9 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

9 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER an durdu, sonra kelimelerin üzerine basa basa: "— İnönü İsmet!" dedi. Yeni Meclis binasının heybetli sa- lonunu iğne atsan yere düşmeyecek şekilde dolduran kadınlı erkekli, si- villi askerli muazzam kalabalık bir anda, dalgalandı ve emsaline az rast- lanan bir alkış tufanı tahta kaplı du- varlarda bomba, gibi patladı. Pek çok kimse ayağa kalkmış, öyle alkış- lıyordu. Göz yaşlarını tutamayanlar kadınlardan ibaret değildi. Avuçlar, patlatılırcasına (o çırpılıyordu. Görül- memiş bir heyecan herkese hâkimdi. İsmet İnönü, üzerinde yemin edi- mücahidini çoşkun şekilde selâmlıyor lardı. Ağlayanlar artmıştı. Salon ses- ten yıkılacak haldeydi. İnönü bir an durdu, tezahüratın dinmesini bekledi. Fakat tezahüratın sonu geleceğe ben- zemiyordu. İnönü başıyla selâm ver- di. Dinleyiciler arasından biri "Çok şükür, Allah bugünleri de gösterdi Paşam" diye haykırdı, Bu, alkışları büsbütün arttırdı. Sükünet ancak bundan sonra, İnönü gözlüklerini ta- kıp tok ve biraz boğuk sesiyle elin- deki Karttan Temsilciler Meçlisi ü- yelerine ait yemini okumaya başladı- ğında, o da yavaş yavaş, avdet etti. İnönü şöyle diyordu: vosu yeni Meclis binasının sık duvar- larım yeniden sarstı. Bu sefer, he- men, herkes ayaktaydı. İnönü bundan on ay evvel Demokrat külhanbeyle- rin kaba kuvvetiyle indirildiği millet kürsüsünde tekrar, bütün şerefi ve itibarıyla, millet (temsilcilerinin ve halkın derin sevgisinin tezahürlerini seyrediyordu. Salonda sanki bir kıya- met kopmaktaydı. İnönü gözlüklerini çıkardı, meşin kılıfına koyarak bunu ceketinin sol yan cebine soktu. Başıy- la bir defa daha selâm verdi. Dinleyi- ciler artık tutulmaz haldeydiler. Üst garajlardan İhtilâl oarefesinin ve son yılların meşhur tezahüratı, bilinen Kurucu Meclis üyeleri tarihi 6 Ocak günü yeni Mecliste Cumhuriyetin eşiğinde len kürsünün hemen önüne düşen iki kişilik sıraların birinde, yanında yar- gı organları temsilcilerinden Hikmet Kümbetlioğlu bulunduğu kaide otu- ruyordu. İsmi okunduğunda, cebin- den yemin metni yazık kartı çıkardı, kendine mahsus yürüyüşüyle merdi- venlere doğru ilerledi. Tezahürat bü- tün şiddetiyle, daha doğrusu bütün haşmetiyle devam o ediyordu. İnönü basamakları yavaş adımlarla çıktı. mikrofonun önüne geldi. Alkışlar son haddindeydi. Cumhurbaşkanlığı loca- sının yanındaki locada bulunan M.B. K, nin gene ve idealist ihtilâlcileri Türk Demokrasisinin bu I numaralı 6 — Yurdun bağımsızlığı ve bü- tünlüğü, milletin egemenliği ve mut- luluğu, hukuk devleti, demokrasi ve insan hakları ilkeleri uğrunda bütün gücümle çalışacağım. Adalet ve ah- lâk esaslarına bağlılıktan ve yeni A- nayasayı demokratik ve lâik Cumhu- riyet esaslarına göre en kısa zaman- da hazırlamak ve iktidarı yeni Mecü- se devretmek ülküsünden ayrılmaya- cağım. Bunun, için şerefim, namu- sum ve bütün mukaddesatım, üzerine and içerim." İnönü "and içerim" kelimelerini henüztamamlamıştı o ki birincisinden çok daha kuvvetli bir yeni alkış sal- temposuyla yükseldi: o Ya.. Ya.. Ya- ga.. Şa.. Şa.. İsmet Pasa çok yaşal Tempoya bütün salon katılmakta ge- cikmedi. M.B.K. üyeleri, çoğu ayakta, hâlâ ve şiddetle alkışlıyorlardı. İnönü basamakları yavaş yavaş indi, din- meyan tezahürat arasında yerine o- turdu. Alkışların sönmesi için Alev Coşkunun, İnönüden sonra yemin et- mesi gereken üyenin adını okuması icap etti. İnönünün yerine oturmasıy- la birlikte salon âdeta boşaldı. O akşam, telefonla hatırını ve na- sıl olduğunu soran bir dostuna İnö- nü: " Ooo. çok iyiyim, çok keyifli- AKİS, 9 OCAK 1964