölümüne devam eden 21 yaşında Yarıştığı, Hukuk Fa ögrencısı Solmaz Seviner seçtıgı 1 puanlık soruların dorduncu— "İkinci Dünya — Harbinde n a Vichy Hükümetini kuran Mareşali bilmeyince üç tane diş ma- cunu alıp çekildi. İki puanlık sorula- Ti seçen mimari Öğrencisiyse onbır soruyu da cevaplandırdı ve rakibiy- le arasındaki nuan farkına tekabül eden 900 lirayı cebe indirdi; gelecek haftaki bilgi yarışı programına işti- rak etme hakkını da kazandı. Engin enala sorulanlar arasında şunlar vardı: Moliere kaçıncı yüzyılda ya- şamıştır? — "Veba" adlı eseri yazan Fransız yazarı kimdir? "TI Trovato- re" -operasının best cısı kimdir? "Prens ve Revü Kızı" filminde Ma- rilyn Monrbe ile bırlıkte başrolu oy nıyan İngiliz aktörü, kimdir? Engın enal, Moliere'in yaşadıgı yüzyılı Albert Camus'yü, Laurence "Cizye n verirken bir. hayli bocaladı. Fakat, yarışmacılara düşünmek için tanınan otuz saniyelik zamanı gösteren koca- man kronometrenin ibresi otuzuncu saniyeye yaklaşırken, bu sorunun vabı sa yılan “İslâm dini... haraç... vergi" kelımelerını sıralamıştı. Örnek reklâm yayını 1 Puan Bilgi Yarışı" programı, bugün için Türkiye radyolarının en iyi yayını sayılabilirdi. Programı takdim eden rdem Buri, Avrupa ve Amerika radyolarındaki tanınmış program takdimcilerine has vasıflar- la, canlı, sürükleyici ve — eğlendirici bir konuşmayla, zaten cok cazip olan bu yayının ilgi çekiciliğini. bir kat daha arttırıyordu. Programın teknik prodüksiyonunu yapan Sabit Kara- mam, halk önünde hazırlanırken sü- resi bir saati aşan programı, manye- tik teypleri kesip yapıştırmak sure- tiyle, boşlukları ve lüzumsuz sayılan konuşmaları atarak, ustalıkla yirmi dakikaya sığdırıyor ve yayına akıcı bir tempo sağlamasını biliyordu. Üstünde duşunulmesı gereken bir nokta, bu program bir reklâm yayını — oluşuydu. G rek lstanbul rady sunda gerekse Ankara ve İz- mir radyolarında -büyük ekseriyeti bankalara ait olmak üzere, daha bir: cok reklâm programı vardı. Fakat bunların hemen hepsi, tahammül e- dilmez kötülükteydi. Herkesten önce radyo programı müdürleri, dinleyici- nin tüylerini diken diken eden bu programları mikrofona çıkarmama lıydılar. AKİS, 28 MART 1958