25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER. gün sonra Nasır Zeytinoğlunun yeni bestelenmiş türkülerde mutad ziyaret turnelerine başlayacağı bir o merak konusudur. Hiç merak konusu olma- yan husus, nasıl olup ta bu oyunu oy- nayanların hiç kimsenin, hiç bir za- man, hiç bir şeyin farkına varmaya- cağını sanmasıdır. Hem de, bu ka- dar açık, böylesine gözler önünde oy- nanan ve doğrusu istenilirse hiç ma- hir tarafı bulunmayan bir oyunun.. Bu, beşer tabiatının saf o tarafı- dır; Hükümet "At binenin.." (Kapaktaki Koalisyon) Cumartesi, 23 Haziran 1962, İsmet İnönü herkesi e ani bıra- kan bir tasarrufu kabul etti. Partisinin, illâ m olabilmek için, değil Tarihin malı İsmet Paşayı, başka pek çok şeyi de bozuk para gi- bi harcayabilecek tiplerinin dar çem- beri içinde, telifçiliği son haddine var- dırdı ve Kabinesinin esasım kurdu. O gün, akşamın geç saatine kadar yapılan müzakereler sonunda İnönü, önümüzdeki günlerde kendisi için ha- yati olacak Adalet Bakanlığını sıkı pazarlıkçı C. K. M. P. ne bıraktı. Geride bıraktığımız hafta, aralık- sız süregelen temaslar neticesinde İ- kinci Koalisyon Hükümeti de kurul- du. C. A. P. ile giriştiği Bi- rinci Koalisyon sergüzeştinden sonra kurulan bu İkinci Koalisyonun gele- ceğinden ümitvar olan sonuç halk oyuna intikal ettiği zaman tered- dütlerini belirtmekten kaçınmıyacak- lardır. İnönü, demokratik rejimin ko- runması yolunda katlandığı fedakâr- lıklara, bir yenisini daha ilâve etmiş- tir. Bitirdiğimiz haftanın sonunda cu- martesi günü, M. nin Milli Eği- tim Komisyonuna ayrılmış geniş salo- nunda başlayan Koalisyon Komitesi toplantısı, İnönünün ve C. H. P. nin bu yoldaki gayret ve fedakârlıklarını bir kere daha gözler önüne serdi. O gün, saatlerin 17 yi gösterdiği sırada toplantıya gelen partililer, daha önce aralarında prensip anlaşmasına var- dıkları için memnun ve neşeliydiler. Kapıda bekleşen basın mensuplarına takıldılar ve şakalaşanlar bile oldu. Bir ara, C. K. M. P. li Nurettin Ar- dıçoğlu, toplantı salonuna girerken, kapıda bekleşmekte d. gazetecilere manalı manalı göz kırpt erak etmeyin Bn Yayın Bakanı ben olacağım" dedi ve müte- bessim bir çehreyle içeri girdi. Toplan- tıda da aynı samimi hava eksik olma- dı. ç. P. lilerin iyimserlik se- bebi Bakanlıkların taksimi sırasında ortaya çıktı. C. K. M. P., Adalet ve Basın Yayın Bakanlıklarının kendile- rine verilmesi hususunda kararlıydı. C.K.M. P. nin Basın Yayın Bakanlığı için tek adayı Ardıçoğlu, Basın Yayı- nın C. K. M. P. de -daha doğrusu ken- disinde, kalması için bir hayli çaba sarfetti. Adalet Bakanlığı için de C. K.M: P., "Biz koltuk için koalisyo- na girmedik!" sloganıyla ortaya çı- kınca, rejimin korunması için taviz yolunu mubah gören C. H. P. için bu Bakanlığı da ortağına bırakmak mec- buriyeti hasıl oldu. Zira C. K. M. P., Adalet Bakanlığı için, parlamento dı- şı bir politikacı olan Prof. Faruk E- reni en kuvvetli aday olarak ortaya a- tıyordu. Bu iki Bakanlık konusundaki ça- tışmadan sonra Bakanlıkların taksi- mi meselesi hâlledilmiş oldu. Sıra ik- tisadi meselelerin tesbitine geldi. Dev- let Plânlama Dairesinin, doğrudan te- rasında tam bir prensip kararına va- rıldı. Y. T. P. li Ekrem Alican, her ne kadar Devlet Plânlama Dairesi hu- susunda, yetkili kılındı ise de, varılan bu prensip kararı, Alicanı kayıtlamış oluyordu. Plân Hedefleri ve Strateji- si oOhususunda da komisyonda tam bir anlaşma hasıl oldu. O gün, saatlerin 21.30'u gösterdiği izida Koalisyon Komitesinin toplan- tısı sona ererken, yeni Kabinenin du- G.H.P.,Y.T.P.veC.K. M. P. liderleri son kaolisyon toplantısında Besmeleyle açılır dükkanımız AKİS, 25 HAZİRAN 1962