13 Şubat 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

13 Şubat 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER 3 — Memnur edilecek seçmen kitlesi sâdece Demokratlar değildi. Zamanında D.P. ye oy vermiş bağım- sızları da unutmamak, onların da sevgi ve sempatisini çantaya atmak gerekiyordu. 4 Basın, kurucuların pek fazla Aşarinde durduğu ve kırmamağa ça- lıştığı çevrelerden O biriydi. Partinin kuruluşunda büyük faydası olacak bu müessesenin, partinin gelişme devre- sinde takınacağı tavır, Yeni Türkiye- cilerin muvaffakiyetlerini veya (ade- mi muvaffakiyetlerini sağlıyacaktı. 5- C.H. P.nin alt kademeleri de memnun edilmesi lüzumlu zümre ara- sındaydı. Zira eski politikacılar bili- yorlardı ki teşkilât kurmak ve yü- rütmek pek öyle kolay değildi. C.H.P. nin alt kademelerinin, yeni kurulacak teşküâtı sabote etmemeleri için mem- nun edilmeleri gerekiyordu. 6 — Büyük iş adamları da yaba- na atılır zümre değildi. Mali yardım ve partinin kuruluş sermayesi bunla- rın sempatileriyle elde edilecekti. 7 — Zirai gelir sahiplerinin sem- patisi de az şey değildi ve bu züm- renin kazanılması, hiç değilse danl- tılmaması lâzımdı 8 — Sosyal adalet teorisyenleri- nin yeni /kurulacak partiye sempati duymaları aydın zümrenin kazanılma- sı demek olacaktı. Bunları darıltma- k veya yeni parti hakkında menfi fikirler beslemelerinin önüne Oo geç- mek lâzımdı 9 — EMİNSU mensupları da kuru cular için üzerinde pek fazla durulan zümreydi. 10 — Nihayet, dâvalarım geniş bir kitlenin merakla takip ettiği 147 leri ve taraftarlarını da memnun edi- lecek zümreler arasma katmak gere- kiyordu. Bu "bir kaç" zümre tutuldu mu, Y.T.P. nin karargahı Belbezin yazıhanesi Sahibinin sesi kısıldı parti tutunmuş olacaktı. Ama aslın da bu, isin sadece üç nalla bir tek a- ta kaldığının en mükemmel işaretiy- di. Kendilerine isim ararken niçin Ni Açıkgözler Partisr'nl dü- şünmemiş olmaları hayret uyandıran müteşebbisler 50 kişilik dev listeden vazgeçince her nabza şerbet sunacak bir kurucu heyet tasarladılar. He- yet, adı politikaya pek karışmamış altı âkil adamdan müteşekkildi. Prof. Cahit Talas. Avukat Esat Ça- ğa, Nihat Raşit Belger, Emekli Ge- neral Sırrı Öktem, Enver Adakan, Tüccar Haydar Dündar. Hani isimlere bakılırsa, yeni parti kurucuları, memnun etmek istedikleri zümreleri temsilde bir hayli göstermiş sayılırlardı. Öyle ya, rinde bir emekli general vardı. profesör bulunuyordu, İş adamları ve liberal ekonomi taraftarları herhal- de Enver Adakan İsminden ziyadesiy- le memnun kalacaklardı. Kurucu Mec- lise M. B. K. kontenjanından giren bir avukat sağlanmıştı. / İstanbullu yeni partilileri Dr. Nihat Reşat Bel- ger memnun edecek, İzmir ve havali- sini de mali kudreti hayli fazla o- lan Haydar Dündar güldürecekti. D. P. nin oylarına gelince, onu da deh- şetengiz başyazar Aydın Yalçın bir iki makalesiyle halledecekti. Nitekim, aydın lider, haftanın başında gazete- sinin sağ köşesinde döktürmeye İşte kendileri "Türk po- litikasında ismi duyulmuş Oo müteca- nis bir kütle olarak ortaya atıl- mışlar, başa geçmişlerdi. Eski D.P. lilere birer öncü ve sözcü olacaklardı. Eski D.P. lilerin de, Türk halkının da gözü nihayet lider görecekti. Bun- ca kıymetli şahsiyet (o -başta Aydın Yalçm- hiç bir devirde bir çatı al- tında biraraya gelmemişti. Toplumun kreması, bilgi hazineleri üzerinde par- ti kuruyordu. Bu parlak sözlerin tek zayıf tara- fi, Şeyhin kerametinin sâdece ken- disinden menkül olmasından İbaret- ti. Haftanın sonuna doğru yeni Tür- kiye Partisi kurucularından bâzıları- nı bir merak daha sardı. Küçük bir kaplumbağa kabuğu merakı. Kuru- culardan uğura inananlar harıl harıl bu kabuğun peşinde koştular. Kabu- ğu partinin Genel Merkez binasına belki de görülmiyen bir tarafına- asacaklardı. Zira Genel Merkez bina- sı muhtemelen eski Hür. P. Genel Merkez binası olacaktı. Ancak, ku- ruculardan evham sahipleri bu binayı istemiyorlardı. Sebep, binanm uğur- suzluğuydu! Hür. P. bu binada öl- müştü. Üstelik binanın sahibi ve eski Hür. P. milletvekili Şeref Kâmil Mengü de genç yaşında bir böbrek a- AKİS, 13 ŞUBAT 1961