21 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

21 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XIX, Sayı: 323 A K İ Ş HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI DURUŞMALARI YASSIADA "Sabık ve sakıt Başvekil" Takvimler 19 Ekim 1960 gününü gösteriyordu.. 21 EKİM 1960 Gelseler Karanlık bir hesap (Kapaktaki o dâva) haftanın ortasında bir gün, tak- vimler 19 Ekim 1960 tarihini, sa- atler tam 11.32'yi gösterirken Yassı- adadaki duruşma salonunun sanıkla- ra ayrılmış bulunan mikrofonu başın- daki çelimsiz adam "sakıt ve sabık gelen kahverengi elbisesi içinde hal- siz ve bitkin görünüyordu. "Sakıt ve sabık başvekil" diye bahsettiği Ad- nan Menderesti, Adnan Menderesten, beş ay var ki herkes bu kelimelerle bahsediyordu. Ama hâdisenin gene de yeni bir tarafı vardı: Çelimsiz adam Adnan Menderesin ta kendisiydi. "Sa- bık Başbakan" adıyla anılmamak için milletine ve memleketine karşı suç işlemekten dahi çekinmeyen ve bu u- gurda yapmadığını bırakmayan D.P. Genel Başkanı ancak sadistlere has bir lezzetle meşum kelimeleri, san- ki derisine iğne osaplıyormuş gibi, Yüksek Adalet Divanının önünde te- lffuz etti: (O"Sakıt ve sabık başve- kil!" Salonun dinleyicilere (o ayrılan kısmından kısık gülüşmeler yükseldi. Kader intikamım alıyordu. O gün hesabı görülen hâdise, meş- hur 6/7 Eylül faciasıydı. Gene böyle bir sonbahar vakti, güneşin batışıyla doğuşu arasında koca İstanbul şehri- ni -ve Türkiyenin dünyadaki itibarı- nı- yerlebir eden vak'anın üzerinden tam beş sene geçmişti. Şimdi, devrin kudretli o adamlarının Oo kudretlerini kaybetmeleri üzerine dosyalar yeni- den açılıyor ve kirlilikleri şüphe gö- türmeyen bir takım tertipler gün ışı- ğına çıkarılıyordu. Haftanın ortasındaki gün Yassıa- da seferini yapacak (Fenerbahçeye binmek üzere Dolmabahçe rıhtımına gelenler bulutlu bir gök, oyağmurlu bir hava ve çırpıntılı bir deniz buldu- lar. Pastırma yazı sona ermiş, kış gelmişe benziyordu. Herkes pardesü- sünü sırtlamış, yabancı muhabirlerin bir kısmı -hele ingilizler- şemsiyeleri- ni almışlardı. Islak rıhtımın üzerin- de her zaman biriken kalabalıktan e- ser yoktu. Talihliler bir an evvel va- purdaki yerlerini almak için Deniz Müzesinin loş (koridorlarını doldur- AKİS, 21 EKİM 1960