25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

e Cilt: XXIV; Sayı: 417 A K | G HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 25 Haziran 1962 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Asıl büyük tehlike "Bitirdiğimiz haftanın sonunda bez- gin bir millet, Devlet Başkam Ce- mal Gürselin İsmet İnönüyü bir defa daha görev başına çağırmasını, İs- met İnönünün de elinden geleni yap- mak üzere yeniden teşebbüse geçmeyi kabul etmesini kayıtsızlıkla öğrendi. Çok kimse omuzlarını silkti. Pek az kimsenin gözlerinde umut ışıkları par- ladı. Bunun, politikacıların bilmedi- gi, görmediği, anlamak istemedijği bir sebebi vardır: Halk bezgindir. Bu bıkkınlık, şu anda, Türkiyeyi tehdit eden en büyük tehlikedir. Zira, hırslı ve ateşli halde milletler fikirleri (o sa- vunmak için hazırdırlar, fakat bık- kınlık getirmiş olanları canlandırmak için mutlaka bir ateş lâzımdır. İ met İnönünün, yeniden kolları dıktan sonra giriştiği sıva- müzakerelere sındaki güçlük kendini belli oetmek- tedir. Memlekette' hayatın felce (o uğra- mış bulunduğunu söylemekte, bir mü- balağa yoktur. İş hayatı durmuştur ve herkes, artık bekleyişin de değil, bir hareketsizliğin içindedir. (Birinci Koalisyon Hükümetinin, politika güç- lükleri kadar, hatta tından da fazla, Bakanlarının kifayetsiz ve (o laklakı- yata olması neticesi çarkı harekete getirememesi, yatırımlara girişip ha- yatı açamaması şimdi mukadder ne- ticesini vermektedir. dairele- rinde, bu Bakanlardan bir kısmının kendilerine meşgale diye memurlarla uğraşmayı seçmiş olmaları dinamizmi yok etmeye yetmiştir. Bugün, bir tek umum müdür bir tek imza atmamak- tadır. Hele kimin Bakan kalacağı, ki- min yerine kimin geleceği belli olma- dığından tereddüt havası daha yaygındır. Ama bunların hepsinin üstünde, olitika (oçekişmelerinin doğurduğu süratle 4 yaklaştığını, o idareci zümre görmemektedir ve oanlamamaktadır. Açık ihtilâl, rejimi değiştirme, pek parti kurup faşist sistemi deneme te- mayüllerinin fütursuzca o söylenebil- mesi, herkese ve her şeye yalan ya- yınla dil ouzatılabilmesi, bi kampanyasının bu maksatla te geçmiş olması, bunun karşısında ise mevcut kuvvetlerin tuhaf, anla- Ş tavırla (okayıtsız (kalmaları halktaki bezginliği, "ne olacaksa ol- ya "ne olursa olsun" havasını kuvvetlendirmektedir. 5 - © N s 5 sun veya bu- Başkentte, hâdiselerin içinde Yeni Kabineyi kurmakla vazifeli İsmet İnönü lunanlar vahim ihtimallerin tehdidi altında sarsılırken milletteki bu bez- ginlik ve kayıtsızlık, hiç bir işin iyi gitmemesinin neticesi olan sıkıntı, darlık bitirdiğimiz haftanın en dikkat çekici tarafıdır. kendisini başlayan yazın havetine terketmesi, umursamazlığa gömülmesi aldığı görevin İsmet İnö- nüye yüklediği ağır yükü göster- mektedir. Cuma gecesi, saatin geceyarısına yaklaştığı bir sırada, İnönünün millet Büyük başın büyük derdi AKİS, 25 HAZİRAN 1962