27 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

27 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

TARİH Almanyada ilk gamalı haçlar Denize düşen yılana sarılır alınırsa Hitlerin nüfuzu O kırılacak- “Hitler, bu entrikaları haber alır almaz Münihe döndü ve istifayı tek- Nazi idarecileri bunu bekle- miyorlardı. Hitler, hareketin belke- . Hareketin mali imkanlarını, Hitler temin etmekteydi. Onsuz ne yapacaklardı? İdare Heyeti teklifi reddetti. Hitler, bunu hesaplamıştı. İstifası kabul edilmeyince, kendi şart- larını söyledi: Partinin tek lideri ola- rak kendisine tam yetki verilecekti. İdare Heyeti lağvedilecekti, o diğer gruplarla birleşme gibi entrikalara girişilmeyecekti. Nazi idarecileri, bu şartlan da kabule yanaşmadılar. Partinin kuru- cusu Anton Drexler'in etrafında top- lanarak Hitleri diktatörlük hevesiyle 22 suçladılar ve aleyhinde bir beyanna- me yayınladılar. Hitler, partiyi ken- di şahsi hırsına âlet etmek istiyordu. Beyanname şöyle bitiyordu: "Nasyo- nal Sosyalistler! Bu çeşit adamlardan sakınınız. Hitler, bir demagogtur. Si- zi, gerçekle hiç alâkası bulunmayan şeyler ye kandırabileceğini sanmaktadır Hitler, bir defa daha cüretkâr ha- reket etti. Beyannameyi yayınlayan- lar aleyhinde hakaret davası açtı. Bunun üzerine, bizzat Drexler be- yannameyi benimsemediğini bir açık toplantıda beyan etmek zorunda kal- dı. Parti için ya Hitleri feda etmek ya şartlarını kabul etmek mecburiye- ti vardı. İki hususi içtimada partinin statüsü değiştirildi, Hitler başkanlı- ğa getirilerek bütün yetkiler eline ve- rildi. Komite lağvedildi. Drexler, ön- ce Fahri Başkan yapıldı, sonra büs- bütün atlatıldı. Emrinde partinin faal kuvvetleri bulunu Hitler, sadece zaferi kazanmamıştı. Daha sonraları Almanyada da yürürlüğe girecek o- lan "Fuehrer — Lider"lik sistemini partisi içinde kurmuştu. Parti gelişiyor yi lider, daha geniş imkanlarla partisinin merkez teşkilâtını o ge- liştirdi. Bir bina tutuldu, telefon a- lındı, daimi sekreter bulundu, daktilo makinesi temin edildi. Para gelmeye başlamıştı. Bu arada 60 bin mark ve- rilerek batmak üzere bulunan ve haf- tada iki defa çıkan bir yahudi aleyh- tarı gazete, Voelkischer Beobachter satın alındı. Bu parayı Hitlere muh- temelen Ordunun gizli fonundan, par- ti azası bir general, Ritter von Epp, yüzbaşı Roehm'ün delaletiyle vermiş- tir. Gazete 1923'ten itibaren gündelik hale getirildi ve naziler öteki siyasi partilere nazaran bir üstünlük sağ- ladılar: Bir yayın organına sahip ol- dular. Hitlerin dinamizmi, canlılığı, ener- jisiyle hareket genişledikçe (o partiye para yardımları arttı. İşin hayret ve- rici tarafı, bunların daha ziyade var- lıklı kimselerden gelmiş (oolmasıdır. Meşhur piyano imalatcısı Bechstein'in eşi bunlardan biridir. Ailesi Münihte sanat yayını yapan, Harward mezunu bir genç amerikan dostları tarafından diye çağırılan Ernst Hanfe- taengl partiye bin dolar borç verdi. O enflasyon yıllarında bin dolar, ina- nılmaz bir servetti. Genç ve eksant- rik amerikalı, ateşli parti Münih e ei soktu, iyi ailelerin kapısını Viyananın eski serserisine açtı. Bitlerin muhiti değişti. Kuvvetli tanıdıklar edindi. Sonradan nazi idaresinin başına geçen hemen bütün yardımcılar o ta- rihlerde Nasyonal Sosyalist harekete katıldılar. Rudolf Hess 1920'de par- tiye girdi. Rosenberg 1919'da kaydını yaptırdı. Nazizmin bu resmi filozo- funu Hitler 1923'te Voelkischer Beo- bachter'in başına getirdi. Goering Hit- lerle 1921'de tanıştı ve hem partiye dahil oldu, hem de geniş maddi im- kân sağladı. Goering sâdece partiye değil, Hitlerin kendisine de çok geçim parası verdi. Bitmeyen enerjisiyle Ro- ehm'e S. A.'ların organizasyonunda yardımcı oldu. Hitlerin Harpteki ça- vuşu, Max Amann partinin ve gazete- nin mali idaresini üzerine aldı. Hitler, hususi muhafızı, eski güreşçi Ulrich Grafı, fotoğrafçısı oOHeinrich (Hoff mann'ı hep o tarihlerde buldu. Bunların yanında en uygunsuz tipler, en bayağı karakter- ler, sabıkalılar, ahlaksızlar oHitlerin partisinde, yanında yer aldılar. Met-