6 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

6 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

DÜNYADA OLUP BİTENLER Gana Bombalı Muhalefet Kuzey Ganada yurt gezisinde bulu- nan Gana Cumhurbaşkanı Kwa- me N'Krumah, bitirdiğimiz haftanın ortalarında perşembe günü suikaste mâruz kalmıştır. Yukarı Volta sını- rına yakın Kulungugu köyüne yaptı- $I ziyaret sırasında otomobilinden i- nip halka hitap etmek üzere iken bir el bombası patlamıştır. İyi bir tesa- düf eseri, Başkan N.Krumaha bir şey olmamıştır. Ancak, patlayan bomba- nın parçaları bir öğrenciyle bir polis memurunun ölümüne ve 56 kişinin de ağır surette yaralanmalarına sebep olmuştur. Gana İstihbarat Bakanlığı tarafından yapılan resmi açıklamaya göre, Kuzey Gana bölgesi polis kordo- u altına alınmış ve bu infilâk olayı ile ilgili olarak 25 kişi tevkif edilmiş- tir. Başkan N'Krumaha karşı yapılan bu suikast teşebbüsü, Ganadaki sinsi huzursuzluğu suyun yüzüne çıkarmış- tır. Gana halihazırda, birinin son bu- lup diğerinin devam ettiği mücadelele- rin yarattığı gergin hava içinde ya- şamaktadır. Birinci mücadele, o sö- mürgecilerin desteklediği ooportünist ve teşkilâtlanmış Muhalefetin tasfi- yesinden doğmuştur. Ganada sosya- lizm prensiplerinin yürürlüğe konma- sı ile başlayan ikinci mücadele ise ha- len devam etmektedir. Bununla bir- likte Ganada Dr. N'Krumahın tasfi- yede muvaffak olduğu (Muhalefetin kalıntıları, henüz tamamiyle ortadan kaldırılmış değildir ve Dr. N'Kru- maha karsı yönetilen bu suikast sin- si Muhalefetin cılız bir gösterisinden ibaret kalmıştır. Gana halkının "muzaffer lider" olarak vasıflandırdığı Dr. N'Krumah, sömürge idaresinden bağımsızlığa ka- vuşmuş bütün az gelişmiş Ülkelerde rastlanan meselelerle karşı kalmıştır. Dış görünüşü ile N.Kru- mah, Muhalefet liderlerinin hapis ve- ya sürgün edildiği, siyasi partilerin feshedilip kapatıldığı bir dikta ida- resi kurmuş olmakla itham edilebilir. Ancak, 'Gana Başkanım bu tedbirle- ri almaya zorlayan sebeplerin yorum- lanması da gerekmektedir, Çünkü ka- zın ayağı öyle değildir ve durum dış görünüşe bakarak sonuca varan pe- şin hükümlülerin iddialarının tersini ortaya koymaktadır. İngiliz parmağında kakao kıralları N'Krumah Oo tarafından tasfiye edilen Muhalefet, yeni doğan Gana Cum- huriyetini tehlikeli bir parçalanmaya götürecek bir siyasi görüşün savunu- AKİS, 6 AĞUSTOS 1962 culuğunu yapmıştır. N.Krumahın ba- şında bulunduğu Milli Misak Partisi- nin harşısında yer alan Muhalefet blokuna kumanda eden Milli Kurtuluş Hareketi Partisi, püriten bir din ve aşiret taassubuna dayanarak, Orta Gana bölgesinin Ganadan ayrılmasını istemiştir. Gananın en büyük şehri sayılan Hmas'ın bulunduğu bu bölge- de yerleşmiş Aşafti aşireti omensu- bundan müteşekkil olan Milli Kurtu- luş Hareketi Partisi, bu bölgenin ba- gımsızlığını ilan etmek hülyasına ka- pılmıştır. Tabiatıyla bunun altında, iktisadi menfaatler yatmaktadır. Zi- ra Gananın yıllık kakao istihsalinin 6 80'e yakın bir kısmı bu bölgeden elde edilmekte ve bu oran dünya ka- kao istihsalinin üçte ikisini teşkil et- mektedir. Orta Gana bölgesini Ganadan a- yırıp bağımsız bir devlet haline ge- tirmek isteyen infiratçı Milli Kurtu- luş Hareketi Partisinin