26 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

26 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER madan İngilizce öğrenmek için bir sene ihzari sınıf okuyacaklardır. Li- se kısmından mezun olacak öğren- cilerin devam edebilecekleri ve biz- deki yüksek okul -Yüksek Ticaret ve Ekonomi ulu ibi- seviyesindeki '«Edebiyat»' "Fen”,"İş İdaresi ve İk- tisat” bölümleri — kurulacaktır. Adı geçen bölümlerin süresi, Yüksek E- konomi ve Ticaret Okulunun 3 sene- sine mukabil, 4 sene olacaktır. Gene lise mezunları için, süresi 4 sene olan bir de "Mühendislik" bölümü faali- yete geçecektir. "Muhendıslık" "E- debıyat " Fen", "İş İdaresi ve İk- bolumlerı talebeleri üniversite değil, fakat yüksek tahsil mezunu ad- dedilecek ve o şekilde diploma ala- caklardır. Ancak, "Mühendislik" kıs- mında durum bir parça değişmekte- dir. Bu bölümden mezun olanlar, dört seneyi müteakip, bir yıl daha yesinde statü değiştirecek olan Ro- bert Kolej, intikal devresi olan 1958 - 59 ders yılında, "Iş İ- daresi ve — İktisat"”, "Fen ve "Edebiyat" bölümlerine talebe ka- bul etmiyecektir. Tedris dili ingi- lizce olması dolayısıyla — sadece üç bölümün dil öğretecek ihzari sınıf- larına yapılacak müracaatlar nazarı itibara alınacaktır. 1959-60 ders yı- lından itibaren de, lisan imtihanla- rını başarabilecek lise mezunları, ih- zari sınıfı okumadan doğrudan doğ- ruya yüksek tahsil veren bölümlerin ilk — sınıflarına — başlayabileceklerdir. 1958-59 ders yılında da, Robert Kole- jin lise mezunlarından hayli müra- caatın bulunduğu "Mühendislik bö- lümü" faaliyete geçecektir. Robert Kole], yüksek tahsil veren her bölü- mün ihzari sınıfına 80'er talebe ka- bul edecektir. Yeni statüsünün bütün D. P. Iktıdarının kanunlar ve A- nayasadan sonra, şimdi de hepsinin üstünde olması lazım gelen bir mu- ahedeyı rafa koymasının en vahim neticesi, obert Kolejin bir çığırın başlangıcı haline gelip, diğer devlet- leri de Türkiyedeki mekteplerine -St. Joseph, Avusturya Lisesi, v.s.. aynı şekilde yüksek okul huvıyetini ka- zandırmak sevdasına kaptırması o0- labilir. Böyle bir talep karşısında Cumhuriyet Hükümetinin, Sam Amcama — mümtaz bır mevkı veriyorum, size ne ?" şeklinde cevap vermesine imkân ve ihtimal yoktur. Tantanalı ve debdebeli törenlerle şe- ker ve çimento fabrikası sürati ile üniversite açarken, daha temeli mev- cut değilken Atatürk ÜUniversitesine Rektör tâyin ederken, yabancı bir kuvvete yüksek okul tesisi izni ver- menin, milli izzeti nefsi rencide et- Robert Kolej sitesinin umumi görünüşü okuyup ihtisas yapabilecekler ve yük; mühendis sıfatıyla diploma alabıleceklerdı Mahzurlar Robert Kolejin niyeti, Türk ve A- merikan tedris sistemlerini en iyi bir şekilde mezcetmektir. — Böylece mektep, hakiki mânası ile bir kolej olacak ve Birleşik Amerikadaki ben- zerlerine — yaklaşacaktır. Zira Birle- şik Amerikada bir talebe, — sırasıyla 6 sene ilk okulda. 2 sene "junior" a- dı verilen ortaokulda, 4 sene de "se- nior" denen lisede dirsek çürüttük- ten sonra, 4 senelik bir kolej tahsili- ne başlar. Arzu ettiği takdirde de, ihtisas yapmak için okumağa devam eder. Kuruluşunun 96 ıncı senei devri- 16 Altıncı — Üniversite! sınıfları ile faaliyete geçtiği zaman Robert Kolej, 800'ü yüksek tahsil veren — bölümlerde, 400u de lisede olmak üzere, takriben 1.200 talebeye ilim yuvası olacaktır Robert Kolej, mütehassıs değil, fakat genel kültür sahibi ve hayata atılmağa hazır mahsuller vermek gayesindedir. Şimdiki iktidarın öcü karşısındaki çocuk kadar korktuğu muhtariyete sahip — olmıyacak, tali- matnameleri ve ders programları Milli Eğitim Bakanlığı - tarafından tasdik ve mürakabe edilecektir. Ro- bert Kolej, Birleşik Amerikadaki mü- tevelliler heyetinden aldığı ihtar üze- rine yüksek okul hüviyetine bürünür bürünmez, hemen temin ettiği 750.000 dolarlık yardım sayesinde, — boşalan kesesini dolduruvermiştir. memesi imkânsızdır. Üstelik, yaban- cı okullardaki ordan burdan derleme eğitim üyelerinin ilme riayet ve vu- kuflarım da şüphe ile karşılamak lâzımdır. Yabancı okulları yakından tanıyanlar, oradaki öğretim Üyeleri- nin ehliyetleri hakkında pek iyi ma- lümat sahibidirler. Dış memleketler- deki okullar, meselâ Birleşik Ame- rikadaki İş ve İşçi Bulma Kurumu— na muadil teşkilâtlar için, en iyi pi- yasalardan biridir. Bütün bunlardan başka, 3.250 liralık ücret. "Misli Görülmemiş Kalkınma" — Türkiyesi- nin yeni bir lüksünü, sadece koda- man tabakasının ödiyebileceği bir meblâğ teşkil etmektedir. Dolayısıy- la da, Türkiyede cari olan "ücretsiz yüksek tahsil" prensibi de. esaslı bir darbe yemiş olmaktadır. AKİS, 26 TEMMUZ 1958