21 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

21 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Prof. Tinbergen Bir sözcü mını Türkiyede insan gücünün Plan- lanması teşkil etti, Tinbergen, şim- diye kadar ele alınmamış olan bu ko- nu üzerinde uzun uzun durdu ve ya- bancı uzmanlara durum hakkında mufassal o bilgi verdi. Uzmanların, konuşmanın bu kısmında adamakıllı dikkat kesilmeleri, meseleye ziyade- siyle önem verdiklerini açıkça ortaya koydu. İzahlardan ortaya şu gerçek çıktı: Türkiyede gizli işsizlik mevcuttur. Bu, günden güne artmaktadır. Mem- leketin realitelerine göre hazırlanan plânda insan gücü gerçeği gözönüne alınmıştır. Yabancı uzmanların bu hususta merakları bir hayli fazla oldu. Tin- bergen'in izahatından sonra sorulan bir sual ve verilen cevap, uzmanları rahata kavuşturdu. o Türkiyedeki iş- sizliğin artmasını önlemek veya iş- sizliği tamamen ortadan kaldırmak için, makineleşmeye dayanan sanayii iyi kontrol etmek gerekmektedir. Ak- si takdirde, makine arttıkça, dışarda kalan işçi adedi fazlalaşacaktır. Devlet Plânlama Dairesi ouzman- ları, yabancı teknisyenlere o meseleyi enine boyuna anlattılar. Plân Türki- yenin şartlarına göre hazırlanmıştır. Pek, çok yerde kalkınma, makineyle değil, insan gücü kullanılarak ge- liştirilmeğe çalışılacaktır. Daha faz- la işçi kullanmak suretiyle istihsale gidilecek, böylelikle işsizliğin önü a- lınacaktır. Tinbergen buna dair bir misal ver- di: — Bakınız meselâ, zirai istihsalin 2 artması konusunda yapılan plânımız- da traktör ithalini tavsiye etmiyoruz.." Yabancı uzmanların, üzerinde dur- dukları noktalardan birisi de plânın Hükümet tarafından tatbiki konusu oldu. Plân mükemmel olabilirdi, her- şey inceden inceye hesaplanmış ola- bilirdi. Ancak, tatbikinde ortaya çı- kaçak güçlükleri Hükümetin yıkma- sı gerekiyordu. Beş yıllık Kalkınma Planıyla il- gili çalışmalara Hükümet Haziran ayı içinde başlıyacaktır. Türkiyenin kalkınmasıyla yakından ilgilenen ya- bancı devletlere bu hususta söz ve- rilmiştir. Haziran ayı başında plânın kilit noktalarım teşkil eden bazı ka- nunlar Parlâmentoya getirilecektir Vergi Reformu ve Toprak Reform Atillâ Karaosmanoğlu Akıl yaşta değil. kanunları bunların birinci derecede on de olanlarıdır. Düşünceler.. Türkiyenin Kalkınma Plânı konu- sunda yapılan incelemeler ve tar- tışmalar haftanın sonunda cumartesi akşamı oldukça iyi bir mecraya gir- di. Gelen yabancı uzananlar Plânlama Dairesinin bu konudaki çalışmalarını benimsediler ve beğendiler. Herşey in- ceden inceye ele alınmış, çalışma ge- niş tutulmuş, ana hatlar açık ortaya konmuştu. Bu hususta fikri sorulan Prof. Chennery son derece iyimser olduğunu ve tatbikatın Ur an evvel başlamasının sayısız fayda- ları bulunduğunu açıkça belirti. Di- ger uzmanlara gelince, onlar da Prof. Chennery'ninkilere yakın sözler söy- lediler. Önümüzdeki hafta içinde beş yıl- lık Kalkınma Plânı üzerindeki çalış- malar daha ziyade teknik olacaktır. Uzmanlara, plân çalışmalarının eko- nomik bölümü hakkında hazırlanan, 58'er sayfalık birer dokümanter ra- por verilmiştir. Yabancı teknisyenler önümüzdeki hafta içinde bu rapor- ları inceleyecekler ve plân hakkındaki düşüncelerini bildireceklerdir. Plân- lama Dairesi son revizyon için bun- dan faydalanacaktır. Ancak bütün bunların yanında, plânın tatbikatı için birinci derecede önemli bir mesele, dış finansman me- selesidir. Bu konuda sağlanacak kre- dilerin, ortaya çıkan müsbet hava i- çinde gerçekleşmesi Türkiyenin Kal- kınma Plânının tatbikinde büyük ko- laylıklar Bağlıyacaktır. Üniversite Post kavgası Geride bıraktığımız haftanın ortala- rında birgün, İstanbul Üniversi- tesi Rektörlük binasının toplantı sa- Naci Şensoy Müsekkin AKİS, 21 MAYIS 1962