22 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

22 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SİNEMA Kore Ümit verici gayretler sya ülkelerindeki sinema çalışma- ları, yakın zamanlara kadar batı dunyası için büyük bir esrar perdesi. nin gerisindeydi. Ama son birkaç yıl içinde Doğudan gelen filmler, millet- lerarası festivallerde temsil ettikleri ülkelerin yaratıcıları hakkında bütün dünyanın yeterli bir fikir edinmesini sağladı. Bugün artık, Japon ve Çin sinemacılığının ulaştığı seviyenin ba- tıllara parmak ısırttığım, Hindista- nm ise Satyajit Ray gibi güvenilir bir yaratıcıya sahıp oldugunu bılme— o .B N yahut Venedikte başarı kazanmaları sürpriz olarak kabul edilmemelidir. Bu arada Korenin yaptığı hamleler takdirle karşılanacak bir seviyededir. Kore 1950-53 yılları arasında iki ere komunıstler iki kere de Birleş- miş Milletler kuvvetleri tarafından dört defa bir boydan bir boya aşıldı. Sadece Birleşik Amerikanın askerlik tarıhının en fazla can kaybını verdıgı göz önünde tutulursa, bu küçük ülke üstündeki savaşların şiddeti kafî de- recede bir f'ıkır Verebılır 1953 te 'ateş kes" ka Tarın rıldığ n As- sabahlar ulkesı diye uçsuz bucaksız bir yada "sakin tanınan Kore. yangın enkazından farksızdı. Merkezi Seoul olan sinema endüstrisi de yerle bir edilmişti. Sinema sanatçılarının ve teknisyenlerinin — bir. öl- müş, ya da kaybolmuş ve dagılmıştı İşe sıfırdan başlayan Kore sine- macılıgı -geçen yılkı Asya festivalin de ' adlı ir karakter komedı ıyle "en 1y1 komedı filmi" mükâfatım kazandı. Halen "Yaban- adlı bir rekorlarım kırmakt cıların Aşkı" aş bütün hasılat dır. Eastmancolor renk işlem re .yapılan bu eserın konusu savaş yüzünden trajık bir şekılde biten bır aşk h kay Si anlat tadır. Hon; Korı d çekilen d sahnelerı hayranlıkla karşılanan fil- min zayıf bir neticeye bağlanışı tek kusuru sayılmaktadır. "Yabancıların Aşkı" bir Hong Kong şirketiyle müş- terek yapıldığı, baş rollerı canlandı- yunc 1 rdan bazıları ve kame- ramanı Çinli olduğu 1çın bazı "Co- productıon mecburiyetlerine kurban gıt ş bancıların Aşkı" hasılat re- korları kıradursun. Seoul'un kısa za- manda kullanılabılır bır hale sokulan, stüdyolarında ilk inemascope filmi hazırlanmaktadır Klâsik Kore edebiyatının en tanınmış eserlerinden biri olan "Saengmyong"u Koreli reji- sörlerin en iyisi olarak bilinen Kang Onun Lee perdeye aktarıyor Milletlerarası ölçülere göre de- ğerleri ne olursa olsun bu eserler bel- li bir gayret ve çalışmanın delilleri- dir. Geniş perdeli yahut renkli film yapımı bugün dünyanın bir çok ülke- leri tarafından halledilmiş bir mese- "İtalya Hatıraları" Turistik filmin kalitesi AKİS, 22 MART 1958 film Korenin. "Düğün günü"nden bir sahne Bizimkilerin kulağı çınlasın ledir. Bu,artık herhangi bir başarı için yeterli bir unsur olmaktan çık- mıştır. Fakat bunların, müthiş bir sa- vaşın ağır yaralarını yeni yeni sar- maya başlayan Kore gibi bir ülkede yapıldığı göz önünde tutulursa du- rum başka bir mâna kazanı il- hassa bizim tem sınemacıların ders almaları gereken bir örnek hali- ne gelir. Yeşil Çam Sokağı sakınlerı Korelılerın bizden daha büyük imkâ ve avantajlara sahip olduklarını her halde iddia edemezler. Seyirci şuuru u arada Seoul'de yapılan bir po- B püler anketin neticeleri seyirci şuurunu göstermesi bakımından dik- kata değer. Bir gazete, okuyucuları- nın en çok beğendikleri yabancı film- leri araştırmıştır. Gelen cevapların ne ticesine göre erkek seyırcılerın begen dikleri yabancı film "Ça Içın Çalıyor?" dur. Ernest Hemıng— way'in romanından sinemaya akta- rılan bu filmin konusu İspanya iç sa- vaşı ile ilgiliydi. Kadın seyirciler ise v 160 Köprüsü"nü beğenmekte- dir. Hatırlandığı gibi bu filmde Vvı— en* Leigh Ingılterede görevli bir Am rikan subayı ile sevişen, terkedılınce üşen ve intihar eden bir İngiliz kı- zını canlandırıyordu. Bir Koreli deli- kanlının on yıl önce bir Avrupa ülke- in va di toprakları üstündeki iç savaş arasında benzer- likleri bulup çıkarabilmesi bir senç kızın, kullanıldıktan sonra geride bı- rakılan bir Avrupalı kızla kendisi a- rasında yakınlıklar bulması, seyirci- nin şuurlandığını' gösteren en iyi Ör- nekler arasındadır. Kore sinemasının ilerisi için en ümit verici durumların- ran biri de budur. Şuurlu bir seyirci kütlesi, sinemacıları şuurlu filmler yapmaya zorlıyâcaktır. Filmler İtalya hatıraları | ouvenir d'ltalie - İtalya Hatı- raları", İtalyada yaz tatillerini 29

Bu sayıdan diğer sayfalar: