11 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

11 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt XXIV, Sayı: 415 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 11 Haziran 1962 Parisin Eiffel Kulesi ye umumi manzarası Kaynayan kazanın ateşi Türkiye İçi bizi yakar! Ya dışı?. Bu yazı, 6 Mayıstan 6 Ha- zirana kadar Batı Avrupanın büyük merkezlerinde AKİS oi çin hususi bir tetkik seyahati yapmış olan Metin Toker tara- fından hazırlanan yazıların birincisidir. Bu yazıda olduğu gibi diğer yazıların her birinde bir ayrı ve müstakil konu ele alınacaktır. Yazılar, o konula- rına göre mecmuanın çeşitli sayfalarında bulunacaktır. İlk yazı, bütün Jomaşlarılan edinil- miş o intibaları bizim için en önemlisini, Türkiyenin di şardan görünüşünü anlatmakta, Michael King, pencereden görünen Holburn Meydanına bakıp biraz düşündükten sonra ileriye doğru bir 4 adım attı, küçük odanın kenarında duran kitaplığa hafifçe odayandı — Doğrusunu isterseniz benim intibaın, Türkiyenin otoriter bir i- dareye ihtiyacı olduğudur.." dedi. Michael King, kendini bilen her ingiliz gibi uzun boylu, mavi gözlü, beyaz tenli, kırmızıya çalan sarı, bol saçlı bir genç adam. Bizim nazarı- mızdaki klâsik ingiliz tipine uyma- yan tek tarafı, belki, toplu o sayıla- cak halde olması. Soyadındaki King -Kral- kelimesi, bir tevazuun işareti. Yoksa, bu kelimenin Emperor -İm- parator- olması lâzım. Michael King, ingiliz basınının gerçek imparatorla- rından Cecil King'in oğlu ve bütün dünyanın en çok satan gündelik ga- zetesi -tiraj: 5 Milyon- Daily Mirro- r'un fikri idarecilerinden biri. Küçük odasının penceresinden Holburn Mey. danı görünen bina, bir haşmetli ada. Maliyeti, 10 milyon ingiliz lirası. -400 milyon türk lirası-. Babasından sonra imparatorluğun başına geçe- ceklerden olduğu için, çeşitli sahalar- da bizzat ve bir gerçek ecir gibi ça- lışıyor. Muhatabının yüzüne, doğru mu" der gibi baktı, vam etti: " “söylediğim sonra de- — Tabii, cereyan edenleri yerin- de görmüş değilim. Sonra, hâdiseler birbirini çok yakından takip ediyor. Kati bir kanaat sahibi olmak Zor. Ancak, bana öyle geliyor ki istikrar- sızlık ve karışıklıktan Türkiye otori- ter bir rejimle pie Sizin gö- rüşünüz, bu değil m Michael King'in iy meselele- ri, umumi politika ve İngilteredeki durum konusunda bir saatten fazla süren bir konuşmanın sonunda, bir AKİS, 1I HAZİRAN 1962