26 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

26 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

SİNEMA Festivaller Yolu açık olsun B - Yayın ye Turizm Bakanlı- ğı Bri ksel Fuarında — yapılacak beynelmilel film konkuruna katıl- maya alelacele karar verirken, mem- leketin en belli başlı senaryo yazar- larını bir müsabakaya davet -etti. Mevzuu itibariyle yurdumuzun tabii güzelliklerini ve turistik köşe- lerim ortaya dökecek olan bu film saat kadar devam edecekti. en iyi senaryo seçi- lir seçilmez filmin çekilmesi başlı- yacak ve bu senaryonun — yazarına da üç bin 1lira mukafat verilecekti. Senaryonun çok kısa bir zaman- da istenmesi, davetiye alan senaryo yazarlarının bir çoğunun bu işe te- şebbüste bulunmalarına mâni olmuş- tur. Bu hususta özür beyan eden ce- vaplar vermeye hazırlanan senaryo yazarlarından dördü, kendi araların- da bu meseleyi konuşurlarken, orta- ya kollektif bir senaryo hazırlanabi- leceği fikri atıldı. Bu fikir dördüne de cazip gelmiş olacak ki, hemen paçaları sıvadılar. Dört gün süren gayretli bir — çalışm neticesinde şm "Dağları Delen Ferhat" meydana ge- liverdi. "Dağlan Delen Ferhat", bu ismi taşıyan bir kamyonun hıkayesı idi. Bütün ömrünü Anadolu yollarını ar- şınlıyarak geçiren ve Türkiyeyi ka- rış karış dolaşan kamyon bu uğur- da bir ömür sarfediyor ve nihayet işe yaramaz bir hâle gelerek Unka- panında tezgâha çekiliyordu. Kame- ra, "Dağları Delen Ferhat" ile bir- lıkte Anadolunun binbir tabii güzel- likleri arasında dolaşıyordu. Toros- lardan Karadeniz kıyılarına, Efesten Truvaya kadar yurdun her köşesin- den gelip geçiyordu. Kameranın bu gezintisi esnasında güzel bazı bu- luşlar da "Dağları Delen Ferhat'ı süslüyordu: — Asfalt yollar üzerinde hızla dönen tekerleklerin içinden çı- kan atlar dörtnala birbirlerini takip ederlerken, muhteşem cesamette, bir tahta at meydana geliyordu. "Dağ- ları Delen Ferhat" Truvaya ulaş- mıştı. Buna benzer daha bir çok bu- luşlar vardı.. aşar Kemal Hal- dun Taner ve Halıt Refiğin hazırla— dıkları bu senaryo beğenildi. Dört arkadaş üçbin liralık mükâfatı ara- larında paylaşırlarken, vakit kaybe- dilmeden filmin çevrilmesine başlan- dı. "Dağları Delen Ferhat", Şâdan Kâmilin rejisörlüğünde, Çekoslovak- yalı operatörler tarafından renkli o- larak filme alındı Süratle tamamlanan bu film, memleketimize ait kısa metrajlı di- ğer üç kordelâ ile birlikte Brüksel in yolunu tutmuş bulunuyordu. Ancak "Dağları Delen Ferhat", — Brüksele Varmadan once Karlovy Vari'de bir Lütfü Akad, AK[S 26 TEMMUZ 1958 Karlovy Vari,” Çekoslovakyanın Almanya hududuma yakın bir lge Elbenin ayağı Ohre nehri üzerin- de 27 bin nüfuslu ufak bir şehirdir. ehirde on yıldan beri her sene beynelmilel film festivalleri tertip- lenir. Bu festivaller, Kan, Venedik, Berlin ve San Sebastian gibi dünya- ma nazarlarım üzerinde toplamak- tan ve beyaz perde âleminde hâdi— seler yaratmaktan — uzaktır. rağmen Karlovy Vari, kendi çapında bir alâka uyandırır. Nıt kim bu se- neki "XI. Karlovy Vari Beynelmilel Film Festivali" ne 39 memleket iş- tirak etmektedir. 