16 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

16 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Esat Çağayım. Temsilciler Meclisi ü- yesiyim. Memleketin bir Üçüncü Par- tiye ihtiyacı olduğuna kaniim ve ay- nı kanaatte olan arkadaşlarımla bu partinin tüzük ve programı üzerinde İçişleri bakanlığının tebliğine istina- den çalışmağa başladık. Siz de takdir edersiniz ki bir gün- lük çalışmayla bir partinin tüzük ve programı hazırlanmaz. Çalışmaları- mıza devam edeceğiz. Üç veya dört gün içinde sizlere partinin tüzük ve programı hakkında bilgi vereceğimi- zi umuyorum" dedi. Basın mensupları oOÇağayı bırak- madılar. Birisi, yeni partinin sosyal tutumu hakkında sual sordu. Çağa bunu geçiştirmek istedi ama, gazete- ci bir kere yapışmıştı, bırakmıyordu. Nihayet İstanbullu avukat: — O kadar üzerime varmayın! haberlere göre, bugün verilecekti. Ga zeteciler Vilayetten yine de boş dön- mediler. Üstelik hem şaşırmış, hem de işin esasını öğrenince kasıkları çatlayıncaya kadar gülmüşlerdi. Saatlerin 1l'i gösterdiği sıralar- daydı. Orta boylu, kır saçlı, gri elbi- seli, şık bir zat Valinin odasına girdi- ğinde Basın mensuplarının birşeyden haberleri yoktu. Adamın ismi Naci Bozkurttu. Emekli Albaylardandı. İ- şin güzel tarafı, elinde bir dilekçe vardı ki, gazeteciler dilekçenin ma- hiyetini bilseler çıldırırlardı. Bozkurt, Valinin yanında 45 dakika kadar kal- dı. Çıktığında biraz heyecanlı, biraz da canı sıkkındı. İşin mahiyeti o za- man anlaşıldı. Bozkurt ve 120 arka- daşı "Memleketçi Cumhuriyet Parti- si" adı alında yeni bir parti kurmak üzere Ankara Valiliğine dilekçe ge- Kurucular otomobilde Yolculuk var... Balon, bende kalp vardır" dedi ve e- liyle ilerde giden Aydın Yalçını işa- ret. etti: — İktisatçılardan sorun" Gazetecilerden kurtulmuştu. Yal- çının aynı suale verdiği cevap doğru- su istenirse en çok bilmece meraklı- larının hoşuna gitti. İktisatçı Başya- zar: "— Hepimizi tanıyorsunuz. Ne komünist, ne faşist, ne de romantik liberal bir tutumumuz olacak" dedi. Lâf iyiydi, hoştu. Hoştu ama, peki ne olacaktı? İşte işin burasını belki de aydın lider dahi bilmiyordu. Vay benim köse sakalım.. İşin en eğlenceli cumartesi günü meydana çıktı. Basın men- suplarından birçoğu Vilâyetin önün- de nöbete girdiler. Üçüncü Partinin kurulması için gerekli dilekçe, çıkan 8 tirmişlerdi. Ancak bâzı muameleler eksik olduğundan bunun tamamlan- ması gerekiyordu. 45 dakikalık za- man zarfında Vali kendisine bunu anlatmıştı. Bozkurt gitti ve bir saat sonra döndü.. Bu defa herşey tamamdı. Di- lekçe Valiliğe verildi. Memleketçi Cumhuriyet Partisinin kurucuları o- larak dilekçenin altında şu imzalar vardı: Naci Bozkurt (Emekli Albay), Akif İyidoğan (eski valilerden), Hak ki Ketenoğlu (eski Temyiz Başsav- cısı), Necmi Akyıldız (Emekli Hava Tümgenerali), S. Zorluoğlu (sanayi- ci, fabrikatör), Nedret Pınar (hukuk- çu), Talât Akdoğan (İktisatçı). Kurucular 120 kişiydiler. Bunlar- dan bir kısmı emekli subaylardandı. Ancak 120'nin hepsi de başkentte ol- madığından, yalnız imzaları bulunan- lar bu teşebbüse girişmişlerdi. Boz- kurt, sert bir zâta benziyordu. Nite- kim bunu sözleriyle belirtti. Memle- ketçi Cumhuriyet Partisinin kurucu- ları " politikacılar olacaklardı. Gazetecilerle öyle pek haşır neşir o- lunmıyacaktı. Gazetecilerin peşinde koşmak yoktu. Ama Bozkurt sözle- rinin hitamında, orada bulunanlara saat 16'da basın toplantısı olduğunu ve gazetecileri beklediklerini, orada bulunmayanlara da haber verilirse memnun kalacaklarını belirtti!... Aslında M.C.P. nin kurucuları bu işe çok evvelinden başlamışlardı. E- mekli subayların önayak olduğu yeni partiye Emekli Orgeneral Ragıp Gü- müşpalanın da katılması istenmişti Gelgelelim eski Genel Kurmay Baş- kanı bu işe yanaşmamış olacaktı ki, listede adı yoktu. Bozkurt ve arkadaşlarının, işi bu kadar aceleye getirmelerinin bir se- bebi daha vardı. Üçüncü Parti kurul- du kurulacak teraneleri nasıl olsa Basında yer almıştı. İşin tam sırasıy- di. Nitekim, diğer partinin kurucula- rından Esat Çağa, bir akşam evvel M.C.P. lileri Belvü Palasın salonunda gö müş ve haberi kendilerinden ala- , yeni kuruculara hayır temenni- nl bulunmuştu. Belvü Palasta ye- mek yiyen dört kişi arasında Emekli General N. Akyıldız, Naci Bozkurt ve Nedret Pınar bulunuyordu. Kuru- cular keyifli oOgörünüyorlardı. o Yeni bir partinin hemen teşkili kendilerine daha uygun görünmüş olacaktı. Bu yüzden ertesi gün müracaat etmeğe karar vermişlerdi. Fakat siyasi faaliyetin açılması, sâdece yeni parti heveslilerini hare- kete geçirmedi. C.H.P. ve C.K.M.P. de bir ay içinde büyük olr ni toplayarak gerekli tüzük tâdillerini yapacaklardı. Ancak, kongre Fevka- lâde Kongre olduğundan sâdece gün- demdeki madde görüşülebilecek, asıl fırtına daha normal zamana bırakıla- caktı. Buna rağmen, İçişleri bakanlı- gının kararıyla birlikte partilerin merkezleri tekrar canlılığa kavuştu. Hükümet Yardımcı aranıyor Uzun boylu, açık kahve rengi par- desülü, gözlüklü adam merdiven- lerde göründüğü zaman saatler 16:25 i gösteriyordu. Uzun boylu, gözlüklü, kibar tavırlı adam, ağır ağır beton merdivenleri indi ve toprağa üç basa- mak kala olduğu yerde durdu. Geriye döndü ve arkasından gelen yeşil - hâ- ki trençkotlu adamı bekledi. Bir müd- det etele konuştuktan sonra aynı ya- vaşlıkla merdivenleri oinmeğe o başla- dılar. Gözlüklü, mahcup tavırlı adam AKİS, 16 OCAK 1961