idareciler kadrosu ancak cezaevini boyladık- tan sonra akıllarını başlarına topla- maları gerektiğini anlamışlardır. Ka- tangadaki Çombenin Ganadaki ideal arkadaşları olan Milli Kurtuluş Hare- keti Partisinin başında bulunan zen- gin kakao krallarının Batı Afrikada yerleşmiş İngiliz Anonim Şirketi ta- rafından desteklendiği de bilinmekte- dir. Hatta Milli Kurtuluş Hareketi Partisinin bu bölgede bulunan N.Kru- mah tarafdarlarına ait evleri ha- $ ketten aldığı bilinen gerçeklerdendir. Bu parti ayrıca Ganada yapılan ilk seçimler sırasında ne mal olduğunu ortaya koymuş ve N'Krumahın, se- çim propagandası gezisi sırasında bu bölgeye girmesine mâni olmuştur. Bunların yanısıra devamlı tah- rikler, sabotajlar ve N'Krumahın sos- yalizm prensiplerine, karşı küçük he- saplara dayanan obstrüksiyonlar, Dr. N'Krumahı Muhalefete karşı tedbir al- maya sevketmiştir. Gananın muzaffer liderinin mâruz kaldığı bu suikast te- şebbüsü, Ganada faşist ve gerici Mu- halefetin son bir kımıldanışıdır ve ta- İMECE 16. sayısı çıktı Okuyunuz - Okutunuz P.K. 373 - ANKARA AKİS — 483 biatıyla sonuç, bir hüsrandan ibaret kalmıştır Ortak Pazar İki cami arasında Brükselde İngilterenin Ortak Pazara katılması konusunda yapılmakta olan görüşmeler son derece nazik bir safhaya gelmiş bulunmaktadır. Bunun inkâr edilemiyecek bir keyfiyet oldu- gu aklıbaşında herkes tarafından ka- bul edilmektedir. Şimdiki halde İngil- tere, Ortak Pazar ve dolayısiyle Av- rupa Siyasi Birliği ile İngiliz Millet- ler Câmiası arasında mutlaka bir seç- me yapmak durumunda kalmış gibi görünmektedir. Ortak Pazarın ziraat politikası ile İngiliz Milletler Câmia- sı -Commonwealth-nın menfaatleri a- rasında açık bir aykırılığın, son Brüksel görüşmelerinde meydana çık- ması, şimdiye kadar her Ski tarafı uz- laştıracak yumuşak bir görüşe sahip olan Macmillan'ı hayal o kırıklığına uğratmış olmalıdır. Esas itibarile aykırılık ortadadır. Ortak Pazara dahil Avrupa ülkeleri tabiatıyla kendi ziraatçilerini koru- mak istemekte, bu da tarım ürünleri- nin yüksek fiyatlarla satılmasını ge- rektirmektedir. Bu fiyatlar hem İngil- tere, hem de İngiliz Milletler Camia- sındaki fiyatların üstündedir, İngilte- re Commonwealth fiyatlarını vergili- yerek yükseltmeye çoktan razıdır a- ma, bunun Ortak Pazarın ve bilhassa Batı Almanyanın istediği seviyede ol- masını kabule imkân yoktur. İngilte- re aynı zamanda tarım ürünleri ba- kımından Ortak Pazar ülkelerinin kendi kendisini besleyecek ölçüde ye- terli bir duruma geçmesini ve daha ucuza maledilen Commonwealth ülke- leri tarım ürünlerinin Ortak Pazar dışında tutulmasını istememektedir. Brükseldeki İngiliz delegasyonu bu- nun sadece Commonwealt için değil, dünya ticareti için de zararlı sonuç- lar doğuracağı fikrindedir. Engeller aşılınca.. Brükselde (oyapılmakta olan görüş- me . Görünen gerçek, ile Ortak Pazar ülkeleri arasında va- rılacak bir anlaşmanın ümid edilenin hilâfına, 10 Eylül 1962 günü topla- nacak olan İngiliz Milletler Camiası -Commonwealth- Başbakanları top- lantısından önce imzalanmış olmıya- Bütün bu gecikmelere rağ- men İngilterenin Ortak Pazara girip girmiyeceği, Eylül sonunda belit ola- caktır. Zira İngilterenin üyelik için yaptığı resmi müracaatın üzerinden