12 temmuz cumar- tesi günü başlıyan festival, 26 tem- muz cumartesı günü sona erecektır İşte, "Dağları Delen erhat", şu günlerde diğer üç kısa metrajlı fil- mimizle birliktte bu ufak Çek' şeh- rinde, memleketimizi temsil etmek- tedir Dökümanter filmler — arasındaki yarışmaya katılmakta olan "Dağları Delen Ferhat", festivalin büyük mü- kâfatı olan "Kristal Kürre" ye nam- zet gösterilmektedir. "XI. lo OVY Vari Beynelmilel Film Festıvalı sona erdikten sonra, Basın - Yayın ve Turizm Bakanlığı temsilcisi Melih Başar ile — rejisör Şadan Kâmilden müteşekkil heyeti- miz "Dağları, Delen Ferhat'ı Çekos- lovakyadan alıp Belçikaya götüre- ceklerdir Berlın ve Venedik gibi en büyük festıvallerı arka arkaya ka- çırdıktan sonra,hiçolmazsa Karlovy Vari'ye -velevki dökümanter — film- lerle olsa dahi- katılmamıza şükret- mek gerekiyor. , Michele Morgan Kırkından sonra saz çalıyor Yıldızlar Bedbaht anne Bu hafta beyaz perde âleminde is- minden en fazla bahsedilen, yıl- dız, Parisin güzel gözlü — sanatkârı Mıchele Morgan oldu. Uzun yıllar- danberi Avrupa ve Fransız filmcili- ğinde ayni parlaklık içinde ışıldayan bu yıldız, dedikodulu bir hâdisenin kahramanı olarak karşımıza çıkmış bulunuyor. Asıl adı Simone Roussel olan bu güzel yıldız 20 Şubat 1920 — günü Pariste dünyaya geldiğine nazaran bugün tam 38 yaşında bulunmakta- dır. Uzun yıllardanberi Fransız film- ciliğinde en gözde- bir yıldız olarak parlayan Michele, sanat — kudretini, bütün dünyaya ispat etmiştir. Unu- tulmaz birçok fılmlerın -yıldızı olan Morgan, 15 eylül 1942'de Amerikalı bir şarkıcı olan Bıll Marshall ile ev- lenmiştir. Genç yıldız bu izdivaçtan iki yıl sonra bir erkek çocuk dünya- ya getirmiştir. Mike adı verilen yav- runun — doğumundan beş yıl sonra Michele Morgan ile Marshall ayrılmışlar ve küçük Mike annesi- nin yanında kalmıştır. Aradan geçen yıllar arasında Bill, yine bir Fransız yıldızı olan Micheline Presle ile ev- lenmiş, Michele Morgan da 1955 yı- lında tanınmış Fransız artisti Hanry Vidal'e varmıştır. Yakışıklı — kocası ve oğlu Mike ile mesut bir hayat sür- mekte olan tanınmış yıldız, — ilerle- mekte olan yaşına rağmen şöhretin- den bir şey kaybetmemiştir. 33 ya- şını aştıktan sonra "Les Orgueilleux" filmi ile beyaz perdede ilk defa so- yunan Michele Morgan ayni zaman- da degme pin - up'lara taş çıkaracak bir sex'e sahip olduğunu ispat et- miştir. Bu filmden cesaret alan pro- düktörler, Michele'e sanat yanında çıplaklığa da yer vermeye başlamış- lardır. Nitekim tanınmış yıldızın bu sene 38 yaşında iken çevirdiği "lkı up olarak perdeye çıkarmıştır. Bu filminde pek cazıp pozlarda görülen Michele Morgan'ın bilhassa — yatak sahnelerinin pek çok — memlekette sansure uğrayacağı tahmin edilmek- tedir. "İki —Yüzlü —Ayna" filminin tenkit yazıları 38 yaşındaki yıldızın sanatı kadar cinsi cazibesi olduğu, ve cinsi duygulara fazla hitap — ettiği üzerinde toplanmıştır. ene Fransız fîlmciliginin en kudretli kadın sanatkârı olarak "Za- fer Heyke ni kazanan Michele Morgan bu zaferini kutlamanın se- vinci içinde iken karşılaştığı bir hâ- dise onu manen yıkmıştır. Güzel — yıldızın ilk kocası Bill Marshall, bir Amerikalı — olduğunu iddia ettiği 14 yaşındaki oğlu Mi- ke'ı eski karısının elinden almıştır. Güzel yıldız bundan mütevellit bir üzüntü içinde bütün basının dikkat ve merhamet nazarlarını — üzerinde toplamaktadır. Yılın başarılı yıldızı böylelikle en bedbaht yıldız anne olmuştur. 31