31 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

31 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

ÇALIŞMA Türkiye Gazeteciler Fikir işçileri Azizlik Salonun uğultusu içinde bir — ses yükseldi: "— Mekki Sait Esen" Bütün başlar gayri ihtiyarı sesin geldıgı tarafa çevrildi. "Mekki Sait diye bağıran kısa boylu, sem- patık tavırlı bir gençti. Adı Hasan Pulurdu. Sonra başlar en ön sırada, sol başta oturan bir başka adama, Mekki Sait Esene yön Nazarla- T1 Üzerine toplayan orta boylu, ha- fif tıknaz, çekik kaslı adam bir an için Ççaresizlik içinde etrafına ba- kındı. Salonda çıt çıkmıyordu. Belki kırk, belki elli saniye geçti. Sonra adam daldığı düşünceden ku tuld ve başkanlık kürsüsüne doğru döne- rek kabul manasında başını salladı sonra da salonda kahkahalar, sesleri çınlamaya başladı. B ndan ""bravo" Hâdise geçen haftanın — sonunda Çahşma Bakanlığının üst katındaki geniş salonda yapılan Türkiye Gaze- teciler Sendikaları Federasyonu Kon- gresi sırasında cereyan etti. Bundan birbuçuk ay önce kurulan Konfede- rasyona, İstanbul ve İzmir Gazeteci- ler Sendikalarını temsilen otuzyedi delege katılmıştı. Ankara Sendikası- nı ise, onbir Ankaralı gazeteci tem- sil edıyordu Türkiyenin belli üç basın merkezinde çalışan gazetecılerı bünyesinde toplayan ve mleketin en büyük gazeteci tevek- kulu olmak vasfını taşıyan Federas- yonun bu ilk kongresi İktidar ve Mu- halefet çevrelerinde de büyük bir a- lâka uyandırdı. Her iki taraf da ga- 28 Sendikaları İki el bir baş için zetecilerle iyi münasebetler tesisi i- çin ellerinden geleni ardlarma koy- madılar. İki günlük çalışmalar sıra- sında bir yandan İktidarı temsilen Çalışma Bakanı, Basın - Yayın ve Tu- rizm Bakanı ve Umum Müdürü, Öte yandan da C. H. P. li milletvekilleri, Çalışma programının boş kalan nok- talarını yemekler, kokteyller, ziya- fetlerle donattılar. Kongrede» delegeler arasında si- grupların da belirli birer tem- silci yer almıştı. Hem milletvekili hem de gazeteci olan bu temsilciler, üyesi bulundukları İstanbul Gazetecı— ler Sendikasının delegesi sıfatıyla Kongreye katıldılar. C. P sil eden Ulus Gazetesi Umumi Neş- riyat Muduru Hatay Milletvekili İh- san Adanın hemen yanıbaşında Zafer Gazetesinin siyasi müşaviri Balıkesir Milletvekili Mekki Sait Esen oturu- yordu. Politikacı Gazeteciler kongre- yi baştan sona kadar her iki hüvı- yetleriyle de dikkatle takip ettiler. İşte kongrede bir ara, bütün na- zarların üzerinde toplanmasına sebeb olan ve delegelere cidden — eğlenceli dakikalar geçirten de bu iki millet- vekilinden İktidar partisine mensup bulunanı oldu. Toplantının başladığı ilk dakikalarda başkanlığa bir tak- rir verildi. Bu takrirde hapiste bu- unan gazetecilerin kongrece seçile- cek bir heyet tarafından ziyaret e- dilmesi teklif olunmaktaydı. Seçile- cek heyet için ilk aday olarak İhsan Ada gösterildi. Hemen onu takiben de asan Pulur, Mekki Sait Esen ismini Ortaya attı Delegeleri sevin- diren ve eğlendiren de bu oldu. Mek- ki Sait Esenin bir gazeteci milletveki- Konfederasyonu Kongresinde delegeler li olmasına rağmen partisinin lider- lerinin gazeteciler aleyhindeki tema- yullerıne uymaktan hiç bir zaman geri kalmadıgı malümdur. Bası Kanunu Meclisten çıkarken rey Vermemek hatırından dahi geç- memişti. Bilâkis Kanunun — lehinde rey kullanmıştı. Yani, şimdi ziyare- tine gıdecegı gazetecılerın hapse gir- mesinde biraz da ynamış adam- dı. Kongre delegelerı kendi — eseri sayılacak bir tatbikatı, Mekki Saite bizzat göstermeğe muvaffak olduk- ları içii memnundular. Mekki Sait belki de böylece demir parmaklıklar arkasındaki arkadaşları, meslekdaş— ları ile görüşürken uhasebe yapmak imkânına kavuşacaktı. Mekki Sait, saniyeler boyu suren kararsızlıktan sonra "tabit' dedi. "gi- derim". Bunu söylerken, alnından cuk boncuk terler dokuluyordu Delegelerın bazısı bu terleri, o gün havanın çok sıcak olmasına yordu Sait. Kongrenin yaptığı emrivakiyi yerine getirmekle bir de- receye kadar hem kendi durumunu» hem de partisinin durumunu kurtar- dı. Öğleden sonraki oturumda -hâdi- se sabah oturumunda cereyan etmiş- ti- kürsüye gelen Mekki Sait delege- lere şöyle hitap etti: ” Muhterem arkadaşlar, sabah aldığınız karar mucibince cezeevinde- ki meslekdaşları ziyaret için Cezaevı Müdürüne müracaat ettim ar tin bugün olmayacagını ancak savcıdan izin alınırsa mahküm arkadaşlarımızla görüşebileceğimizi söyledi. Ben de bunun üzerine derhal Adalet Bakanı Sayın Budakoğluna telefonu açtım. Kendileri — yakından AKİS, 31 MAYIS 1958