24 Temmuz 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

24 Temmuz 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER. istemiş ve bir gün önce yola çıkan eşinin ardından (İstanbulun yolunu tutmuştu. Ancak, hatırıma gelmedi- ğinden, Ankara Merkez ve Örfi İda- re Kumandanlığından da çekildiğini bildiren bir vesikayı Kara Kuvvetle- ri Kumandanlığına vermemişti. Ge- nel Kurmay Başkanlığı, terden toz- dan geçen yıl da kullanamadığnım na- zarı itibara alarak Madanoğluna 15 Haziranda başlamak üzere iki sene- lik isin tutarı üç aylık izin kâğıdını sonradan İstanbuldaki adresine sev- ketmişti. Ayrıca, arzu ettiği takdir- de kullanıp İstirahat alabilmesi için, bir de "hastahaneye sevk" belgesi yollamıştı. Demokratik rejimin bir hararetli taraftan olduğunda zerrece şüphe bulunmayan Madanoğlunun, B.K. ne avdeti için sayısız teşebbüsler ya- pılmıştır. En başta, ihtilâlin 1 numa- ralı adamı ve Madanoğlunun, arala- rında bir katre olsun ihtilaf bulun- madığını müteaddit defalar açıkla- dığı Gürsel, iki defa yollardan da birçok sefer, tek sözlü Generali iknaa çalışmıştır. Ayrıca, sırasıyla Suphi Karaman, Muzaffer Yurdakuler, Sezai Okan ve nihayet M.B.K. ndeki en yakın arkadaşı Os- man Köksal, bitirdiğimiz haftanın baslarında, salı gecesi, evinde ziya- ret ederek Madanoğlunu Ankaraya götürmek için iknaa gayret sarfet- mişlerdir. Fakat bir türlü bükülme- yen yakışıklı (o Korgeneralin cevabı devamlı kategorik bir "Ha- yır" olmuştur Madanoğlunun uzlaşmaya yanaş- mıyan ve tâviz vermiyen tutumu, bilhassa bazı beyanları, M.B.K. için- de ekseriyeti teşkil eden muhalifle- riyle arasındaki ouçurumu büsbütün derinleştirmiş ve netice olarak, zec- ri tedbirler alınması lâzımesini orta- ya çıkarmıştır. İstifasının kabulü su- retiyle, Madanoğ'u meselesinin artık kapatılması gerektiği (o düşünülmüş- tür, İdaresi zor bir adam olan Ma- danoğlunun bazı şartlardan bahset- mesi, muhaliflerini en fazla sinirlen- diren faktör olmuştur. Demokratik bir zihniyetle çalışan M.B.K. nde şartlardan bahsedilemiyeceği. ancak tekliflerin oraya getirilebileceği söy- lenmiştir. "Teklif, ekseriyetin reyini toplarsa karar haline gelir ve tatbi-- ke konulur, aksi halde unutulur, gi- der." Gene muhalifleri, Madanoğlunu, Yassıada sanıklarından ölüm cezası- na çarptırılacakların durumuyla İlgi- li görüşünü açıklamakla itham et- mektedirler. Madanoğlu bir özel soh- bette, arkadaşlarına şöyle demiştir: "— İdamlar hakkındaki fikrimi açıkladığım için bana çatıyorlar, Pe- ki, Sami Küçük ve diğerleri, mesele 12 Sıtkı Ulay Demeçci M.B.K. nde müzakere edilip bir ka- rara varılmadan, nasıl 'asacağız, ke- seceğiz' diye konuşabiliyorlar?" Aslında, Madanoğlu nüfuz konu- Osman Köksal Vefa sundaki görüşünü açıklamamaştır. Böyle bir İntiba, demeçlerinin ruhun- dan hasıl olmuş ve yabancı basının iddialarıyla da pekleşmiştir. de edilse. İhtilalin bu genç kuman- danı senatörlük hakkına sahip bu- lunmaktadır. Zira Anayasa, M.BK. nin 23 üyesine bu payeyi ömür bo- yunca vermektedir. Taba, bunun ka- bulü veya reddi her bir üyenin şahsi takdirine, arzusuna bağlıdır. Bu ba- kımdan, Madanoğlunun o görevi ge- cen hâdiselerden sonra kabul etme- si müşkül, hattâ tamamile gayrı- muhtemeldir. Zaten Korgeneral, A- KİS'in o zaman bildirdiği gibi, bun- dan aylarca evvel kendisiyle görüşen bir Amerikalı gazeteciye tek arzusu- nun iktidarın normal sivil idareye devrinden sonra köşesine çekilip o- turmak olduğunu bildirmiş, senatör- lüğü kabul etmeyeceğini söylemiş- tir. İstanbulda İhtilâlciler Bitirdiğimiz hafta, Madanoğlu hâdi- sesi bu gelişme ile son safhasına erişirken sıcakların birdenbire bas- tırmasıyla, M.B.K. üyelerinden baş- larını kaşımağa fırsat bulanlar, An- karayı terkedip İstanbulun yolunu tuttular ve soluğu serin ve mavi de- nizde aldılar, İlk olarak gelen Sezai Okan, Floryada. Gürselin ikametine tahsis olunan Belediye Başkanlığı Dinlenme Evinin arkasındaki üç loj- anın 2 numaralısına yerleşti. Daha sonra gelen Ahmet Yıldız da 3 nu- maralısını işgal etti. Muzaffer Yur- dakuler ise, 2 numaralıda esasen üç haftadanberi oturmaktaydı. En son gelen Osman Köksal, hiç denize gir- medi ve Harbiyedeki Orduevinde kal- mayı tercih etti. Yurdakuler, Yıldız e Okan, denize daha ziyade şimdi hiç kullanılmıyan Floryadaki, Cum- hur başkanlığı Köşkünden girdiler. İstanbuldan en son ayrılanlar. Köksal ve Okan oldu. Dinlenme ta- lilerini yanda kesen sebep, Kurucu Meclisin, genel seçimlerin gününü tesbit ettiği tarihi celsesi oldu. İstan- bula gelip te Madanoğlunu ziyaret etmiyen veya görüşmeyen iki M.B.K üyesi, Ulay ile Yıldız oldu. Köksal İle Okan, Yeşilköy Askeri Hava Alanın- dan kendilerini Ankaraya götürecek Türk Hava Kuvvetlerinin çift motor- u özel Dakota nakliye uçağına bin- neden önce gazetecilere, Madanoğlu- nun istifasının en geç bir hafta için- le kabul edileceğini (söylemişlerdi. Fakat iç politika muhabirleri Yeşil- köy Askeri Hava Alanından gazete darehanelerine döndüklerinde, Ma- danoğlunun istifasının kabul edilmiş olduğunu, M.B.K. İrtibat Bürosunun tebliğinden öğrendiler. AKİS, 24 TEMMUZ 1961